بازوان ناتوان وزارت بهداشت در اجراي قانون جامع کنترل دخانيات

تعلل در اجراي قانون جامع کنترل دخانيات در کشور و بي توجهي به ناظران وزارت بهداشت بر اجراي اين قانون موجب افزايش نگراني در زمينه کنترل اعتياد در کشور شده است.

محمدرضا معدني دبير فراکسيون مبارزه با دخانيات در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، در مورد نگراني دولت در زمينه کنترل اعتياد، گفت: هنگامي نگراني دولت در اين مورد محقق مي‌شود که قانون جامع کنترل دخانيات که در 20 ماده در سال 1385 تدوين شده و به تصويب 210 نماينده مجلس رسيده است برمبناي ساختار کشور پايه ريزي و اجرا مي‌شود.

وي در ادامه با تاکيد براينکه کم کاري شرکت‌هاي توليدکننده دخانيات يکي از علل ايجاد اين نگراني شده است، افزود: شرکت‌هاي توليدکننده دخانيات بايد در هر يک از جعبه محصولاتشان   بيش از هفتاد درصد تصاوير مصور استفاده کنند و هر شش ماه نيز تصاويرشان را تغيير دهند و اين در حالي است که آنها از طريق لابي کردن و تحت فشار کردن وزارت بهداشت از اين قانون سرپيچي مي کنند که تبعات نامطلوبي را نيز به همراه داشته است.

معدني، بي توجهي رسانه ملي را در نمايش تصاوير دخانيات در فيلم ها و سريال ها را از ديگر علل ايجاد اين بحران دانست و تصريح کرد: رسانه ملي بايد از نمايش هر گونه تصوير مصرف دخانيات در تلويزيون خودداري کرده و در اين زمينه تعلل نورزند.

همچنين، کوتاهي ناظران در زمينه سازماندهي جايگاه عرضه دخانيات از جمله قهوه خانه ها و سفره خانه هاي سنتي و توليد بسته هاي خوراکي همچون آدامس به شکل بسته هاي سيگار از ديگر علل افزايش نگراني کنوني دولت در مورد کنترل اعتياد در کشور است.

وي يادآور شد: دولت در زمينه کنترل اعتياد در کشور وظيفه سنگيني به عهده دارد و اگر بخواهيم به فعاليتهاي دولت در سالهاي اخير از نمره 100 امتياز دهيم آنها مي توان 30 نمره به دولت امتياز داد بنابراين دولت جديد بايد در اين مسير به طور جدي تر گام برداشته و به اجراي قانون جامعه کنترل دخانيات بپردازد./ع2

برچسب ها: بهداشت ، دخانیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار