رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: فضاي مجازي به همان ميزان كه يك فرصت است يك تهديد نيز محسوب مي‌شود و ما با فشارها و حملات سختي در اين فضا مواجه‌ايم و از اين بابت بايد خود را مسلح كنيم.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي در نشستي با فعالان فضاي مجازي كه عصر امروز در محل سازمان برگزار شد، با تبريك اعياد مبارك ماه شعبان به‌ويژه ولادت حضرت بقيه‌الله الاعظم(عج) گفت: خوشحاليم كه در عرصه ارتباطات نو و فضاهاي جديد، مدرن، تأثيرگذار و جذاب، نسل جوان كشور حضور قدرتمند و پر تلاش دارد.

وی افزود: خوشبختانه جوانان در دنياي جديد كه با فضاي مجازي زندگي مي‌كنند و بخش زيادي از زندگي خود را با اين متدها و ابزار‌ها سپري مي‌كند، حضور پرنشاط و تحرك خوبي داشته و ظرفيت‌هاي خوبي را به فعليت رسانده و قدرت تأثيرگذاري بالايي را به‌دست آورده‌اند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به پشت سر گذراندن يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و خلق حماسه سياسي گفت: در اين دوره بدون هيچ حاشيه، عارضه و پيامد ناگواري انتخابات را پشت سر گذاشتيم. اين حواشي احتمالي مي‌توانست ما را از تحرك و نشاط در فضاي مردم‌سالاري محروم كند. دشمن براي اين فضا تدارك زيادي داشته و دارند ولي خوشبختانه خداوند تفضل فرمود و الحمدالله با مشاركت گسترده مردم اين نقشه‌ها ناكام شد.

پورمحمدي با اشاره به مشاركت 72 الي 73 درصدي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري آن را نرم خوبي دانست و گفت: در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري حجت‌الاسلام دكتر حسن روحاني با كسب حد نصاب لازم پيروز دور نخست شد و انتخابات به دور دوم كشيده نشد. اين در حالي است كه معمولاً فضاي انتخابات بستري براي كشمكش‌هاي عادي و طبيعي است كه اگر دست‌هاي طمع‌كار به ميدان بيايند براي كشور دردسرآفرين خواهد شد ولي خوشبختانه مجال اين بروز و ظهور فراهم نشد.
 
رئيس‌جمهور منتخب فردي اعتدالي، تخصص‌گرا، ‌قانون‌گرا و پايبند به اصول انقلاب است

وي با اشاره به سوابق و كاركشتگي حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور منتخب گفت: ایشان همان طور كه در شعارها و مصاحبه‌هايشان مطرح كردند مشي‌شان اعتدالي، تخصص گرا، قانون‌گرا و به اصول انقلاب پايبند هستند. اين ميزان تعهد حجت‌الاسلام و المسلممین دکتر روحاني كف انتظارات و مطالبات همه گروه‌هاي اجتماعي و سياسي است. خوشبختانه ايشان با همين گرايش جمعي وعده‌هايي مطرح كرد و پيروز ميدان هم شد. راي به حجت‌الاسلام دکتر حسن روحاني نشان داد اين سليقه بيشترين حامي را در جامعه دارا است. الآن احساس مي‌كنيم نوعي اعتماد و اميد افزايي در جامعه شكل گرفته است؛ امروز يك حس مثبت در جامعه توليد شده است كه بايد براي خود مزيت و فرصت جديدي در افق سياسي و اجرايي كشور بدانيم. اميدواريم رئيس‌جمهور منتخب ملت بر اساس آنچه وعده داد بتواند با قوت به پيمان و وعده‌هايشان عمل كند و همه وظيفه‌داريم به ايشان كمك كنيم.
 
در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افق‌هاي روشني باز شده است

پورمحمدي با تأكيد بر مثبت بودن نتيجه انتخابات رياست جمهوري گفت: شايد سليقه برخي در انتخابات محقق نشده است ولي بايد بپذيريم در مجموع امتيازاتي كه در اين دوره از انتخابات كسب شده است موفق بوده و كشور چند گام به جلو گذاشته و افق‌هاي روشني باز شده است. امروز هم همه بايد تلاش كنيم كه افق‌هاي روشن بيشتر و دستاورهاي زياد‌تري به‌دست بياوريم.

 پورمحمدي پيروزي تيم ملي فوتبال ايران و راه‌يابي به جام جهاني را نقطه اميد ديگري در جامعه امروز دانست و گفت: پيروزي تيم ملي فوتبال كشورمان مقابل كره جنوبي و راه‌يابي به جام جهاني برزيل مورد نياز جامعه و بسيار دل‌چسب بود.
 
