چهار کشته و زخمی در حمله به فرودگاهي در صحراي سينا

شبکه تلویزیونی پرس تی وی از حمله به یک فرودگاه در صحرای سینا خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این شبکه اعلام کرد بر اثر این حمله یک سرباز مصری کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند.

ایلی شاکید سفیر سابق رژیم صهیونیستی در مصر گفت به رهبران آینده مصر حسادت نمی کند زیرا آنها باید با مشکلات بزرگی تعامل کنند که گروه اخوان المسلمین پس از یک سال حکومت بر مصر از حل آنها ناتوان ماند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از تل آویو، شاکید روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: امیدواریم مصری ها بتوانند قانون و نظم و ثبات را به کشورشان باز گردانند.

شاکید که سال های 2004 و 2005 سفیر اسرائیل در مصر بود گفت: به رهبران کنونی و آینده مصر حسادت نمی کنم زیرا مشکلات مصر مانند بیماری مزمن است. این مشکلات بسیار بزرگ است و تصور این که رهبران آینده مصر چه نوع معجزه ای می توانند انجام دهند برای من دشوار است.
شاکید در پاسخ به این سئوال که بزرگترین مشکل مصر چیست گفت:‌ مصر یک میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد ولی فقط در چهار درصد مساحت این کشور (40 هزار کیلومتر مربع معادل دو برابر مساحت اسرائیل کوچک) نود میلیون نفر زندگی می کنند و هر سال یک و نیم میلیون کودک متولد می شود. این در جای خود یک فاجعه است. جوانان مصر بیکار هستند و ابزاری برای ایجاد مدارس و بیمارستان های مناسب و ایجاد شغل بعد از فارغ التحصیل شدن جوانان وجود ندارد. بر اساس قانون مصر دولت باید برای همه فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل ایجاد کند. این قانون به دوره سوسیالیستی جمال عبدالناصر در دهه 1950 باز می گردد که مصر فقط بیست میلیون نفر جمعیت داشت.

شاکید درباره آینده دموکراسی در مصر گفت: فکر نمی کنم ارتش مصر در هر انتخابات دموکراتیک یا غیردموکراتیکی که در آینده برگزار شود، بار دیگر به اخوان المسلمین فرصت پیروزی بدهد. من اطمینان دارم ارتش به اخوان المسلمین اجازه تاسیس حزب برای شرکت در انتخابات آینده را نخواهد داد. از نظر تاریخی از زمانی که اخوان المسلمین در دهه 1920 تشکیل شد ارتش مصر با شدت با آن می جنگید. اسلام گرایانی که سرشان را بالا می گرفتند بازداشت و زندانی می شدند و محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده یکی از آنان است. تا سال ها در خاورمیانه دموکراسی وجود نخواهد داشت. دموکراسی باید از ریشه ساخته شود.

شاکید درباره تاثیر تحولات مصر بر اسرائیل گفت: ما درباره اوضاع در شبه جزیره سینا نگران هستیم ولی این نگرانی فقط به سینا محدود نمی شود. اینجا مسئله امنیت مطرح است زیرا منطقه سینا به محل حرکت ترویست ها برای حمله به اسرائیل تبدیل شده است. ارتش و پلیس مصر نیز از مشکلاتی که جهادگرایان بین المللی و تندروها در سینا ایجاد کردند آسیب دیده اند. این مسئله عامل نگرانی اسرائیل و مصر است. اکنون اسرائیل می خواهد که در مصر به ویژه در سینا قانون و نظم و ثبات حاکم شود. منافع مشترکی بین ارتش های اسرائیل و مصر وجود دارد. از زمان سرنگونی حسنی مبارک در دو سال و نیم پیش تاکنون، تماس های خوب و ملموس فقط بین ارتش های مصر و اسرائیل بوده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار