فارس/رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد؛

پايان عمليات مکان يابي راکتور هسته اي در فارس

رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: این مکان در نزدیکی شمال شیراز در پهنه ای به وسعت 80 هکتار است و با نزدیکی به مراکز دانشگاهی شیراز و ظرفیت های علمی این شهر می تواند شیراز را به قطب مطالعات دانش هسته ای تبدیل کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، 

عباسی نزدیکی به فرودگاه بین المللی ، تامین منابع آب و شرایط مناسب از لحاظ زمین شناسی از جمله دوری از گسل ها را از عوامل مهم برای مکان یابی این راکتور عنوان کرد.

وی بیان کرد: طراحی این راکتور به پایان رسیده و راکتور 10 مگاواتی شیراز ، راکتوری تحقیاتی و از نوع آب سبک استخری است که پس از راکتور تهران دومین راکتور تحقیاتی کشور می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: دانش ساخت راکتورهای استخری در کشور بومی شده و همه تجهیزات ساخت این راکتور از جمله ساخت جرثقیل قطبی، تجهیزات بتن ریزی ، طراحی و ساخت اتاق کنترل در داخل کشور موجود است و هیچگونه احتیاجی به کشورهای دیگر نداریم.

عباسی تولید رادیو داروها ، مطالعات تحقیاتی و آزمایش سوخت تولید شده در اصفهان را از جمله اهداف راه اندازی این راکتور عنوان کرد.

وی گفت : اعتبار ساخت این راکتور از منابع ملی تامین می شود و در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود که در سه تا پنج سال آینده به بهره برداری برسد.

با پایان مکان یابی این راکتور ، قرار است عملیات اجرایی ساخت این راکتور آغاز شود.

استانداری فارس و سازمان انرژی اتمی کشور 2 ماه پیش تفاهم نامه ای برای همکاری ها و تعاملات هسته ایی از جمله ساخت این راکتور و مرکز پرتو دهی هسته ای منعقد کردند./س

برچسب ها: پایان ، راکتور ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.