جمهوري اسلامي ايران بايد از فضاي مجازي مزايا و بهره خود را ببرد

وي در بخش ديگر از سخنان خود با بيان اين‌كه فضاي مجازي براي همه جالب است، گفت: اين‌كه شغل اصلي ما تبليغ است هر رشته‌اي كه به اين حيطه ارتباط داشته باشد براي روحانيت حائز اهميت است. اين حوزه، حوزه تبليغ و بسيار گسترده و با قدرت تأثيرگذاري زياد است. طبعاً براي ما كه روحاني بوده و مبلغ هستيم يك مقوله بسيار مهم است و حتماً بايد با اين فضا همراه شويم. اين در حالي است كه خداوند مي‌فرمايد هر پيامبر را با زبان و ابزار مردمش مي‌فرستد. امروز دنياي ما چنين دنيايي است و حوزه و فضاي مجازي، يك حوزه بسيار جذاب، گسترده، آسان، ارزان، پرتنوع و پرجاذبه شده است كه طبعاً بايد از اين فضا مزايا و بهره خود را داشته باشيم.
 
فضاي رسانه چه مجازي و چه غيرمجازي در سالم‌سازي جامعه فوق‌العاده تأثيرگذار است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: فضاي مجازي تا حدود زيادي پرتحرك و بانشاط و ماجراجويانه است. چون معمولاً كارهايي كه از جواني داشتيم نزديك به اين فضاها بوده اين محيط‌ها همچنان براي روحانيت جذاب است و مي‌خواهيم ببينيم كه نسل قديم و فضاهاي پرتنش و انقلابي و ماجراجويي ما چه سنخيتي و چه تفاوت‌هايي با فضاي مجازي دارد.

وی افزود: به‌عنوان يك مسئول از دو بعد به موضوع فضاي مجازي اهميت مي‌دهم؛ اول اين‌كه به‌عنوان رأس جايگاه سازمان بازرسي كل كشور مسئول سالم‌سازي جامعه هستيم. وظيفه سازمان بازرسي نظارت بر اجراي صحيح قانون است. فضاي رسانه چه مجازي و چه غيرمجازي در سالم‌سازي جامعه فوق‌العاده تأثيرگذار است. دنياي امروز بخشي از سالم‌سازي جامعه را با كمك فضاي مجازي و با شفاف‌سازي جلو برده است. بنابراين در اين داستان استفاده از افكار عمومي، فضاي رسانه و به‌خصوص فضاي تأثيرگذار مجازي براي سازمان بازرسي كه رسالت و مأموريت خاصي دارد مهم و موثر است و حتماً بايد از اين فضاي خوب استفاده كند. در اين راستا سازمان بازرسي كل كشور بايد فضاي مجازي را خوب شناخته و قدرت اين فضا را درك كرده و بعد از آن استفاده كند.
 
خود را در مقابل فشارها و حملات سختي كه در فضاي مجازي است، مسلح كنيم

پورمحمدي افزود: نكته بعدي توجه بنده به فضاي مجازي به‌عنوان يك مسئول عمومي نظام است؛ به اين عبارت كه فضاي مجازي به همان ميزان كه يك فرصت است يك تهديد نيز محسوب مي‌شود و ما با فشارها و حملات سختي در اين فضا مواجه‌ايم و از اين بابت بايد خود را مسلح كنيم. بايد بدانيم كه چطور مي‌توانيم عمل كنيم كه از آسيب اين نوع حملات مصون بمانيم.

وي با اشاره به قابليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از جهت فضاي مجازي گفت: بنده دو تجربه بزرگ و موفق در زمينه به‌كارگيري از فضاي مجازي و اينترنت در تسهيل امور كشور داشته و به اين خاطر وزن، كشش و پذيرش اجتماعي حوزه فعاليت شما را لمس كرده‌ام. اين تجربه‌ها مربوط به دوره حضورم در وزارت كشور است. در دوره وزارت كشور براي سهميه‌بندي سوخت كشور از فضاي مجازي استفاده كرديم.

رئيس سازمان بازرسي ادامه داد: در آن زمان با مصرف بالاي سوخت مواجه بوديم و هيچ راهي براي كنترل آن نداشتيم جز اين‌كه سوخت را سهميه‌بندي مي‌كرديم. اين‌كه متأسفانه آقاي احمدي‌نژاد برخي اوقات مي‌گويد كه مهم‌ترين دستاورد هدفمندي يارانه‌ها كنترل سوخت است بايد بگويم كه كنترل سوخت هيچ ربطي به هدفمندي يارانه‌ها نداشت؛ بلكه كنترل سوخت دستاورد صدور كارت سوخت است كه آمار آن در وزارت كشور موجود است. آن زمان گفته شده بود كه حدود 7 ميليون موتورسيكلت در كشور وجود دارد و ارائه كارت سوخت با شيوه‌هاي سنتي نيازمند طي دو الي سه سال است. اين ميان برخي فعالان مجازي به ما پيشنهاد دادند كه ثبت نام براي صدور كارت سوخت به صورت اينرتنتي صورت بگيرد. بالاخره با اين پيشنهاد موافقت شد و شبكه صدور مجازي كارت سوخت راه اندازي شد. در يك فاصله زماني كوتاه تاييديه موتورسيكلت از سوي نيروي انتظامي سراسر كشور گرفته شد و مشخص شد صرفاً 3 ميليون از اين نوع موتور‌ها در سراسر كشور وجود دارد. از سوي ديگر يك نظارت ويژه بر كافي‌نت‌هاي مورد همكاري با وزارت كشور انجام شد تا كار مراجعه مردم تسهيل شود.
 
 پورمحمدي گفت: تجربه بعدي بنده در اين فضا، الكترونيك برگزار كردن انتخابات مجلس هشتم است. اين يك تجربه تازه در عرصه انتخابات بود كه موفقيت‌آميز هم بود. امروز مي‌توانم بگويم كه اگر بنده در وزارت كشور بودم انتخابات سال 88 تمام الكترونيك برگزار مي‌شد و ديگر حرف و حديث‌هايي كه در سال 88 مطرح شد، بستر مطرح‌شدن نمي‌يافت. در انتخابات مجلس هشتم 36 هزار شعبه داشتيم كه بايد با 47 هزار نقطه سراسر كشور ارتباط برقرار مي‌كرديم. موافقت الكترونيكي برگزار كردن انتخابات را با وجود مشكلاتي كه وجود داشت از هيئت دولت و همچنين شوراي نگهبان گرفتم. در سال 86 موفق شديم حدود 80 درصد از حوزه‌هاي رأي‌گيري را آنلاين و 20 درصد از حوزه‌هاي انتخابيه را آفلاين داشته باشيم.
 
مسئولين بايد به دغدغه‌ها و مشكلات فعالان مجازي گوش فرا دهند

رئيس سازمان بازرسي در بخش ديگر از اين نشست و پس از شنيدن دغدغه‌هاي فعالان مجازي گفت: مجموعه مطالبي كه اينجا مطرح شد مفيد و ارزشمند بود. واقع امر اين است كه بايد زودتر از اين‌ها اين حرف‌ها را مي‌شنيديم. مسئولين نيز بايد به اين نكات، دغدغه‌ها و مشكلات حوزه مجازي گوش فرا بدهند. چرا كه عمده اين دغدغه‌ها در جهت تحكيم مباني نظام است. شما كه همفكر و هم سليقه با نظام هستيد متأسفانه اين همه دغدغه داريد اگر سلايق ديگر حضور پيدا كنند چقدر دغدغه خواهند داشت.

وي با تأكيد بر تكرار اين جلسه گفت: براي اين‌كه ثمره اين جلسه به بار بنشيند بايد اين جلسه تكرار شود. مطالبي كه شما مطرح كرديد از يك نظر خوب است كه جوانان به اين نتيجه برسند كه افراط و تفريط مناسب نيست. اگر ما مثل شما سخن بگوييم اقتضاي سن و سال ما است و ما ماجراجويي‌هاي خود را پشت سر گذاشته‌ايم. اما اين‌كه شما دغدغه‌هايي از جنس اعتدال را مطرح مي‌كنيد بسيار اهميت دارد. ما از افراط و تفريط آسيب زيادي ديده‌ايم. انقلابي بودن با افراطي بودن تناسبي ندارد. نمي‌دانم اين‌كه كسي بخواهد شعار اعتدال و منطقي بودن بدهد معناي آن نيست كه از فضاي انقلابي و ارزشي فاصله بگيرد. بايد نشسته و اين مسايل را مقداري دقيق‌تر حلاجي كرد. نكته ديگر آن است كه اين دنيا، دنياي دادوستد است. يعني هر چه مي‌دهي مي‌ستاني. اگر امروز كسي به فضاي اتهام دامن بزند بايد منتظر شكل‌گيري همين فضا عليه خود باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.