خوزستان/

مرگ حدود 19 راس گوزن زرد ايراني تاكنون /تلاش براي زنده‌گيري گوزن‌ها

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با اشاره به تلفات گوزن زرد ايراني بر اثر بيماري مگس "مياز" در سايت حفاظت شده كرخه، گفت: طغيان مگس‌هاي مياز مهار شده و در حال حاضر تمام تلاش ما در جهت زنده‌گيري گوزن‌هاي زرد اين سايت براي نجات و حفاظت اين گونه نادر از بيماري شيوع يافته در منطقه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمدرضا لاهيجان‌زاده اظهار كرد: هجوم مگس‌هاي مياز در منطقه كرخه موجب از بين رفتن حداقل 15 راس گوزن زرد در هفته اول شيوع بيماري شد؛ اين منطقه طبق سرشماري زمستان گذشته داراي حدود 60 تا 70 راس گوزن زرد بوده است كه تاكنون بر اثر اين بيماري، 19 تا 20 راس از اين تعداد تلف شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود ميزان تلفات گوزن‌هاي اين سايت همچنان افزايش يابد چرا كه پيدا كردن جسد گوزن‌ها در فشردگي جنگل كار دشواري است.

 

وي يادآور شد: اولين شرط درمان گوزن‌هاي زرد، زنده‌گيري آنها است كه بدين منظور امروز گروهي از دامپزشكان مجرب به محل رفته تا آخرين راه حل‌هاي موجود را به كار برده و درمان را با روش‌هاي جديدي كه امروز تصميم‌گيري شد، استمرار دهند.

 

لاهيجان‌زاده ادامه داد: بنا است از روش نصب تور هوايي در كنار آبشخورها براي زنده‌گيري گوزن‌هاي ناحيه استفاده شود. همچنين يك گروه كمكي زنده‌گير گوزن از استان يزد به خوزستان آمده و كار خود را در منطقه آغاز كرده‌اند.

 

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان ضمن تاكيد بر اهميت زنده‌گيري گوزن زرد، افزود: ‌اولويت درمان، تزريق دارو و ضدعفوني محل زندگي گوزن‌هاي زرد است چرا كه هر گوزن آلوده منبع توليد صدها مگس ديگر است و بنابراين پيش از هر چيز بايد لاروها و كرم‌ها از بدن گوزن‌ها خارج شود.

 

وي درباره ديگر اقدامات در جهت مقابله با هجوم مگس مياز عنوان كرد: در حال حاضر مشكل هجوم مگس مياز مهار شده و تمام كانون‌هايي كه مگس در آن وجود داشته از بين رفته و ضدعفوني و سم‌پاشي انجام شده است ولي با اين حال اين مگس همچنان در منطقه وجود دارد.

 

لاهيجان‌زاده درباره شايعه امكان عمليات آتش‌زني جنگل براي مهار مگس مياز تصريح كرد: تنها در روزهاي ابتدايي شيوع بيماري كه تجمع مگس‌ها بسيار زياد بود، بوته‌هاي محدوده كوچكي از جنگل آتش زده شد تا به وسيله دود ناشي از آتش‌سوزي،‌ مگس‌ها دور شده و گشت‌زني امكان‌پذير شود.

 

وي با تصريح اين‌كه درمان دارويي گوزن‌هاي زرد به خوبي در حال انجام است، گفت: به رغم كمبود دارو، توانسته‌ايم از استان‌هاي ديگر مانند تهران دارو تهيه كنيم و همچنين مقداري دارو در استان خوزستان خريداري شده و فعلا كمبود را رفع كرده‌ايم.

 

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان بيان كرد:‌ به گفته دامپزشكي، ميزان غيرمنتظره باران‌هاي ارديبهشت ماه در خوزستان، شرايط را براي تكثير يك‌باره مگس مياز فراهم كرده است. همچنين احتمال مي‌رود هجوم مگس‌هاي مياز از عراق اوج گرفته باشد.

 

وي اضافه كرد: اين مشكل دوره‌اي بوده و با فرا رسيدن تير ماه و بالا رفتن دماي هوا تا 45 درجه سانتي‌گراد، مگس‌هاي مياز به طور طبيعي از بين خواهند رفت./س

 
برچسب ها: مرگ ، گوزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.