تبریز/

تاثیر مستقیم عوامل محیطی در تولید شیر گاو

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ترکیبات شیر از جمله چربی، پروتئین و مواد جامد درون شیر با کاهش درجه حرارت محیط افزایش پیدا می کند و بالعکس با افزایش درجه حرارت محیط (بیش از 30 درجه سانتی گراد) کاهش این ترکیبات درون شیر مشهود خواهد بود.

غفور عبداللّهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: گاو شیری در حرارت های بین 4 تا 24 درجه سانتی گراد بهترین شرایط بدنی را داشته و تولید شیر آن به طور طبیعی انجام می شود.

وی ضمن بیان نشانه های تغییرات درجه حرارت محیط در گاوهای شیری تشریح کرد: افزایش یا کاهش حرارت محیط بخصوص اگر همراه با رطوبت محیط نیز باشد، باعث کاهش مصرف غذا، افزایش مصرف آب، افزایش درجه حرارت بدن و همین طور افزایش میزان تنفس و ضربان قلب شده که بر روی تولید شیر حیوان اثر می گذارد.

عبداللّهی ادامه داد: رطوبت زیاد تاثیر درجه حرارت های بالا را تشدید کرده و همینطور وزش باد در درجه حرارت های بالای محیط به خنک شدن حیوان کمک می کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به آثار تابش مستقیم نور خورشید بر روی دام یادآور شد: تابش مستقیم نور خورشید بر روی دام باعث افزایش درجه حرارت بدن، افزایش میزان استرس و کاهش تولید خواهد شد.

وی اظهار داشت: میزان روشنایی محیط نیز بر روی تولید شیر نقش داشته و دام هایی که در معرض تاریکی قرار دارند، تولید شیر در آنها تا 10 درصد کمتر می شود.

عبداللّهی از شرایط مناسب برای تولید شیر گفت و تاکید کرد: مصرف غذای گاوهایی که در محل های روشن تر قرار دارند بیشتر بوده و در نتیجه تولید شیر آنها بیشتر است./س

برچسب ها: عوامل ، محیطی ، شیر گاو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.