آیت‌الله مکارم شيرازي:

اوضاع مصر پایان خطرناکی خواهد داشت

آیت‌الله مکارم با بررسی اوضاع کنونی مصر گفت: مرسی چشم و گوش بسته به دنبال تحقق اهداف سلفی‌‌ها بود و همین امر باعث سقوط او شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله مکارم شيرازي به اوضاع مصر اشاره کرده و گفت:‌ اخباری که از مصر می‌رسد، برای ما بسیار نگران کننده است.
 
وي افزود: امروز در مصر دو گروه بزرگ در مقابل هم هستند، خدای نکرده اگر در این کشور جنگ داخلی پیدا شود، مصری که از مهم‌ترین کشورهای اسلام و دارای تمدم بزرگ است و  دانشگاه الازهر مصر با آن سابقه و آن اساتید و...، در آن وجود دارد به جایی خواهد رسید که بر سر نحوه اداره حکومت به جان هم بیفتند.
 
این مرجع تقلید در تبیین دلایل شرایط حاکم  در مصر گفت:‌ حکومت مرسی چشم و گوش بسته به دنبال سلفی‌ها و وهابی‌های تندور رفت و با آنکه با 51 درصد آراء انتخاب شد 49 درصد دیگر را فراموش کرد در صورتی که حکومت باید تمام خواسته‌های مشروع و منطقی همه مردم را برآورده سازد.
 
وي با اشاره به سخنرانی مرسی، رئیس جمهور مصر در مجلسی علیه شیعیان گفت: در مصر مجلسی علیه شیعیان گرفتند و رئیس جمهور هم در جمع آنها سخن گفت. آیا شیعیان جزو مردم شما نیستند؟ نتیجه آن سخنرانی این شد که شیخ شحاته را به این طرز فجیعی به شهادت رساندند.
 
آیت الله مکارم شیرازی افزود:  یکی از علمای مصر می‌گفت که ما مصریان کشتن بلد نبودیم، این سلفی‌های تند‌رو کشتن را به مصر آوردند.
 
وي در ادامه با طرح این سئوال، آیا اگر ما ایرانی‌ها مجلسی علیه اهل سنت بگیریم و رئیس جمهور در این مجلس سخن بگوید، ‌درست است؟. محال است در ایران چنین کاری صورت پذیرد؛ اهل سنت از مردم ما هستند و باید به خواسته‌ها مشروع آنها رسیدگی شود.
 
معظم‌له در پایان در تبیین راهکاری در این زمینه گفتند: امروز باید بنشینند و خواسته‌ها مشروع همه مردم را در نظر بگیرند و حکومت را تشکیل دهند. در غیر این صورت اوضاع مصر، پایان خطرناکی خواهد شد.
 
*ابراز تاسف از برخی اظهار نظر ها درباره حجاب
 
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه آیات، يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلا مَعْرُوفًا (×) وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (×) وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا(احزاب آیات 32 الی 34) را قرائت کردند.
 
وي در تفسیر این سه آیه گفت:‌ این سه آیه سوره مبارکه احزاب خطاب به همسران پیامبر(ص) است ولی این دستورات شامل حال همه مسلمانان، به ویژه بانوان است.
 
معظم له با اشاره به قاعده "اشتراک در تکلیف" در فقه اظهار داشت: بر اساس این قاعده فقهی، ‌تمامی احکامی که برای یک شخص ثابت شود، بر تمام انسان‌ها نیز شامل می‌شود، مگر استثناهایی چون «خصایص النبی».
 
معظم له نخستین دستور در این آیات را عفاف معرفی کردند و گفت: خدا خطاب به همسران می‌گوید که خضوع در قول نداشته باشید، به این معنی که زمانی که با فرد نامحرمی سخن می‌گویید، طرز سخن خود را هوس‌انگیز نکنید.
 
وي با بیان این که ممکن است طرز بیان و محتوای بیان هوس‌انگیز باشد،‌افزودند: این سخن هم شامل طرز سخن گفت و هم محتوای سخن را شامل می‌شود؛ زن نباید به گونه‌ای سخن بگوید که برای بیگانه هوس‌انگیز باشد. چه بسا این طرز سخن موجب شود که فرد بیمار دل در او طمع کند.
 
آیت الله مکارم شیرازی  در تعریف "بیمار دل" گفت: بیمار دل، ‌انسان هوس‌باز است؛ چنین فردی از نظر اسلام بیمار دل است. انسان اگر بیماردل نباشد، تا نامحرمی با او سخن گفت، طمع نمی‌کند.
 
معظم له با مطرح کردن این سؤال که وقتی اسلام طرز سخن گفتن زنان با مردان را مورد نظر قرار داده و می‌گوید به گونه‌ای سخن نگویید که افراد بیماردل بر شما طمع نکنند، درباره عفاف و حجاب چه می‌گوید؟ گفت: از این طرز سخن مشخص می‌شود که مسئله عفاف و حجاب چه جایگاه مهمی دارد.
 
این مرجع تقلید  افزود: خداوند غریزه جنسی را در وجود انسان‌ها قرار داده است که دو مصلحت بزرگ را شامل می‌شود؛ نخست این که موجب دوام نسل انسان می‌شود ودیگر این که موجب آرامش افراد است.
 
وي با اشاره به آیه نخست سوره مبارکه نساء گفت: در این آیه خداوند می‌فرمیند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا»؛ خداوند شما را از یک بشر آفرید و همسرش را هم از گل آدم آفرید و به وسیله این دو، فرزندان و پسران و دختران فراوانی در زمین پیدا شدند؛ این غریزه جنسی سبب گسترش نسل انسان می‌شود.
 
معظم له با بیان این که از نظر اسلام همسر، موجب آرامش انسان است، افزود: در آیه 21 سوره مبارکه روم، فایده دوم این است که آرامش به زن و مرد می‌دهد.  چراکه زن و مرد بدون یکی دیگر ناقص هستند در این آیه بیان شده است که: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» از نشانه‌های خداوند این است که از جنس شما همسرانی برای شما آفرید تا به وسیله او آرامش پیدا کنید.
 
*ازدواج اسلامی موجب آرامش است
 
مفسر قرآن کریم افزود: با توجه به این دو امر مهم، اسلام بر ازدواج تأکید دارد؛ البته نه ازدواج‌هایی که امروز وجود دارد، این ازدواج‌ها منشأ ناآرامی است، چراکه آنقدر وام برای این تشریفات و تجملات و جهیزیه‌های سنگین گرفته است که شب عروسی به شب عزا تبدیل می‌شود ولی اگر ازدواج، ازدواج اسلامی و ساده باشد، موجب آرامش می‌شود و فرد به آرامش می‌یاابد.

وي با بیان این که غریزه جنسی مهم‌ترین غریزه انسان است، گفت: بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام، کسی که ازدواج می‌کند، نیمی از دین و ایمانش محفوظ می‌شود،‌باید نیم دیگر دین را مراقبت کند. این نشان می‌دهد که این غریزه 50 درصد غرایز انسان را تشکیل می‌دهد.
 
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر این غریزه بر اساس حساب و کتاب باشد، ‌رمز بقا و اگر بدون حساب باشد،‌موجب فنا است، افزودند: امروز بیماری‌های خطرناک و مرگباری چون ایدز وجود دارد که نتیجه این انحرفات اخلاقی است.
 
ایشان با بیان این که بارها در روزنامه‌ها خواندیم که فلان شخص سیاسی به دلیل مسائل اخلاقی استعفا داده است، افزود: نگاه کردن به نامحرم و چشم‌چرانی، تیری از تیرهای شیطان است که ممکن است مسیر زندگی انسان را تغییر داده و او را در وادی خطرناکی قرار دهد.
 
این مرجع تقلید افزود: از این رو است که اسلام دستور عفاف و حجاب و عدم اختلاط زن و مردم را بیان می‌دارد تا جامعه گرفتار آثار مرگبار انحرافات جنسی نشود.
 
معظم له با ابراز تأسف از سخن برخی دولتی‌ها درباره عفاف و حجاب گفت: چقدر تأسف خوردم وقتی در یکی از روزنامه‌ها دیدم که برخی دولتی‌ها گفته بودند که صحبت در باره تفکیک جنسی در دانشگاه‌ها برای ما تحقیر آمیز و اسباب شرمندگی است، این در حالی است که در آلمان این کار را کردند و کلاس دانشجویان دختر و پسر را جدا کردند، نتیجه آن هم پیشرفت علمی شد.
 
*تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها اعمال شود
 
وي خاطرنشان کرد: با این حال، در این ممکلت برخی مسئولان می‌گویند ما از این کار خجالت می‌کشیم؛ غرب‌زده‌ها و چشم و گوش بسته‌های دنباله‌روی فرهنگ غربی این سخن را می‌گفتند. در زمانی که ما مسلمانان متمدن بودیم، غرب در وحشی گری بود و زمانی که ما در علم و دانش پیشرو بودیم، غربی‌ها دنباله روی تعالیم قرون وسطی‌ بودند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار