مصرف ميوه‌هاي آب دار در سحر از نوشيدن آب زياد بهتر است

مايعات توصيه شده براي سحري بايد به تدريج نوشيده شوند و نوشيدن يك ليوان آب ميوه و يك ليوان شربت عسل مفيد است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ كارشناس مسئول بهبود تغذيه‌ معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: براي پيشگيري از احساس تشنگي در طول روز، در پايان وعده‌ي سحري ليموترش تازه استفاده كنيد و از مصرف چاي، قهوه و نوشابه پرهيز كنيد زيرا مصرف این نوشیدنی ها موجب افزايش ادرار و دفع آب از بدن مي‌شود.

دکتر زهرا اباصلتي با اشاره به اينكه در وعده‌ي سحري افراد به جاي نوشيدن آب زياد باید از ميوه‌های آب دار استفاده كنند، اظهار داشت: افراد هنگام سحري از خوردن غذاهاي خشك نظير كوكوسبزي، كوكوسيب‌زميني،‌كتلت، و گوشت‌هاي سرخ شده مانند كباب، جوجه‌كباب، ماهي و غذاهاي پرادويه خودداري كنند زيرا مصرف اين غذاها باعث عطش زياد و افزايش بيش ازحد اسيد معده مي‌شود.

 كارشناس مسئول بهبود تغذيه‌ معاونت بهداشتي دانشگاه عنوان كرد: براي پيشگيري از بروز ناراحتي‌هاي گوارشي و ترش كردن و سوزش سر معده،‌از مصرف زياد غذاهاي شيرين و چرب در سحري پرهيز كنيد و همچنين از سس مايونز، خامه، سوسيس و كالباس در وعده‌ي سحر يا افطار استفاده نكنيد.

وي گفت: از غذاهاي پرحجم  نظير آش، آبگوشت و كله پاچه براي سحري استفاده نكنيد و از كربوهيدرات‌هاي مركب مانند غلات سبوس دار و حبوبات سهل الهضم استفاده كنيد تا كمتر دچار گرسنگي شويد.

وي خاطرنشان كرد: پرخوري در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگي در ساعات انتهايي روز جلوگيري نمي‌كند بلكه در ساعات ابتدايي بعد از سحر، فشار زيادي را به معده و دستگاه گوارشي فرد وارد مي‌كند كه سبب بروز علائمي نظير سوء‌ هاضمه، درد و نفخ معده مي‌شود.

 
در سحر از مواد غذايي پروتئين‌دار استفاده كنيد

كارشناس مسئول بهبود تغذيه‌ افزود: رژيم غذايي سحر بهتر است شامل مواد غذايي متنوع باشد و افراد به خصوص نوجوانان بايد از مواد غذايي حاوي كربوهيدرات و پروتئين‌ مانند تخم‌مرغ، حبوبات، لبنيات و گوشت استفاده كنيد.

وي با اشاره به اينكه مصرف نمك زياد سبب دفع مايعات از بدن و احساس تشنگي در طول روز مي‌شود يادآور شد: با يك رژيم غذايي معمولي، نمك كافي به بدنتان خواهد رسيد و نيازي به مصرف نمك اضافي نيست.

 هرگز وعده سحري را حذف نكنيد

دکتر اباصلتي گفت: وعده سحري به خصوص براي افرادي كه فعاليت ذهني و فعاليت بدني دارند بسيار حائز اهميت است.

وي در خصوص افرادي كه بدون سحري روزه مي‌گيرند گفت: كمبود بيش از حد انرژي باعث مي‌شود بدن از منابع پروتئين براي تامين انرژي استفاده كند و در اثر سوخت ناقص پروتئين‌ها، تركيبات ستوني در بدن ايجاد مي‌شود كه منجر به ايجاد بوي بد دهان، سردرد و دردهاي عضلاني در فرد مي‌شود./ح
برچسب ها: میوه ، سحری ، مایعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.