اعتراض زندانيان گوانتانامو به پزشکان

13 تن از زندانيان زندان گوانتانامو که در حال اعتصاب غذا به سر مي برند، در نامه اي سرگشاده به پزشکان بيمارستان، خواستار بهبود خدمات پزشکي و دريافت خدمات درماني مستقل و غيرنظامي شدند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، به نقل از گاردین در اين نامه آمده است: من حتي نمي توانم به توصيه هايي که شما پزشکان به من مي کنيد اطمينان داشته باشم، چرا که شما بيش از هر چيز نسبت به افسران بالادست خود احساس وظيفه مي کنيد، افسراني که از شما مي خواهند با من به گونه اي غير قابل قبول رفتار نماييد. به اين شکل است که شما به عنوان پزشک، وظيفه خود در برابر من را فداي وظيفه تان در مقابل مافوقتان مي کنيد. اين شرايط دوگانه موجب عدم اطمينان من به شماست.

امضا کنندگان اين نامه به موارد مختلفي از رفتار پزشکان گوانتانامو اعتراض دارند. از جمله اين موارد خوراندن اجباري غذا و دارو به زندانيان است که براي آنان شديدا آزاردهنده مي باشد. اين نوع خوراک اجباري که به تجويز پزشکان به زندانيان گوانتانامو خورانده مي شود، براي آنان درد بسياري در پي داشته و طبق گفته آنان بر خلاف اخلاق پزشکي است.



 اين نامه که توسط وکلاي زندانيان و از طرف 13 زنداني اعتصاب کننده نوشته شده، به امضاي مستقيم 9 تن از زندانيان رسيده است. 4 زنداني ديگر اين نامه را از طريق وکلايشان امضا کرده اند. به علاوه اينها 9 وکيل ديگر زندانيان گوانتانامو نيز امضاي خود را پاي اعتراضنامه گذارده اند.

زندانيان در اين نامه درخواستي فوري مبني بر اجازه ورود پزشکان مستقل و غير نظامي به بازداشتگاه، به منظور مداواي آنان مطرح نموده اند و درخواست کرده اند که به وکلاي آنان اين اجازه داده شود تا خود پزشکان را انتخاب کنند. در جواب اين درخواست، (کلنل تاد بريسيل) سخنگوي پنتاگون اعلام کرد که هيچ‌گونه اولويتي براي انتخاب پزشکان مستقل براي مداواي زندانيان گوانتانامو وجود ندارد.

زندانيان در ادامه اين نامه خطاب به پزشکان خود نوشته اند: شما چه به کار خود در ارتش ادامه دهيد و چه به آن خاتمه داده و به مداواي خارج از ارتش مشغول شويد، در هر صورت آنچه که زماني دست به انجام آن زده ايد با شما خواهد بود. شما مي توانيد تغييري ايجاد کنيد. مي توانيد انتخاب کنيد تا حداقل شرايط وحشتناکي را که من در آن به سر مي برم بدتر نکنيد.

اعتصاب غذاي گوانتانامو که چهره دولت اوباما را به شدت مخدوش کرده است، کم کم به ماه پنجم خود نزديک مي شود. اين اعتصاب غذا در پي تفتيش قرآن هاي زندانيان، که آن را هتک حرمت قرآن مي دانند و نيز جستجو و ضبط ديگر وسايل شخصي زندانيان مانند نامه ها، عکس هاي خانوادگي يا نامه هاي وکلاي اين زندانيان که ظاهرا بي علت بوده است، اوج گرفت.

از 166 زنداني محبوس در گوانتانامو، 103 تن از خوردن غذا اجتناب مي کنند. از اين ميان به 35 نفر با توسل به زور و اجبار غذا خورانده مي شود و 5 تن از اعتصاب کنندگان اخيرا در درمانگاه زندان بستري شده اند. بريسيل عنوان کرده که در حال حاضر جان هيچکدام از اعتصاب کنندگان در خطر نيست.

در ماه آوريل از طرف يک زنداني يمني گوانتانامو به نام (سمير ناجي الحسن مقبل) مقاله اي در نيويورک تايمز به چاپ رسيد که در آن به شرايط (دردناک، حقارت آميز و غير ضروري) که تحت آن به اجبار به او غذا خورانده مي شد، اعتراض کرده بود. مقبل نوشته بود که پرسنل گوانتانامو لوله هايي درون بيني، شکم و مچ دستان او فرو مي‌کنند و به گونه اي اهانت آميز حريم خصوصي وي را پايمال مي کنند.اعتصاب غذاي ماههاي اخير زندانيان گوانتانامو، اوباما را مجبور کرد تا به قول عمل نشده اش در مورد زندانيان گوانتانامو بازگشت کند.

در23 مي اوباما ممنوعيتي را که خود در مورد عدم انتقال 56 زنداني يمني محبوس در گوانتانامو که طبق نظر وزارت دفاع آمريکا خطرناک محسوب نمي شدند، برداشت و اين زندانيان به يمن منتقل شدند. او همچنين قول داد تا امکان آزادي و يا انتقال ديگر زندانيان اين بازداشتگاه را که طبق نظر وزارت دفاع بي خطر به شمار مي آيند، فراهم آورد.

پتر ماورر رئيس کميته بين المللي صليب سرخ در واشنگتن پيش از اين گفته بود: موضوع زندان گوانتانامو به مسئله‌اي سياسي و پيچيده تبديل شده است، هر چند در گفتگوهاي من با مقامات آمريکايي توافقاتي براي باز شدن گره کور برخورد با زندانيان اين زندان حاصل شد و اميدوارم در آينده شاهد خبرهاي بهتري در اين زمينه باشيم. اما پس از گذشت چند ماه هنوز هيچ گونه بهبودي در شرايط زندانيان حاصل نشده است.اکنون چنين به نظر مي‌رسد که پس از سالها حبس و بدون هيچگونه اتهام مشخصي، و بي آنکه نشانه اي از بسته شدن زندان گوانتانامو باشد، زندانيان چاره اي جز به خطر انداختن جانشان به منظور رسانده صداي خود به گوش مسئولين ايالات متحده نمي بينند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.