ارومیه/

نجات دریاچه ارومیه از نگاه دینی

با توجه به بحران فعلی دریاچه ارومیه و آثار مخرب خشکی آن بر اختلال شرایط زندگی در منطقه شمال غرب کشور، علمای دینی بر وظیفه دینی، عقلی و قانونی مردم و مسئولان در احیای این دریاچه و نجات آن از خشکی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران، با خشک شدن آثار زیست محیطی بسیاری می‌تواند داشته باشد.

این دریاچه آثار اکوسیستمی فراوانی برای مردم منطقه و به تبع آن برای ایران اسلامی دارد که اگر نسبت به احیای آن توجه نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد آثار تخریبی این خشکی دریاچه می‌شویم.

سهل‌انگاری برخی مسئولان از یک سو و اجرای طرح‌های نامناسب و ناکارآمد با صرف هزینه‌های کلان از سوی دیگر این دریاچه را همچنان به یکی از چالش‌ها اساسی منطقه شمال غرب کشور تبدیل کرده است.

در این میان شدت این روند و اهمیت مسئله در حدی است که علمای دینی هم ساکت نماندند و پا به عرصه حمایت گذاشتند تا از جوانب دینی و منظر اسلامی به اهمیت توجه به احیای این دریاچه بپردازند، تا شاید صدای این طیف و قشر بتواند رساتر به گوش مسئولان ذی‌ربط برسد.

حل بحران دریاچه ارومیه به عنوان وظیفه دینی همه ملت ایران است

امام جمعه ماکو در ارتباط با این مسئله گفت: دریاچه ارومیه به عنوان نمایی از عظمت خالق یکتا است که توجه به عظمت و زیبایی‌های آن سبب پی بردن به عظمت خالق و آفریننده آن می‌شود.

حجت‌الاسلام ایوب رنجبری تصریح کرد: وظیفه حراست از محیط زیست به صراحت در قانون اساسی قید شده است و لازم است هر فرد در حد توان و اثرگذاری خود در راستای احیای این دریاچه گام بردارد.

وی به آثار زیان‌بار خشکی این دریاچه اشاره کرد و گفت: اگر روند خشکی دریاچه ارومیه به همین منوال ادامه یابد، به تهدیدی جدی برای زمین‌های کشاورزی منطقه تبدیل می‌شود.

رنجبری با اشاره به گونه‌های زیستی نادر این دریاچه و فواید آنها، اظهار داشت: با خشکی این دریاچه درصد املاح موجود در هر لیتر آب به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد که این موضوع حیات این گونه‌های زیستی موجود را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بر لزوم ارائه راهکارهای عملی و موثر برای نجات این دریاچه از خشکی تاکید کرد و افزود: تاکنون بارها در مجامع مختلف بحث دریاچه ارومیه و بحران خشکی آن مطرح شده است ولی آنچه اکنون اهمیت دارد لزوم اتخاذ تدابیر اساسی و اجرای راهکارهای اثربخش عملی در این زمینه است.

رنجبری ادامه داد: اکنون زمان عمل است و آنچه اهمیت دارد این است که احیای این دریاچه و حفظ آن از خشکی نه تنها به نفع مردم منطقه است، بلکه احیای آن از جنبه‌های مختلف آثار ملی بر کل کشور دارد.

امام جمعه ماکو تصریح کرد: علاج واقعه بعد از وقوع مستلزم صرف هزینه‌های سنگینی است، در حالی که می‌توان با پیشگیری از شدت ادامه این روند تخریبی کاست.

رنجبری توجه دولت یازدهم بر این مسئله را ضروری دانست و اعلام کرد: وظیفه‌ای که در قبال حفظ و حراست از این نعمت الهی بر دوش است از یک سو و توجه به آثار تخریبی آن از سوی دیگر جای هیچ توجیهی را برای کم‌کاری در سال‌های آینده باقی نمی‌گذارد و ملت ایران بی‌صبرانه منتظر انجام اقدامات اساسی مقابله‌ای با این بحران هستند.

مسئولان باید به فکر دمیدن روح تازه به دریاچه ارومیه باشند

مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی با تاکید بر سفارش اسلام به حفظ و صیانت از محیط طبیعی و نعمات خدادادی، اظهار داشت: در قرآن کریم و در آیات و روایات متعددی به آثار این نعمات در زندگی بشر پرداخته شده است که یکی از مهم‌ترین این آثار بندگی خداوند است.

حجت‌الاسلام محمد جواد قهرمانی تصریح کرد: دیدن جلوه‌های قدرت و عظمت الهی در قالب چنین آثار بی‌بدیل، سبب تعقل و تدبر انسان در این نعمات الهی می‌شود و قدرت بی‌نظیر خداوند را نمایان می‌کند.

وی با اشاره به آثار و فواید متعدد این دریاچه در زندگی مردم منطقه، به تبیین آثار زیان‌بار خشکی آن بر زندگی همین مردم نیز پرداخت و افزود: از آنجا که حفظ جان انسان‌ها از اوجب واجبات است، هر سهل‌انگاری در این ارتباط که سبب وارد آمدن آسیب و ضرررسانی به زندگی افراد شود مذموم بوده و قابل اغماض نیست.

قهرمانی اتخاذ تدابیر اساسی در جلوگیری از ادامه روند خشکی دریاچه را موثر دانست و افزود: بی توجهی هر مقام مسئولی بدون شک منجر به وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیری به زندگی مردم این استان و حتی استان‌های مجاور در آینده می‌شود که لازم است از تمام توان و امکانات کشور برای استفاده از طرح‌های اثربخش در راستای احیای این منبع عظیم خدادادی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: بازگشت حیات به این دریاچه و دمیدن روح تازه به آن، می‌تواند روح نشاط و امید را به مردم این منطقه بازگرداند، که بازگشت روح به این دریاچه با تزریق آب به آن ممکن است.

نجات دریاچه ارومیه از خشکی نیازمند اتخاذ تدابیر اساسی است

امام جمعه شاهین‌دژ نیز در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه گفت: این دریاچه یکی از ثروت‌های عظیم خدادادی است که مرهون ملت ایران شده است و به عنوان امانت در اختیار ما قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام نقی باقری بر لزوم امانت‌داری از این نعمات الهی تاکید کرد و افزود: این لطف بزرگ الهی بر مردم ایران اسلامی است چرا که بر آب این دریاچه مزایای درمانی متعددی اثبات شده است.

وی تصریح کرد: احیای این دریاچه می‌تواند سبب رونق صنعت گردشگری در منطقه شود و به این ترتیب جنبه جذب توریست را نیز به همراه دارد.

باقری تصریح کرد: نجات این دریاچه امر مستلزم اتخاذ تدابیر اساسی و پیاده‌سازی راهکارهای عملی برای احیای آن است.

احیای دریاچه ارومیه مستلزم تلاش همگانی همه آحاد مردم در هر جایگاهی است. اگر چه اهرم اصلی در دست مسئولان قرار دارد، اما در این میان نباید از اثربخشی مردم نیز در تغییر مسیر اتخاذ سیاست‌های دولت غافل بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.