خوزستان/

مگس «میاز» به جان گوزن‌های زرد افتاده است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: هم‌اکنون یک اکیپ 10 نفره متشکل از دامپزشکان در پارک حفاظت شده کرخه در شهرستان شوش برای کنترل انتقال بیماری مگس «میاز» حضور دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان،  احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه اظهار کرد: «میاز» نوعی مگس است که بر روی بافت بدن حیوانات وحشی می‌نشیند و هزاران تخم برروی بدن میزبان وارد می‌کند که وقوع این فرایند در مدت سه روز باعث مرگ جانور میزبان می‌شود.

وی افزود: علت افزایش این مگس‌ها خشکسالی مناطق جنگلی حفاظت شده در اثر آبگیری سد کرخه است که باید در این خصوص چاره‌ای جدی شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان خاطرنشان کرد: تاکنون 15 مورد تلفات در گونه جانوری گوزن زرد داشتیم که البته یک مورد از مرگ یک خرگوش در آن منطقه نیز گزارش شده است.

لاهیجان‌زاده همچنین عنوان کرد: متاسفانه این بیماری اخیرا در بین حیوانات وحشی در پارک ملی حفاظت شده کرخه در شوش شیوع پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین حیوانات وحشی، گروهی از کارشناسان از مرکز کشور برای رسیدگی به منطقه اعزام شده‌اند، گفت: هم‌اکنون نیز یک اکیپ 10 نفره متشکل از دامپزشکان منطقه و مرکز نیز در پارک حفاظت شده کرخه در شهرستان شوش حضور دارند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در این خصوص تاکنون چندین میلیون تومان برای تهیه دارو برای درمان حیوانات آلوده پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماری بسیار کمیاب است، افزود: پارک جنگلی کرخه فاصله زیادی با مناطق مسکونی اطراف دارد و ما هیچ گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم ضمن اینکه برای جلوگیری از سرایت این بیماری، اجساد این حیوانات جمع آوری و سپس سوزانده می شوند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان در پایان عنوان کرد: امیدواریم با تلاش‌های در دستور کار و حمایت مسئولان ملی بتوان هر چه سریع‌تر این ریشه معضل را در منطقه خشکاند./س
برچسب ها: مگس ، میاز ، گوزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.