پایگاه خبری-تحلیلی پوتیتیکو:

نمایندگان کنگره آمریکا تا زمان تحلیف رییس جمهور جدید ایران مسئله هسته ای آن کشور را از دستور کار خارج سازند

پایگاه خبری-تحلیلی "پولیتیکو" در مقاله ای که به تازگی منتشر کرده به دولت "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا توصیه کرد تا با اقدامات لازم جلوی تندروی های نمایندگان جنگ طلب کنگره آمریکا که خواستار حمله علیه ایران هستند را بگیرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پولیتیکو، "ماروین کلب" نویسنده "پولیتیکو" با اذعان به این موضوع که موضع "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب کشورمان نیز همانند دیگر مسئولین در مورد برنامه "صلح آمیز" هسته ای کشورمان مبنی بر لزوم ادامه پیشرفت های هسته ای است می نویسد "اکنون در آمریکا بحث هایی در مورد "امنیت ملی" مطرح شده است. دغدغه هایی در مورد تجاوز نظامی پیشگیرانه دولت آمریکا علیه ایران و تبعات آن وجود دارد. نتیجه انتخابات ایران نشان داد که "حسن روحانی" پیروز انتخابات شد. این می تواند برای پیشرفت روند دیپلماسی با ایران امیدوارکننده باشد. با این حال روحانی هیچ گونه تمایلی به توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران و یا تعلیق برنامه های هسته ای آن کشور نشان نداده است."
 
تحلیلگر مقاله با اشاره به رسوایی های متعدد دولت آمریکا می افزاید "مسائل دیگر مرتبط با موضوع امنیت ملی آمریکا اخیرا آن قدر زیاد شده که بحث برنامه هسته ای ایران تا حدود زیادی به حاشیه رانده شده است. رسوایی اخیر آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد استراق سمع تماس های شهروندان آمریکایی، ضعف اطلاعاتی دولت آمریکا در مورد حادثه حمله به سفارت آن کشور در بنغازی، جنجال سیاسی بر سر میزان بودجه فدرال، بحران سوریه و وضعیت افغانستان از جمله مواردی هستند که دولت آمریکا با آنها درگیر است. در این میان اما دولت آمریکا در صورت گوش دادن به سخنان نمایندگان جنگ طلب آمریکایی و  تجاوز نظامی علیه ایران، وارد سومین جنگ خود در خاورمیانه خواهد شد و این برخلاف وعده های اوباما در مورد پایان دادن به جنگ های آمریکا در خاورمیانه خواهد بود."
 
نویسنده مقاله ضمن هشدار به دولت اوباما در مورد اقدامات جنگ طلبانه نمایندگان کنگره آمریکا می افزاید "بایستی توجه داشت که کنگره آمریکا نقشی تعیین کننده در مورد تصمیم نهایی پیرامون ایران خواهد داشت. نمایندگان کنگره خواستار تشدید تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران شده اند."
 
نویسنده با اذعان به بی میلی آمریکایی ها برای ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه می افزاید "وضعیت امروز آمریکا با وضعیت سالهای 2002 و 2003 میلادی در زمان جنگ عراق تفاوت می کند. بایستی بدانیم که امروز اکثریت آمریکایی ها علاقه ای به تجاوز نظامی آمریکا علیه ایران ندارند. آمریکایی ها آموخته اند که آنان شاید آغازگر جنگ باشند اما زمان پایان جنگ را آنها تعیین نمی کنند و این موضوع از محدوده توانایی هایشان خارج است. همچنین بایستی توجه داشت که علیرغم آنکه نمایندگان کنگره امیدوارند که جنگ احتمالی علیه ایران محدود و موضعی باشد اما تجربه تاریخی جنگ در ویتنام و کوزوو و حتی عراق چیز دیگری را به ما نشان می دهد."    
 
تحلیلگر "پولیتیکو" در ادامه به دولت اوباما در مورد جلوگیری از تجاوز نظامی احتمالی علیه ایران توصیه ای دارد و می افزاید "به هیچ وجه نبایستی آغازگر جنگ با ایران باشیم. این موضوع حتی نبایستی در کنگره به رای گذاشته شود. راه حل صحیح تنها آنست که از وقوع جنگ جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم هیچکسی بر طبل جنگ بکوبد. کنگره نبایستی قطعنامه ای را با هدف ترغیب دولت آمریکا به آغاز جنگ با ایران تصویب نماید. در صورت تجاوز نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ متقابل ایرانیان شدید خواهد بود. آنان می توانند دامنه جنگ را به ناوگان های ما در خلیج فارس و سایر نقاطی که منافع ما در آنجا قرار دارند بکشانند. این برای آمریکایی بسیار دردناک و پرهزینه خواهد بود. کنگره آمریکا می بایستی چند هفته ای صبر نماید. "حسن روحانی" تا کمتر از دو ماه دیگر رسما رییس جمهور منتخب ایران خواهد شد. بایستی دید عکس العمل جمهوری اسلامی ایران در قبال دولت آمریکا چه خواهد بود. در این مدت زمان خوبست که نمایندگان کنگره تلاش کنند تا موضوعات لاینحلی چون لایحه اصلاح قانون مهاجرت را به سرانجام برسانند. تصمیم گیری نهایی "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا در مورد موضع آن کشور در قبال برنامه هسته ای ایران بزرگترین چالش پیش روی دولتش در دور دوم ریاست جمهوری وی خواهد بود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار