حزب حريري و شيخ سلفي عامل درگيري هاي صيدا

رئيس سازمان مردمي ناصري لبنان در كنفرانسي مطبوعاتي گفت: درگيري كه روز سه شنبه در شهر صيدا در لبنان اتفاق افتاد، احمد الاسير (شيخ سلفي تندرو) نقشه آن را كشيده بود كه به زخمي شدن غيرنظاميان و واداشتن آنها به بازگشت به خانه هايشان در عبرا منجر شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از العالم"اسامه سعد" روز چهارشنبه اظهار داشت: اتفاقي كه روز سه شنبه افتاد، خطري براي صلح در صيدا و جنوب لبنان به شمار مي رود و اقدام تحريك آميز بي سابقه اي از سوي گروه الاسير اسير بود. الاسير، پيش از اين اعلام كرده بود كه انفجار، نزديك است.

روز سه شنبه (28 خرداد) در پي درگيري و تبادل آتش بين عناصر "احمد الاسير" از سلفي هاي تكفيري و برخي ساكنان شهر "صيدا" (جنوب لبنان) يك شهروند به ضرب گلوله سلفي هاي تكفيري كشته شد. همچنين هواداران و عناصر الاسير خيابان اصلي منطقه عبرا به مجدلون را بستند.

رئيس سازمان مردمي ناصري افزود: يكي از رهبران گروه الاسير خواهان اخراج شيعيان از صيدا شده بود و اين مساله تجاوزات اين گروه ضد شهروندان لبناني را گسترش داد. در واقع گروه الاسير، حتي از اقدامات تحريك آميز ضد ارتش لبنان هم فروگذار نكرد و موانع امنيتي ارتش را كنار زد و در كار آنها اختلال ايجاد كردند.

سعد خاطرنشان كرد: گروه الاسير براي وقايع روز گذشته، از قبل برنامه ريزي كرده بود، آنها مي خواستند با تيراندازي هاي مستقيم به منطقه صيدا، واكنش متقابل را برانگيزانند تا اوضاع منطقه را به حالت انفجار بكشانند اما هوشياري رهبران جنبش امل و حزب الله، اين نقشه گروه الاسير را نقش بر آب كرد.

وي سپس با اشاره به موضع گيري هاي منفي رهبران عين الحلوه اعلام كرد: سازمان مردمي ناصري هيچ برنامه اي براي حضور مسلحانه در صيدا نداشت و نقش اين سازمان به نظارت و مراقبت محدود مي شد.
سعد گفت: نيروهاي جريان المستقبل ديروز مسلحانه در صیدا حضور يافت و شماري ديگر از گروه هاي اسلامي و عناصر سوري مسلح نيز با سلاح ظاهر شدند، بنابراين مسئوليت وقايع روز گذشته فقط به عهده گروه الاسير نبود و نيروهاي سياسي و امنيتي و مذهبي كه از اين گروه حمايت مي كردند نيز در اين زمينه مسئول هستند.
وي اظهار داشت: اين نيروها بودند كه زمينه شكل گيري هرج و مرج توسط گروه الاسير را فراهم كردند و خسارت هاي مادي و معنوي فراواني را سبب شده و به اموال عمومي و مردم آسيب رساندند.

رئيس سازمان مردمي ناصري در عين حال خاطر نشان كرد: عليرغم همه اتفاقاتي كه افتاده است، در قبال اوضاع صيدا بدبين نيستيم؛ زيرا صيدا در برابر اشغالگري اسرائيل و عوامل اين رژيم مقاومت و صلح طلبي را در اين شهر حفظ كرد بنابراين اكنون نيز مي تواند مسالمت جويي را بر شهر حاكم كند و براي رسيدن به اين هدف، همه گروه ها بايد صادقانه كمك كنند، زيرا متاسفانه برخي از گروه ها گفتار و رفتارشان با هم منطبق نيست.

وي پايان دادن به سياست تحريك مذهبي را خواستار شد و بر ضرورت درك اهميت صيدا به عنوان مركز جنوب لبنان كه بيشترين اردوگاه هاي فلسطيني در اين منطقه قرار دارد، تاكيد كرد.

"اسامه سعد" گفت: حالا نوبت آنهاست كه رويكرد خود را مشخص كنند و بگويند كه براي گرفتار نشدن در هرج و مرج ويرانگر آمريكا چه طرحي دارند و ما در عين حال تاكيد مي كنيم كه "سازمان مردمي ناصري"، در قبال تكرار چنين اتفاقاتي ساكت نخواهد نشست.
برچسب ها: حزب ، حریری ، شیخ ، سلفی ، درگیری ، صیدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار