خوزستان/

سایت کرخه محل نگهداری گوزن زرد ایرانی با حمایت دولت، احیا می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ازارسال درخواست تخصیص اعتباری 30میلیارد ریالی ازسوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به رییس جمهور برای کمک به احیای سایت های نگهداری ازگوزن زرد درخوزستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمد رضا لاهیجان زاده بیان داشت: این در خواست برای احیای سایت های نگهداری گوزن زرد شامل سایتˈحلوه در کرخهˈ وˈ سایت میان رود در دز ˈ است.

وی با اشاره به این که در صورت اخذ این اعتبار، می توان برنامه های بلند مدت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان را در این دو سایت اجرا کرد گفت:پیگیری ها برای تامین این اعتبار در سال جاری در حال انجام است که در صورت تامین می توان طرح انتقال آب از رودخانه کرخه به درون سایت کرخه را انجام داد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر بیماری گوزن های زرد در منطقه کرخه مهار شده است افزود:آخرین لاشه گوزن زرد دو هفته قبل در سایت کرخه توسط ماموران سایت پیدا شد و این نشان می دهد که بیماری ˈمیازˈ در این سایت مهار شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به این که گزارش تلفات گوزن زرد در منطقه کرخه برای نخستین بار در تاریخ 16 خرداد امسال اعلام شد گفت: در نهایت بعد از یک دوره مرگ و میر در طول یک ماه با تمامی اقداماتی که انجام شد ،45 راس از گوزن های زرد منطقه تلف شدند.

لاهیجان زاده بیان داشت: بررسی سابقه این بیماری نشان می دهد که مگس میاز به حیات وحش و یا دام های اهلی که حمله کرده بیش از 80 درصد تلفات را برجای گذاشته است، که این سابقه موجب شد در همان ابتدای تشخیص ،اکیپ های متخصص دام پزشکی در سایت حضور داشته باشند.

وی افزود: در مجموع 70 راس گوزن زرد در سایت کرخه وجود داشت که با همکاری اکیپ های حاضر در سایت توانسته ایم 20 راس گوزن را نجات داده و مراحل درمان را آغاز کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان داشت: از هفته گذشته نیز اکیپ مجرب زنده گیری با استفاده از اسلحه بی هوشی در سایت مستقر شده اند و درهفته جاری دو راس گوزن با این روش زنده گیری شده است.

لاهیجان زاده با اشاره به این که پیش بینی می شود با استفاده از روش اسلحه بی هوشی 10 راس گوزن زرد زنده گیری شود گفت:روزانه به وسیله دوربین های نصب شده در محل 10 تا 12 گوزن زرد بیمار دیده می شود که با داروهایی که در آبشخور این حیوان ریخته شده توانسته اند تا کنون در مقابل این بیماری مقاومت کنند که در صورت زنده گیری می توان درمان قطعی را انجام داد.

وی بیان داشت: در هفته گذشته همچنین جلساتی با حضور معاون محیط طبیعی سازمان و سایر مدیران در تهران برگزار شد که با دستور ریاست سازمان محیط زیست مقرر شد بازدید های میدانی توسط هیات های اعزامی انجام شود که در روزجمعه هفته گذشته این بازدید انجام شد. /س
برچسب ها: سایت ، کرخه ، گوزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.