فارس/رییس سازمان انرژی اتمی کشورخبر داد؛

راکتور تحقیاتی فارس، دومین راکتور تحقیاتی کشور

راکتور تحقیاتی فارس، دومین راکتور تحقیاتی از نوع آب سبک استخری در کشور پس از راکتور تهران است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: طراحی این راکتور به پایان رسیده و راکتور 10 مگاواتی شیراز ، راکتوری تحقیاتی و از نوع آب سبک استخری است که پس از راکتور تهران دومین راکتور تحقیاتی کشور می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: دانش ساخت راکتورهای استخری در کشور بومی شده و همه تجهیزات ساخت این راکتور از جمله ساخت جرثقیل قطبی، تجهیزات بتن ریزی ، طراحی و ساخت اتاق کنترل در داخل کشور موجود است و هیچگونه احتیاجی به کشورهای دیگر نداریم.

عباسی تولید رادیو داروها ، مطالعات تحقیاتی و آزمایش سوخت تولید شده در اصفهان را از جمله اهداف راه اندازی این راکتور عنوان کرد.

وی گفت : اعتبار ساخت این راکتور از منابع ملی تامین می شود و در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود که در سه تا پنج سال آینده به بهره برداری برسد.

با پایان مکان یابی این راکتور ، قرار است عملیات اجرایی ساخت این راکتور آغاز شود.

این مکان در نزدیکی شمال شیراز در پهنه ای به وسعت 80 هکتار است و با نزدیکی به مراکز دانشگاهی شیراز و ظرفیت های علمی این شهر می تواند شیراز را به قطب مطالعات دانش هسته ای تبدیل کند.

استانداری فارس و سازمان انرژی اتمی کشور 2 ماه پیش تفاهم نامه ای برای همکاری ها و تعاملات هسته ایی از جمله ساخت این راکتور و مرکز پرتو دهی هسته ای منعقد کردند./س

برچسب ها: دومین ، راکتور ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.