اوباما:تمام راههاي قانوني براي بازداشت فاش کننده اسرار دولت آمريکا را بررسي خواهيم کرد

باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا گفت: تمامي راههاي قانوني براي بازداشت اسنودن فاش کننده اسرار دولت آمريکا از شهروندانش را بررسي خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اوباما گفت:ما تمام راههاي قانوني  موجود را پيگيري مي کنيم و در همکاري با ديگر کشورهاي جهان تلاش خواهيم کرد تا بر حاکميت قانون نظارت شود. وزارت دادگستري در اين زمينه به خوبي فعال است.

در عين حال جي کارني سخنگوي کاخ سفيد درباره ادوارد اسنودن عامل افشاي اطلاعات محرمانه آژانس امنيت ملي آمريکا گفت:اسنودن روز گذشته هنگ کنگ را ترک کرد و وارد روسيه شد. اطلاعات بيشتر را روسيه مي داند اما حدس ما اين است که وي همچنان در روسيه است.ما در حال گفتگو با روس ها هستيم و انتظار داريم آنها اسنودن را از روسيه اخراج و به آمريکا استرداد کنند تا به خاطر اتهامات وارده محاکمه شود.ما با توجه به افزايش همکاري  آمريکا و روسيه پس از انفجارهاي بوستون و سابقه تاريخي همکاري ما در زمينه اجراي قانون از جمله بازگرداندن چندين مجرم تحت تعقيب روسيه به اين کشور از دولت روسيه انتظار داريم همه گزينه ها را براي اخراج اسنودن و بازگرداندن وي به آمريکا بررسي کند.

من درباره جزييات گفتگوي دولت هاي آمريکا و روسيه اطلاعي ندارم.

جي کارني گفت:درخواست براي استرداد اسنودن براساس توافقات تحويل مجرمان بين آمريکاو هنگ کنگ مطرح شد.مقامات آمريکا پس از متوجه شدن حضور اسنودن در هنگ کنگ با همتاهاي خود در هنگ کنگ  در تماس بودند. اريک هولدر وزير دادگستري آمريکادر نوزدهم ژوئن با همتاي هنگ کنگي خود به صورت تلفني گفتگو و براهميت موضوع تاکيد کرد و از هنگ کنگ خواست به حکم بازداشت آمريکا احترام بگذارد.وزارت امور خارجه آمريکا و کنسولگري امريکا در هنگ کنگ و پليس فدرال آمريکا براي  استرداد اسنودن تلاش کردند. مقامات هنگ کنگ به هيچ يک از درخواست ها پاسخ ندادند بلکه  به اين مجرم اجازه دادند هنگ کنگ را ترک کند.اين تصميم فقط تصميم مقامات مهاجرت هنگ کنگ نبود بلکه تصميم آگاهانه دولت چين بود تا اين مجرم را با وجود حکم بازداشت آزاد کند. اين تصميم ترديدي نيست تاثير منفي بر روابط چين و آمريکا  مي گذارد.

سخنگوي کاخ سفيد گفت:چيني ها پيشتر بر اعتمادسازي مشترک بين دو کشور تاکيد کرده بودند.من فکر مي کنم آنها با اين کار  از قول خودعقب نشيني کردند.اگر ما نتوانيم بر روي احترام آنها به الزام قانوني  استرداد مجرم حساب کنيم،پس مشکلي وجود دارد و ما اين مسئله را به صورت مستقيم با آنها در ميان خواهيم گذاشت.

جي کارني گفت: کارکنان امنيت ملي به صورت مداوم درباره اين موضوع به رئيس جمهور آمريکا گزارش مي دهند.وي به دقت اوضاع را زير نظر دارد. 

سخنگوي کاخ سفيد گفت:براساس مقررات آمريکا درصورتي که براي فردي به خاطر ارتکاب جنايت حکم بازداشت صادر شده باشد،گذرنامه وي باطل مي شود.نبايد به افرادي که با اتهامات جنايي روبرو هستند مانند اسنودن اجازه سفرهاي بين المللي داده شود بلکه وي بايد به آمريکا  استرداد شود. ما با مقامات هنگ گنگ بارها درباره سند سفر و ممنوعيت سفر وي صحبت کرديم.من نگراني و دلسردي خود را از اقدام مقامات هنگ کنگ ابراز مي کنم.ما فکر نمي کنيم که چين اقدامي در پيش نگرفته باشد. ما انتظار داريم روس ها اسنودن را اخراج و به آمريکا تحويل دهند.

جي کارني گفت: ما درباره افشاي بدون مجوز اطلاعات محرمانه نگران هستيم.افشاي اطلاعات بسيار محرمانه به امنيت ملي ما بسيار ضربه مي زند و به دشمنان تروريست ما اجازه مي دهدفعاليت هاي ما براي خنثي کردن آنها را شناسايي کنند.بنابراين افشاي بدون مجوز اين اطلاعات محرمانه براي ما سنگين است.

سخنگوي کاخ سفيد گفت:ادوارد اسنودن ادعا مي کند براي شفافيت و آزادي مطبوعات و حمايت از حقوق افراد اين کار را کرده است و دموکراسي از آن کساني است که وي آنها را براي محافظت خود انتخاب کرده است يعني چين ،روسيه و اکوادور. انتقاد نکردن وي از اين رژيم ها نشان مي دهد انگيزه اصلي وي آزادي اينترنت و آزادي بيان نبود بلکه ضربه زدن به امنيت ملي آمريکا بود.اطلاعات افشا شده اثرات منفي بسيار زيادي خواهد داشت.

يک خبرنگار روسي پرسيد آمريکا از افرادي مانند اسنودن در زمان اتحاد جماهير شوروي حمايت کرده است و آنها را مخالفان و ناراضيان سياسي ناميده است.من فکر مي کنم اسنودن ناراضي سياسي است.اگر او واقعيت درباره سيستم  آمريکا را گفته چرا شايسته حمايت نيست؟
جي کارني گفت :تمايز بين اين دو وجود دارد.براي اسنودن به خاطر افشاي بدون مجوز اطلاعات محرمانه کيفرخواست صادر شده است.

خبرنگار روسي دوباره پرسيدمخالفان سياسي که شما حمايت کرديد همواره مرتکب جنايت از جمله جنايات تروريستي شدند. شايد شما مورد برازوس که اقدام به هواپيماربايي کرد و افسر نيروي هوايي را کشت و به آمريکا آمد و پناهنده شد،به خاطر  داشته باشيد.

جي کارني گفت:تمايز بين رژيم هاي قانوني در کشورهاي مختلف و در زمان هاي مختلف وجود دارد.ما معتقد هستيم اسنودن بايد به آمريکا تحويل داده و محاکمه شود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار