کارشناس آمريکایی :

سياست اردوغان در قبال تظاهرکنندگان عجولانه است

شبکه خبري پرس تي وي مصاحبه اي را با ويليام جونز ، مفسر اجرايي سياسي از ليزبورگ ويرجينياي آمريکا پيرامون حوداث اخير در ترکيه و درخواست اعتراض کنندگان از اردوغان براي استعفا از نخست وزيري اين کشور انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، جونز در اين مصاحبه بر سياست غلط اردوغان در مواجهه با معترضان تاکيد کرده که اين سياست باعث خيزش چند برابري خشم تظاهرات کنندگان در سراسر ترکيه مي شود.


مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:


پرس تي وي:با توجه به سخنان اخير اردوغان که اعلام کرده بود صبر کمي دارد و در صورت پايان ندادن معترضين به تظاهرات فرايند ديگري را در پيش مي گيرد و اينکه اين سخن در انظار عمومي باعث ناراحتي مردم و افزايش شدت تظاهرات شد ، شما اين موضوع را چگونه تفسير مي کنيد؟

جونز:آشکار است که هر مقام مسئولي به دنبال خنثي کردن آتش تظاهرات در کشورش است اما اردوغان اينگونه مي انديشد که با توسل به زور مي تواند به راحتي در مقابل اين ناآرامي ها بايستد که از نظر من اين اقدام احمقانه ترين کار ممکن براي پايان دادن به درگري ها در جهان امروز است.

بايد اعتراف کرد که سياست مدنظر اردوغان براي توقف ناآرامي ها ، سياستي منسوخ و به نوعي شکست خورده است که نمي تواند موفقيتي براي طراحان آن حداقل در کوتاه مدت داشته باشد.

 اما بايد بخاطر داشت که اتفاقات رخ داده در ترکيه همانند ناآرامي ها و اتفاقاتي است که پيش از اين در بسياري کشورها از جمله سوريه رخ داده و بايد آن توسط مقامات اين کشور جدي گرفته شوداما من معتقد به اين هستم که سياست مقابله که اکنون در دستور کار مقامات ترک است درنهايت منجر به افزايش تنش در اين کشور برخلاف کاهش آن مي شود.

پرس تي وي :اظهار نظراتي که از جانب عبدالله گل ، رئيس جمهور ترکيه و معاون اردوغان منتشر شده ، حاکي از سياستي مصالحه آميزتر به نسبت اردوغان است.به نظر شما چرا اردوغان در مواجهه با معترضان با سياستي خشن وارد شده و براي بسياري از تظاهرات کنندگان خط قرمز تعيين مي کند؟

جونز:فکر مي کنم که اين سياست به نوعي برگرفته از احساسات دروني شخص اردوغان است که در مواجهه با شعارهايي که معترضان بر عليه او شعار داده  و از او درخواست کناره گيري مي کنند ، بروز کرده است.

به نوعي مي توان گفت که اردوغان در راستاي خشم غيرارادي از اين شعارها دست به سياست روبه جلو بجاي سياست استقامت وصبر استفاده کرده است.

اما اينگونه براي من جلوه مي کند که اين سياست غلط مي تواند تبعات جبران ناپذيري را براي آينده ترکيه همچون جدايي بخش هايي از خاک اين کشور توسط کردهاي آن و يا حتي اختلاف افتادن بين دولتمردان حزب عدالت و توسعه را در پي داشته باشد ، چرا که طبق شواهد واضح است که درباره اين موضوع ، اردوغان با خودخواهي تنها ايده ها خود را به جلو مي برد و حتي به سخنان هم حزبي هاي خود نيز توجه نمي کند.

درنهايت بايد گفت که تکروي اردوغان در حوزه امنيت داخلي کشورش و گوش ندادن به حقوق معترضين به هيچ وجه نمي تواند راهگشاي گره مشکلات بوجود آمده در ترکيه باشد.

پرس تي وي: آينده ترکيه را با توجه به آينده دولت و شخص اردوغان چگونه توصيف مي کنيد؟

جونز:صريحا آينده ترکيه پس از اين اظهارات مي تواند متکي به موفقيت نيروهاي نظامي و يا پليس اين کشور در کنترل کردن وضعيت ناآرامي ها باشد ، که در صورت عدم کنترل اين اتفاقات مشکلات جدي براي آينده اين کشور رقم خواهد خورد.

 اما من شخصا فکر مي کنم که در آينده ناآرامي ها افزايش خواهد يافت و احتمالا وضعيت ترکيه همانند بسياري از کشورهاي حوزه خاورميانه به وضعيتي بي ثبات تبديل خواهد شد که دامنه آتش آن روز به روز گريبان کشورهاي اين منطقه را مي گيرد.

اين آتش بي ثباتي ابتدا از ليبي آغاز شد و سپس به سوريه و اکنون به ترکيه سرايت کرده است که درصورت عدم تغيير سياست ازجانب ديگر کشورهاي منطقه بويژه کشورهاي حوزه خليج فارس مي تواند موجب سرايت آن به اين کشورها شود.


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار