پارک ملی کرخه همچنان ناامن است؛

مرگ در کمین 29 گوزن باقی مانده/ شیوه های زنده گیری موفقیت آمیز نبوده است

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی کشور گفت: از مجموع 65 گوزن زرد ایران موجود در پارک ملی کرخه تنها 29 گوزن دیگر باقی مانده است.

محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به همکاری سازمان دامپزشکی و محیط زیست طی این مدت گفت: در این مدت 2 هدف را دنبال کرده ایم یکی کنترل بیماری در بین جمعیت باقی مانده و دیگری درمان گوزن هایی که زنده گیری می شوند و طبق توصیه سازمان دامپزشکی که خود لاشه های باقی مانده عامل منتشر کننده مگس ها هستند باید لاشه ها را جمع آوری و پس از سوزاندن دفن کنیم تا از انتشار بیماری جلوگیری شود و این یکی از راه حل هایی است که می توان از افزایش بیماری جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای زنده گیری گفت: محدود کردن آبشخورها و هدایت حیوان به سمت سه آبشخور مشخص که با ریختن داروی آی ورژن سبب می شود بدن حیوان تا 20 روز نسبت به بیماری مقاوم باشد همچنین نصب تورهای هوایی  و تله های انتظاری، از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.

محمدی به عدم موفقیت در اجرای این طرح ها گفت: به دلیل این که حیوانات موجود در پارک ملی کرخه تا حدودی با تور آشنا هستند به این محل نزدیک نشده و تراکم پوشش گیاهی یکی دیگر از این عوامل است که این طرح را به کندی پیش می برد.

وی با اشاره به تلف شدن 31 گوزن بر اثر حمله مگس میاز طی این مدت اظهار داشت: با تلاش محیط بانان 7 راس گوزن زنده گیری شد اما 2 تای آن ها به دلیل ضایعه شدید تلف شدند و بقیه آن ها که کمتر درگیر این بیماری شده بودند در حال مداوا هستند.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی کشور افزود: استفاده از صلاح و داروی بیهوشی یکی دیگر از راهکارهایی است که محیط بانان با کمین کردن در اطراف آبشخورها سعی در زنده گیری  این حیوان دارند اما با توجه به این که بعد از اصابت گلوله بیهوشی 3 دقیقه زمان می برد تا حیوان بی هوش شود و گوزن هم با توجه به چابکی که دارد در این فاصله خود را لابه لای پوشش گیاهی جنگل استتار می کند و پیدا کردن آن با این وسعت جنگل کار دشواری است.

وی با بیان این مطلب که با گرم تر شدن هوا جمعیت این مگس رو به کاهش می رود گفت: با توجه به این که در این منطقه دامداری رونق دارد برخی از انگل ها از گذشته وجود داشته اما به نظر دامپزشکان امسال این منطقه به خاطر بارندگی بیش از 220 میلی متر در اردیبهشت ماه دستخوش تغییرات محیطی شده چرا که این مگس در گرما و رطوبت افزایش پیدا می کند و تنها با شروع فصل گرما شدید کاهش پیدا می کند.

محمدی با اشاره به این که این بیماری برای اولین بار در این منطقه رخ داده است گفت: مگس ها نیاز به یک عامل اولیه همچون کنه و یا جای زخم در بدن حیوان نیاز دارند تا در آن تخم ریزی کنند اما این مگس میاز به عامل اولیه ای نیاز ندارد و خود زخم را ایجاد می کند و این خود یک مشکل اساسی است که کار درمان را هم سخت می کند.

وی با اشاره به مساحت 16 هزار هکتاری پارک ملی کرخه تصریح کرد: گوزن های موجود در مساحت 200 هکتاری از این پارک ملی که زیستگاه مادری شان است زندگی می کنند و به دلیل وسعت بسیار زیاد پارک گوزن هایی که دچار این بیماری می شوند با بالا رفتن عفونت و تب به سمت جنگل های متراکم می روند و این امر کار زنده گیری را دشوار می کند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار