معاون میراث فرهنگی کشور:

لوستر صاحبقرانیه تا دو هفته آینده مرمت و نصب می شود

معاون میراث فرهنگی کشور در بازدید از حوضخانه کاخ صاحبقرانیه مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران گفت: لوستر آسیب دیده تا دو هفته آینده مرمت و در محل قبلی نصب می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این بازدید دکتر آتوسا مومنی به همراه اسدالله بیرانوند، مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی به بازدید از لوستر آسیب دیده پرداخت و ضمن اعلام این خبر که مرمت این شی تاریخی طی 2 هفته انجام خواهد شد، افزود: نزدیک به یک ماه پیش دو عدد از شاخه های یکی از لوسترهای راهروی غربی حوضخانه از جای خود کنده شده و موجب لنگر انداختن لوستر به یک سمت شد.
 وی در ادامه تصریح کرد: این لوستر به هیچ وجه از جای خود کنده نشده و تنها دو عدد از شاخه های آن آسیب دیده است که پس از بازبینی اولیه قرار شد کارشناسان و مرمتگران اقدامات لازم را برای مرمت این شی تاریخی انجام دهند.
 مومنی همچنین اظهار داشت : افتادن یک لوستر و یا تخریب یک شی تاریخی در یک خانه متروکه ممکن است ، اما در مجموعه های فرهنگی- تاریخی که به طور دائم مورد بازبینی قرار می گیرد و سیستم های حفاظتی خاصی دارد این امر ممکن نیست.
 معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در هر حال فرسایش اموال منقول تاریخی با توجه به اینکه این اشیا در شرایط موزه ای نگهداری نمی شوند ممکن است و اتفاق دور از ذهنی نیست ، اما نکته اینجاست که این شی تاریخی در کلیت سالم است و تنها دو عدد از شاخه های آن آسیب دیده است.
 وی با اشاره به اینکه لوسترهای موجود در کاخ صاحبقرانیه متعلق به دوران پهلوی هستند، گفت: مطالعات و کارشناسی های لازم جهت مرمت این شی تاریخی صورت گرفته است و بنا برگفته مرمتگران ، این لوستر تا دو هفته آینده در جای قبلی نصب می شود.
  همچنین در این بازدید اسدالله بیرانوند مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی با اشاره به اینکه تامین اعتبار مورد نیاز برای مرمت این شی تاریخی با هیچ مشکلی مواجه نبوده است ، گفت: تمامی  موزه ها و کاخ موزه های ما هر 6 ماه یکبار توسط کارشناسان اداره کل موزه ها مورد بازدید قرار می گیرند.
 وی یادآور شد: بر اساس گزارش هایی که از موزه ها و کاخ موزه ها دریافت می کنیم جهت حل مشکلات و برطرف کردن نواقص ، اعتبارات لازم به روسای موزه ها پرداخت می شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.