یک کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد

ديپلماسي فعال ايران مانعی برای خنثي‌سازی لابي‌هاي منطقه‌اي در تصدي‌گري اوپک

يک کارشناس سياست خارجي گفت: تجربه نيم‌ قرن اخير در اوپک مشخص کرده که مسئله لابي‌هاي منطقه‌اي در معادلات اين سازمان، سيستم نوبتي بودن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

" جعفر قنادباشي " در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به رقابت سه کشور ايران، عربستان و عراق در کسب پست دبيرکلي اوپک، گفت: با توجه به سيستم نوبتي که در اوپک وجود دارد، ايران مي‌تواند با ديپلماسي فعال، خود را به کرسي دبيرکلي اوپک نزديک کرده و اين مهم با انتخاب افراد شاخص که حائز ويژگي‌ها و سوابق لازم هستند، به دست مي‌آيد.
 
وي با تاکيد بر نقش لابي‌ها در تصدي‌گري اوپک، تصريح کرد: اوپک به عنوان يک سازمان مهم انرژي جهاني بوده که هرگونه تصميم‌گيري در آن بر اقتصاد غرب تاثير مي‌گذارد، بنابراين غرب به دنبال تاثيرگذاري بر لابي‌هايي است که در راستاي منافع آنها عمل کند.
 
اين کارشناس سياست خارجي افزود: با توجه به اينکه غرب با تبليغات و راه‌هاي پنهاني قصد نفوذ و تاثير بر لابي‌هاي منطقه‌اي دارد، بنابراين ايران بايد براي  انتخاب افراد شايسته و با ديپلماسي فعال تلاش کند.
 
قنادباشي در پايان خاطرنشان کرد: تجربه نيم قرن اخير در اوپک مشخص کرده که مسئله لابي‌هاي منطقه‌اي در معادلات اين سازمان، سيستم نوبتي بودن را تحت‌الشعاع قرار داده، بنابراين وجود يک ديپلماسي فعال و انتخاب افراد شايسته در نزديک شدن به تصدي‌گري اوپک، از اهميت بالايي برخوردار است.
 
گفتني است؛ دبير‌كل اوپك هر دو سال يك‌بار و به صورت دوره‌اي به اتفاق آراء دوازده كشور عضو انتخاب مي‌شود.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: ایران ، لابی ، نفت ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار