لبنان شانس صعود ندارد اما انگیزه بالایی دارد؛

دست کم گرفتن لبنان، تبعات سنگینی برای کی روش و شاگردانش دارد

تیم ملی فوتبال ایران در دوحه دست به کار بزرگی زد و قطر را شکست داد اما کار کی روش و شاگردانش هنوز تمام نشده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، تیم ملی در دوحه دست به کار بزرگی زد و موفق شد قطر را شکست دهد. نه اینکه قطر تیم قدرتمندی باشد اما با توجه به شرایط جدول و حساسیت بیش از حد بازی، کسب پیروزی در دوحه برای ملی پوشان ما بسیار ارزشمند بود و باعث شد امیدهای ما برای صعود به جام جهانی زنده شود.

کارلوس کی روش و شاگردانش در دوحه کار بسیار بزرگی را انجام دادند اما ماموریت آنها هنوز تمام نشده و لبنان حریف بعدی ما است. تیمی که در تهران باید به دیدارش برویم تا یک گام دیگر به جام جهانی نزدیک شویم. در نگاه اول شاید این بازی خانگی آسان به نظر برسد اما ساده گرفتن این بازی اشتباه بزرگی است و تبعات سنگینی برای ما خواهد داشت و ممکن است حسرت بزرگی را به دل فوتبال ایران بگذارد. بازی با لبنان مثل دیدار با قطر در دوحه و کره جنوبی در سئول مهم است و تحت هیچ شرایطی نباید این بازی را ساده و آسان تلقی کنیم.

معادلات جدول و سطح فوتبال لبنان نشان می دهد که این تیم نمی تواند سد راه ما باشد چراکه لبنان با توجه به تساوی در برابر کره جنوبی عملاً شانس صعود به جام جهانی را از دست داد و حالا نباید انگیزه ای داشته باشد. ضمن اینکه لبنان تیم درجه 3 آسیا محسوب می شود و سطح فوتبال آنها بسیار پایین تر از فوتبال ایران است اما واقعیت فوتبال چیز دیگری است . لبنان هر چند شانس صعود به جام جهانی را از دست داده اما این دیدار برای آنها کاملاً‌حیثیتی است و نمی خواهند از پیش بازنده باشند.

لبنان چند ماه قبل و در مقدماتی جام ملت های آسیا در ورزشگاه آزادی با 5 گل از ایران شکست خورد  و حالا برای جبران آن نتیجه به تهران آمده است تیمی سخت کوش که در بازیهای گذشته ثابت کرد می خواهد سری بین سرها در آورده و خودش را به جمع بزرگان آسیا برساند.

دلیل این ادعا هم مقاومت جانانه لبنان مقابل کره جنوبی بود که توانست تا لحظات پایانی از حریف خود پیش باشد و چشم بادامی ها در دقیقه 97 بازی را به تساوی کشاندند. این مسئله نشان می دهد که لبنان دیگر آن تیم از پیش باخته گذشته نیست و تاب تحمل مقاومت با بزرگان فوتبال آسیا را دارد.

لبنان در دور رفت تیم ملی ایران را شکست داد . در آن دیدار البته حق ما باخت نبود چرا که ملی پوشان کشورمان فرصت های زیادی را به دست آوردند اما در نهایت آن روی سکه فوتبال را دیدیم و مقابل این تیم درجه 3 آسیا در بیروت شکست خوردیم.

لبنان یک بار ما را شکست داده و باز هم این اتفاق ممکن است رخ بدهد یعنی در صورتی که لبنان را دست کم بگیریم و فکر کنیم که بازی ساده ای در تهران در پیش داریم، مطمئناً روز سختی را در خانه خواهیم داشت.

مشکل دیگر تیم ملی ما نوسان بیش از حد شاگردان کی روش است . تیم  ما در تاشکند ازبکستان را می برد اما در تهران با قطر مساوی کردیم و پس از آن در بیروت به لبنان باختیم اما در کمال ناباوری کره جنوبی را در تهران شکست دادیم. این حرکت سینوسی در دور برگشت هم ادامه داشت چرا که در تهران مغلوب ازبکستان شدیم و در دوحه قطر را شکست دادیم تا ثابت کنیم روند مثبت و باثباتی نداریم و هر اتفاقی ممکن است برای تیم ما رقم بخورد به همین دلیل باید نگران این دیدار باشیم.

اگر تیم ملی ما ثبات و شخصیت کسب نتایج مطلوب را داشت، جای نگرانی نبود اما متأسفانه شاگردان کی روش در ماه های گذشته ثابت کرده اند که مثل ابر بهار می مانند و غیر قابل پیش بینی هستند یعنی با توجه به نوسانات بیش از حدی که تیم ملی دارد، نمی توانیم با خیال راحت و بدون دغدغه و استرس به مصاف حریفان برویم.

نکته بسیار مهم دیگری را هم باید در نظر بگیریم. تیم های ایرانی چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی و همچنین در بازی های حساس در خانه مشکل دارند چرا که فوتبالیست های ما هنوز حرفه ای نشده اند و با توجه به جو استادیوم و اتفاقات روی سکوها در هنگام انجام مسابقه واکنش نشان می دهند و نمی توانند توانایی ها و داشته های خود را در زمین پیاده کرده و نتیجه لازم را بگیرند اما در خارج از ایران که تماشاگر روی تیم فشار نمی آورد، بازیکنان ما بهتر و راحت تر بازی می کنند.

متأسفانه ما هنوز یاد نگرفته ایم از میزبانی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و حریف را تحت فشار قرار دهیم. البته در یکی دو سال اخیر شرایط کمی بهتر شده و هواداران فوتبال ایران در بازی های بین المللی که میزبان بوده اند، بهتر عمل کرده اند چرا که درک درستی از شرایط پیدا کرده اند و سعی می کنند به تیم های ایرانی روحیه بدهند تا اینکه استرس و اضطراب را به تیم های ما تزریق کنند.

در بازی با لبنان هم هواداران تیم ملی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارند و باید از انرژی و پتانسیل موجود روی سکوها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم تا به هدفمان برسیم.

لبنان در جو آزادی دوام نخواهد آورد همانطور که چند ماه قبل هم 5 گل خورد، به شرطی که هواداران و طرفدارانی که به استادیوم می روند، فقط و فقط تیم ملی را حمایت و تشویق کنند تا به هدفمان برسیم.

تمام مسایلی که گفتیم، هشدار به ملی پوشان بود چرا که دست کم گرفتن لبنان می تواند در تهران برای ما دردسرساز شود و تبعات سنگینی را برای ما به همراه داشته باشد اما آن روی سکه فوتبال را هم ببینیم.

ما تیم ملی فوتبال ایران هستیم، تیمی که اگر اراده کند کره جنوبی قدرتمند را در تهران و قطر را در دوحه شکست می دهد و می تواند گام به گام به جام جهانی نزدیک شود.

لبنان نمی تواند حریف ما شود به شرطی که غرور در نزد ملی پوشان ما جایی نداشته باشد.حریف اول تیم ملی غرور است و اگر در باد پیروزی مقابل قطر در دوحه نخوابیم و مصمم و محکم وارد میدان شویم، می توانیم با کمک و حمایت هواداران لبنان را در تهران شکست دهیم و با امیدواری و روحیه بسیار بالا برای دیدار با کره جنوبی در سئول آماده شویم.

خوشبختانه تیم ملی در دوحه و مقابل قطر پس از مدتها منطقی و حساب شده بازی کرد و برای تمام دقایق بازی برنامه داشت و توانست بر میزبان خود پیروز شود. امروز هم اگر می خواهیم لبنان را در تهران شکست دهیم، باید خیلی منطقی و به دور از احساسات و کاملا حساب شده بازی کنیم تا به هدفمان که 3 امتیاز این بازی خانگی است، برسیم و در یک شب خوب فوتبالی، برای رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل خیز بلندی برداریم.

شکست دادن لبنان در تهران کار سخت یا غیرممکنی نیست به شرطی که خودمان باشیم و 90 دقیقه کامل مثل بازی با قطر بجنگیم و تلاش کنیم تا به خواسته مان برسیم. لبنان در تهران نمی تواند حریف ما شود و مشکل ساز باشد به شرطی که با تمام توان و اراده ای قوی وارد میدان شویم و منطقی و با برنامه برای کسب 3 امتیاز تلاش کنیم./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار