مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد:

احتمال ۵/۱ برابری به بیماری های قلبی با عدم انجام حداقل فعالیت بدنی

تحقیقات نشان داده که خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، عروقي در افرادي كه حداقل فعاليت بدني توصيه شده را انجام نمي دهند ۵/۱ برابر افزايش مي يابد.

دکتر عبداللهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بیان این که ۴۰ درصد از مرگ و ميرها در كشورهاي پيشرفته و ۲۵% در كشورهاي در حال توسعه ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي است گفت: حفظ وزن در حد نرمال يکی از عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است.براي ارزيابي وزن بدن راه هاي
مختلفي وجود دارد. يكي از اين روش ها اندازه گيري وزن، قد و محاسبهBMI (نمايه توده بدني) و بررسي وضعيت وزن بر اساس جدول BMI‌‌ ‌است.

وی افزود:نحوه محاسبه BMI و جدول استاندارد BMI به شرح زير است:

وزن (كيلوگرم)


         وزن (كيلوگرم)
ــــــــــــــــــــ=    ــــــــــــــــــــ = BMI (نمايه توده بدني)
۲(قد)متر            قد(متر) قد(متر


طبقه بندي وزن بدن افراد بزرگسال بر اساس نمایه توده

طبقه بندي
	
	
	
نمايه توده بدن
لاغر
	
	
	
۵/۱۸ 
وزن طبيعي
	
	
۹/۲۴-۵/۱۸
اضافه وزن
	
	
	
۹/۲۹- ۲۵
چاقي درجه ۱
	
	
۹/۳۹- ۳۰
چاقي درجه ۲
	
	 
۹/۳۹-۳۰
چاقي شديد
	
	 
۴۰

وی با تاکید بر این که در صورتي كه بر اساس جدول فوق مبتلا به اضافه وزن يا چاقي هستيد باید  با رعايت رژيم غذايي صحيح و افزايش فعاليت بدني تحت نظر پزشك و مشاور تغذيه وزن خود را به وزن سلامت براي سن خود برسانيد عنوان کرد: خطر افزايش فشارخون، چربي هاي خون و ابتلا به بيماري هاي قلبي – عروقي در افراد چاق بيشتر است.بنابراین انجام فعاليت بدني منظم به شكل هاي مختلف بر اساس شرايط فيزيكي و سني فرد اثر بسيار مثبتي در كاهش چربي خون، فشارخون، كاهش وزن و بهبود عملكرد سيستم قلب و عروق دارد.تحقیقات نشان داده که خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي – عروقي در افرادي كه حداقل فعاليت بدني توصيه شده را انجام نمي دهند ۵/۱ برابر افزايش مي يابد.

عبدالهی ادامه داد: انجام حداقل ۳۰ دقيقه فعاليت بدني در روز با شدت متوسط به صورت منظم توصيه مي شود. همچنين افزايش تحرك بدني به اشكال مختلف در برنامه روزانه توصيه مي شود. به عنوان مثال بعضي از راه هاي افزايش فعاليت بدني مي تواند از طريق استفاده از پله به جاي آسانسور، پيمودن مسير منزل تا محل كار و يا حداقل قسمتي از مسير، پياده شدن از ماشين يا اتوبوس ۲ ايستگاه زودتر از مقصد و .... انجام شود. وی در پایان به نقش مثبت استرس در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی اشاره و  خاطر نشان کرد:افراد باید استرس و فشارهاي روحي و رواني خود را كاهش دهند و به هنگام مواجه با شرايط استرس زا آرامش خود را حفظ كنيد./ح

برچسب ها: ورزش ، قلب ، اضافه وزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.