بسته اسرار کهکشان نيمه دوم خرداد ماه

رویدادهای نجومی، بلند قدتر شدن فضا نوردان و عکس های جذاب از دنیای ستارگان از جمله بخش هایی هستند که توی این شماره از اسرار کهکشان خواهید دید.

کاوه جمالی کارشناس و مدرس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  سیاره گریز پای عطارد پر سرعت ترین سیاره منظومه شمسی است که به دلیل سرعت بالای چرخش و نزدیکی آن به خورشید علاقه مندان نمی توانند آن را به راحتی در آسمان رصد کنند.

وی افزود: سیاره عطارد اولین سیاره از سمت خورشید است که گرانش بالای خورشید می تواند علت اصلی سرعت بالای چرخش آن باشد.


جمالی تصریح کرد: عطارد با وجود اینکه نزدیکترین سیاره به خورشید است گرم ترین سیاره منظومه شمسی نمی باشد و علاقه مندان در بیستم خرداد ماه می توانند با چشم نیمه مسلح به شکل یک شی نورانی در قسمت غربی آسمان رصد کنند.

امیراله مانی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: 10 روز پس از این رویداد در سی ام خرداد ماه زمان برای رصد این سیاره بسیار مساعد می شود.


وی اظهار داشت: پس از سی ام خرداد سیاره زهره که خواهر زمین محسوب شده است در کنار سیاره گریز پای عطارد قرار خواهد گرفت و پیدا کردن عطارد را نیز بسیار آسان می کند.


امیراله مانی سیاره زهره را بسیار پر فروغ دانست به گونه ای که این سیاره پس از قمر ماه پر نورترین جرم آسمان محسوب می شود که با چشم غیر مسلح قابل رویت است. 


وی تاکید کرد: این مقارنه در قسمت  غربی آسمان اتفاق می افتد که رصد زیبایی آن خالی از لطف نیست.


امیراله مانی کارشناس نجوم  ادامه داد: سی و یکم خرداد ماه مهمترین اتفاق نجومی خرداد ماه رخ می دهد که به آن انقلاب تابستانی می گویند.


وی افزود: در چنین شرایطی خورشید در بیشترین ارتفاع خود در دایره البروج قرار می گیرد و از آن لحظه به بعد ما وارد فصل تابستان می شویم.

امیراله مانی تاکید کرد: زمان دقیق این رویداد ساعت 9:34 دقیقه صبح است و از این ساعت به بعد می توان گفت: به فصل تابستان خوش آمدید.

فضانوردان بلند قدتر می شوند

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که از بلند قد بودن لذت می برید به شما توصیه می شود بروید فضا چون فضا نوردان در فضا قد بلندتر می شوند.

در همین راستا آریا صبوری کارشناس نجوم عنوان کرد: تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که فضا نوردان در فضا به دلیل نبود جو 5 سانت بلند قدتر می شوند.

وی اظهار داشت: اثر بی وزنی بر روی بدن فضا نوردان موجب می شود که مایع بین مفصلی استحکام خود را از دست داده و کم کم مفاصل آن ها از هم فاصله گرفته و به نوعی کمی قدشان بلندتر می شود.

گفتنی است که این افراد بعد از بازگشت به زمین قد آنها به اندازه قبلی خود باز می گردد.

تصاویر جذاب نجومی

تصاویر نجومی همواره جذابیت های خاص خود را دارد به طوری که رصد برخی از آنها می تواند برای ما ناظران . ساکنان زمینی بسیار حیرت انگیز و جذاب باشد.

برخورد دو کهکشان با یکدیگر



زمین در لحظه خورشی گرفتکی



زمین مشتری و زهره در آسمان مریخ



تصویری خارق العاده از زمین




و اما دیدن خورشید گرفتگی از بالای ابرها




خبرنگار: حدیث حدادی
برچسب ها: کهکشان ، عکس ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.