براي ثبت آثار تاريخي با مشكل بودجه‌اي روبرو بوديم

كمبود بودجه باعث شد هر يك از پرونده‌هاي ثبتي كشورمان با مشكل مواجه شود اما با تلاشي كه صورت گرفته اين مشكل مانع از ثبت آثار ما در فهرست ملي نشد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ي ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ "آتوسا مومني" معاون ميراث‌فرهنگي در نشست خبري كه صبح امروز درباره عملكرد سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در هشت ماهه گذشته در كاخ سعدآباد برگزار شد گفت: در حوزه ثبت آثار تاريخي قبل از انقلاب يكهزار و 622 اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و پس از انقلاب تا سال 84 پانزده هزار اثر و اكنون  شاهد ثبت بيش از 32 هزار اثر در فهرست آثار ملي كشورمان هستند.
وي افزود: به دليل كمبود بودجه‌ هر كدام از پرونده‌هاي ثبتي ما با مشكل مواجه بود اما سازمان تمام تلاش خود را در اين زمينه انجام داد.
"مومني" تصريح كرد: در حوزه‌ي ثبت جهاني آثار تاريخي كشورمان در گذشته تنها 7 اثر ثبت شده بود اما هم‌اكنون 16 اثر در فهرست آثار جهاني يونسكو به ثبت رسيده در مجموع به 26 اثر ارتقا پيدا كرده است.
معاون ميراث فرهنگي بيان كرد: در اجلاس كميته ميراث‌جهاني كه چند هفته پيش برگزار شده بود ارگ بم از فهرست ميراث در خطر يونسكو خارج شد و پرونده‌ي كاخ گلستان به ثبت جهاني رسيد و تنها پرونده‌اي بود كه 21 كشور راي موافق دادند.
وي اظهار داشت: در اين اجلاس پرونده‌ي روستا‌ي ميمند نيز بررسي شد و ايكوموس ارزش برجسته جهاني اين روستا را پذيرفت و قرار شد سال آينده بدون سهميه در فهرست آثار جهاني ثبت شود.
"مومني" افزود: قبل از انقلاب 43 موزه فعال داشتيم و اكنون شاهد 414 موزه فعال در سطح كشور هستيم.
معاون ميراث‌فرهنگي بيان كرد: 786 شهر تاريخي و 540 روستاي تاريخي شناسايي شده و  تاكنون 45 بافت تاريخي در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيده است.
وي افزود: پنج شهر برجسته مهم نيز بافت تاريخي آن ثبت شده است كه مي‌توان به شهر شوشتر، نوش‌آباد، نراق و ماسوله اشاره كرد همچنين شهر ماسوله نيز نامزد ثبت جهاني است./ص

برچسب ها: مومنی ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار