برخورد فیزیکی متصرفان حریم با شهرداری/ دولت ریالی از هزینه های حریم را تامین نکرده است

مدیر کل حریم شهر تهران گفت: علی رغم پیگیری های صورت گرفته تاکنون اقدام رسمی از سوی دولت صورت گرفته تاکنون اقدام رسمی از سوی دولت صورت نگرفته است.

سید صباح الدین متقی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: نزدیک به 42 تعاونی در شمال شرق حریم تهران قرار گرفته اند که نزدیک به 960 هکتار از اراضی را به طور غیرقانونی در تصرف دارند. 
وی افزود: طی 2 تا 3 دهه گذشته وزارت جهاد کشاورزی وقت بخشی از اراضی واقع در حریم را به کارکنان خود بخشید و حق مکتسبه ای برایشان در نظر گرفت، اکنون که بعد از سال ها دست به دست شده ظاهراً مالکان فعلی نمی دانند که کاربری این اراضی غیر مسکونی است. 
وی ادامه داد: مقرر شد طی یک پروسه زمانی مشخص دولت نهم متکلف شد نسبت به تعیین تکلیف این تعاونی ها اقدام کنند اما علی رغم نهی صریح قانون و تاکیدات مقام معظم رهبری تاکنون هیچ اقدامی برای آزاد سازی این اراضی صورت نگرفته است. 
متقی با اشاره به همکاری استانداری در این زمینه ادامه داد: بنابر بررسی و پیگیری استانداری 25 تعاونی احراز هویت شد این در حالیست که مقرر شد دولت این اراضی را یا خریداری و یا معوض کند اما علی رغم برگزاری 54 جلسه ریاست جمهوری برای حل مشکلات این تعاونی ها هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. 
مدیر کل حریم شهر تهران با اشاره به فعالیت شبانه برخی از تعاونی ها در حریم اذعان داشت: برخی از تعاونی ها شبانه اقدام به فنس کشی و دیوار کشی می کنند و شاهد این هستیم که به خاطر وابستگی که به برخی ارگان ها دارند از افراد مسلح استفاده می کنند اما تا به امروز شهرداری از هر گونه ساخت و ساز در اراضی حریم جلوگیری کرده است چرا که کاربری آن ها زراعی و کشاورزی است. 
متقی در ادامه با اشاره به این مطلب که تا کنون دولت ریالی از هزینه های شهرداری را تامین نکرده است ادامه داد: بند ج ماده 147 قانون پنج ساله دوم صراحتاً اعلام کرده جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید کلیه اراضی واقع در حریم شهر را ظرف مدت یک سال به شهرداری جهت اجرای فضای سبز و تفرجگاه واگذار کند اما تا به امروز این اقدام صورت نگرفته است. 
مدیر کل حریم شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: همچنین قانون در بند د ماده 172 اعلام کرده، کلیه هزینه هایی که شهرداری برای اجرای طرح به آن نیاز دارد را باید دولت تامین کند اما علی رغم تمام پیگیری های صورت گرفته تاکنون اقدام رسمی از سوی دولت صورت نگرفته است./ف
 
 
برچسب ها: برخورد ، متصرفان ، حریم ، شهردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار