خوزستان/برای جلوگیری از تلفات گوزن زرد ایرانی؛

اقدامات نجات بخشی در شوش آغاز شد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت:اقدامات نجات بخشی برای جلوگیری از تلفات گوزن زرد ایرانی در پناهگاه و جنگل کرخه در شمال غرب استان خوزستان با اعزام تیم های مجرب دامپزشکی از مناطق مختلف کشور آغاز شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، ˈسیدعادل مولا ˈ در بازدید از جنگل کرخه محل زیست گوزن زرد ایرانی افزود:با هجوم گونه ایی از مگس و شیوع بیماری ˈ میاز ˈ در دو هفته گذشته 21 راس گوزن زرد ایرانی در جنگل کرخه شوش تلف شده یا در معرض تلف شدن می باشند.

وی افزود:بر اساس آخرین آمار تا ظهر امروز تعداد گوزن های تلف شده و یا بیمار ناشی از هجوم مگس های مهاجم به 21 راس رسیده که این آمار احتمالا افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به نصب دوربین های دید در شب در پناهگاه کرخه برای مشاهده و زنده گیری گوزن ها افزود:اداره حفاظت محیط زیست تلاش می کند با زنده گیری گوزن ها نسبت به مداوا و حفاظت آنها در برابر مگس های مهاجم اقدام کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان خوزستان گفت:تاکنون شش راس گوزن زنده گیری شده و مداوای آنها توسط تیم مجرب دامپزشکی اعزامی از تهران ،یزد ،شوش ، دزفول و اهواز آغاز شده است.

وی تعداد گوزن های زرد در پناهگاه کرخه را طبق آخرین سر شماری پارسال بین 60 تا70 راس عنوان کرد وگفت:امیدواریم طی چند روز آینده با زنده گیری گوزن ها ونجات آنها این شرایط تلخ پایان یابد.

مولا افزود:از زمان تلف شدن نخستین راس گوزن در دو هفته پیش تاکنون نیروهای حفاظت محیط زیست استان خوزستان به همراه دامپزشکان به طور شبانه روزی در تلاش اند تا با زنده گیری گوزن ها از تلف شدن تعداد بیشتری از آنها جلوگیری کنند اما به دلیل وسعت 200 هکتاری جنگل کرخه و پوشش گیاهی این کار به سختی پیش می رود.

وی افزود:با اتمام کار زنده گیری گوزن ها ، کار سم پاشی و ضدعفونی جنگل علیه مگس های مهاجم آغاز می شود.

وی اظهار داشت : مگس میاز با تخم ریزی در جاهای نرم بدن گوزن ، قسمت سر و گردن حیوان را مورد هجوم قرار داده و وارد بافت درونی حیوان می شود.

مولا افزود:این مگس در شبانه روز با تکثیر 100 هزار تخم بر روی بدن حیوان و تبدیل آنها به کرم ،چشم ، سر و نهایتا مغز گوزن را می خورند و در مدت سه روز گوزن تلف می شود.

وی اظهار داشت :تلاش تیم های اعزام شده به منطقه جنگلی برای نجات حیوانات ادامه دارد.

به منظور جلوگیری از انقراص نسل گونه نادر و در حال انقراض گوزن زرد ایرانی ، طرح تکثیر این گونه نادر در پناهگاه دز و کرخه در شمال استان خوزستان از چند سال پیش آغاز شده است./س
برچسب ها: اقدامات ، جلوگیری ، گوزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.