معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی ریاست جمهوری؛

تحریم ها امکانی برای رشد گلخانه تراریخته

اولین گلخانه تراریخته خاورمیانه روز گذشته در موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال استان البرز افتتاح شد.

به گزار ش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛  مجتبی خیام نکویی معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور  در گفتگوي ويژه خبري خاطر نشان کرد: امروزه یکی از موانع مهم برای توسعه مهندسی ژنتیک و رهاسازی محصولات تراریخته وجود گلخانه تراریخته بود که این در توان یک پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وجود نداشت و در نتیجه در 8 سال گذشته انجام شد ولی با طراحی خوب در 2 سال گذشته و برنامه ریزی شد و ظرف 8 تا 9 ماه اجرای آن عملیاتی شد که با این کار امکان رشد مهندسی زیستی سرعت خواهد گرفت.

وی تحریم ها را امکانی برای رشد گلخانه های تراریخته دانست و گفت: اگر تحریم اتفاق نیفتاده بود تلاش می کردیم که این را از کشورهایی مثل برزیل، استرالیا، کانادا، ژاپن بخریم ولی با تحریم ها تمرکز بر روی توانمندی داخلی شد و اعتباری که برای این کار در نظر گرفته شد بسیار قابل تعمق بود.

وی اظهار داشت: اگر گلخانه تراریخته را از خارج کشور تهیه می کردیم حدود 5/5 میلیون یورو یعنی حدود 25 میلیون تومان هزینه می کردیم ولی الان کمتر از 8 میلیارد تومان تا حالا هزینه شد و کشورمان صاحب این فناوری شد.

وی افزود: ما در کشورهای منطقه کشوری دارای گلخانه تراریخته با این ویژگی نداریم، افزود: با این فناوری امکان ساخت برای کشورهای همسایه با شرکت های دانش بنیان هم ایجاد شد./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار