به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ یکی از مواردی که در هر صفحه بندی مهم هست و قطعا باید به آن دقت کنید، اندازه ها و ابعاد صفحه و یا پایان نامه ی شماست، پیش از هر چیز لطفا اول واحد های اندازه گیری را از اینچ به سیستم متریک تغییر بدهید یعنی سانتی متر و غیره بشه واحد ها.
در مرحله اول برای تنظمیات قالب و ظاهر صفحه، به قسمت Page Setup رفته، در تب اول Margins یعنی همان حاشیه ها را با واحد خط کش تنظیم کرده که حالت استاندارد آن بین 1 تا 3 سانتی متر هست. البته ما دو سانت را پیشنهاد می کنیم.
یک نکته، برای سندهایی
که شیرازه و منگنه می خورند مثل جزوه ها و پروژه ها یا صحافی می شوند مثل کتابها، می
شود یک حاشیه اضافی یا Gutter در نظر گرفت. به شکل تنظیمات گاتر
هم اگر دقت کنید با سمبل گرافیکی این موضوع را نشان داده است. دقت کنید که جای گاتر
در فارسی سمت راست هست و اگر هم قراره خروجی مقاله ی شما به صورت دو رو چاپ بشود تا
در کاغذ صرفه جویی شود، باید اینجا دو رو بودنش را هم انتخاب کنید تا از هر دو سمت
به هر صفحه گاتر را اختصاص بدهد. گزینه (Mirror margins)
ضمنا ًدر تعیین عمق شیرازه، معمولا برای هر 100 صفحه 0.5 سانتی متر در نظر گرفته می شود.
در همین قسمت می شود جهت صفحه را هم تنظیم کرد که افقی باشد یا عمودی.
یکی دیگه از گزینه های مهم قبل از شروع تایپ، تنظیم جهت نوشتن با میانبر Ctrl+Shift سمت راست یا چپ هست یا از تب Home و گزینه های Direction و سپس تنظیم زبان نوشتن با میانبر Alt+Shift. این گزینه ها به خصوص در متن های دو زبانه خیلی کاربرد دارد.
قالب بندی نوشته ها و پاراگراف ها هم در تب Home و قسمت Font و Paragraph هست که با بیشتر آنها آشنا هستید. معمولا فونت های استاندارد هم B titr، B Nazanin، Tahoma و ... هست و اندازه هم بین 10 تا 12 پوینت برای نوشته عادی و 12 تا 14 برای تیتر مطالب هست و در استاندارد های مقالات، گاهی هم عناوین به حالت ضخیم (Bold) نوشته می شود.
یادتان باشه که تقریبا هر 28 نقطه مساوی 1 سانتی متره.
1. یکی از مشکلات
خیلی از شما کلمات دو قسمتی هست مثل فعل هایی که با "می" شروع می شود و شما
می خواهید فاصله داشته باشد اما یک کلمه محسوب بشود. در اینجا باید از نیم فاصله با
Ctrl+Shift+2 استفاده کنیم. در صفحه کلید فارسی
استاندارد هم از Shift+Space استفاده کرد.
2. اینکه چند خط در صفحه باشه به ملاک های زیادی بر می گردد مثلا اندازه و نوع قلم، فاصله خط ها و پاراگراف ها و همین طور حاشیه ها. استاندارد آن هم در بعضی مقاله ها و پروپوزال ها ذکر می شود مثلا هر صفحه 24 خط باشد. برای مشاهده تعداد خط های صفحه، کافی است از Page Layout یکی از مدل های Line Numbers مثلا Continuous را انتخاب کنید.
3. برای نوشتن سریع و داشتن یک قالب بخصوص برای نوشته های تکراری، می شود از استایل ها استفاده کرد. فایده آنها هم صرفه جویی وقت هست، مثلا شما در مقاله همه ی تیتر ها را با فونت تیتر و سایز ۱۴ می زنید، اگر استایل تعرف کنید، به جای زدن تک تک این مولفه ها، راحت می توانید فقط استایل رو بزنید.
برای ساختن سبک مثلا تیترها می شود روی سبک های موجود در تب Home و قسمت Styles راست کلیک کرده و آن سبک را Modify کرد. برای ایجاد سبک هم با باز کردن گزینه Create a style را می زنیم و سبکمان را ایجاد می کنیم.
از بعضی سایت ها که می خواهیم متنی را به وورد ببریم متن به هم می ریزد و گاهی اوقات وورد هنگ می کند، در این حالت چکار باید بکنیم؟
اگه می خواهید این مشکل پیش نیاد باید به جای پیست ساده ، راست کلیک کرده و نوع درستی از Paste را انتخاب کنید مثلا Text Only را انتخاب کنید.
برای آشکار و یا حذف علائم ویراستاری هم کافی هست دکمه Show/Hide را از تب Home و قسمت پاراگراف بزنیم. این علائم را در پایان باید بزنید تا اشکالات را پیدا کنید، مثلا اسپیس اضافه و نیم فاصلهها، ضمنا این علائم در پرینت چاپ نمی شوند و وسواس نداشته باشید که این دکمه رو خاموش نگه دارید.
5 . اگر می خواهید شکل هایی مثل ستاره را به متن اضافه کنید باید از Insert (Shapes) شکل ستاره را انتخاب کرده و در صفحه بکشید.
6. برای درج تصویر یا نوشته در پشت صفحه ها یا به اصطلاح همان واترمارک کردن، کافی است از Page Layout Watermark Custom استفاده کنید و تصویر دلخواه تان را پشت صفحه قرار بدهید یا نوشته تان را تایپ کنید.
میخواستم بدونم چطور میشه در یک صفحه که به طور افقی هست ، دو قسمت شبیه letter با حاشیه جدا ایجاد کرد
میخواستم بدونم چطور میشه در یک صفحه که به طور افقی هست ، دو قسمت شبیه letter با حاشیه جدا ایجاد کرد
مطالبتون واقعا عالی بود. ممنون.
فقط من یه اشکال دارم که اگه برام رفعش کنید واقعا ممنون می شوم.
من از یک فایل وورد یه سری مطالب رو روی یک فایل وورد دیگه کپی پیست کردم. موقع کپی حاشیه های فایل اولی به فایل دومی منتقل می شه در صورتی که من نمی خوام اینجوری بشه.
دلیلش رو می دونید. ممنون می شوم زود جواب سوالم رو بدید.
با تشکر
انتشارات سیب کال اهواز
عالی بود
خیلی عالی بود
یه سوالی داشتم:
در صفحه ورد من وقتی تیتری پایین صفحه میآید پاراگراف مربوط به تیتر به صفحه بعدی میرود و کمی پایین صفحه از حد معمول خالیتر میماند. چکار کنم که اینطور نشه؟