خوزستان/

تلفات گوزن‌هاي زرد به 31 راس رسيد/ زنده‌گيري ادامه دارد

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: با ادامه شيوع بيماري مگس مياز در منطقه حفاظت شده كرخه، تلاش‌ها براي زنده‌گيري و نجات گوزن‌هاي زرد همچنان در حال انجام است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ احمدرضا لاهيجان‌زاده اظهار كرد: بر اساس آخرين آمار دريافتي تا اين لحظه، تلفات گوزن‌هاي زرد جنگل‌هاي دز و كرخه كه مورد هجوم مگس‌هاي مهاجم قرار گرفته‌اند، به 31 راس رسيده است.

 

وي با اشاره به زنده‌گيري 6 گوزن و تلف شدن يكي از گوزن‌ها به دليل وخامت حال، افزود: روز گذشته سه تا چهار گوزن در آستانه زنده‌گيري بودند كه اين فرصت از دست رفت ولي تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

 

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان ادامه ‌داد: در مواردي كه موفق به زنده‌گيري شديم، در بدن بيشتر گوزن‌ها آثار زخم و بيماري مشاهده مي‌شود كه اين امر نگران‌كننده است.

 

لاهيجان‌زاده گفت: طبق آخرين سرشماري در اواخر سال گذشته تعداد اين گونه در حال انقراض در اين سايت حفاظت شده حدود 70 راس تخمين زده شد.

 

وي عنوان كرد: اميدواريم با زنده‌گيري گوزن‌ها و قرنطينه و درمان، به اين شرايط تلخ پايان دهيم.

 

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: نيروهاي حفاظت محيط زيست استان به همراه دامپزشكان از زمان تلف شدن اولين گوزن به طور شبانه‌روزي در تلاش هستند تا با زنده‌گيري گوزن‌ها از اتلاف بيشتر آن‌ها جلوگيري شود ولي به دليل وسعت جنگل و پوشش گياهي منطقه، اين كار به سختي پيش مي‌رود.

 

وي تصريح كرد: در صورتي كه كار زنده‌گيري در اين هفته به پايان برسد،سم‌پاشي و ضدعفوني جنگل آغاز خواهد شد.

 

لاهيجان‌زاده افزود: اين مگس با تخم‌ريزي در جاهاي نرم بدن گوزن، سر و گردن حيوان را هدف قرار مي‌دهد و وارد بافت بدن مي‌شود؛ اين بيماري به درمان مستقيم نياز دارد.

 

وي اظهار كرد: اين مگس در طول روز مي‌تواند 100 هزار تخم بر روي بدن گوزن بريزد كه بعد از اين كه اين تخم‌ها به كرم تبديل شد، چشم و گوش‌ها و در نهايت مغز گوزن را هدف قرار مي‌دهد و گوزن پس از چند روز تلف مي‌شود./س

 


برچسب ها: تلفات ، گوزن ، زرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.