خواص طناب بازی و طناب زنی در ورزشکاران

ردپای طناب زدن که در حال حاضر در اکثر رشته ها نقش اساسی ایفا می کند قدمتی طولانی در ورزش بشر نیز دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران طناب بازی یک فعالیت بدنی کامل و مناسب است که در خصوص پیدایش آن بین محققان اختلاف نظر وجود دارد اما برخی بر این باورند که ابتدا در چین و مصرف شروع شده و سپس به سایر نقاط گسترش پیدا کرده است و در حال حاضر میلیونها زن و مرد، پیر و جوان در تمام دنیا به طناب بازی مشغود هستند و از آن لذت می برند.

طناب بازی فعالیتی است که به شکل ساده اش برای کودکان 4 تا 5 سال و به صورت پیشرفته اش برای قهرمانان ورزشی مناسب است که روی قلب و عروق و دستگاه تنفس اثر مثبت گذاشته و باعث ازدیاد هماهنگی بین عصب و عضله، سرعت، استقامت، چابکی و ریتم بدن می شود، طناب بازی ضمن کمک به کنترل وزن بدن موجب بهبود وضعیت عمومی آن نیز می گردد.

همچنین به بدن فرم داده و موجب تقویت عضلات به ویژه پشت ساق پاها می شود و از بروز ضعف های موجود در پاها به خصوص از صاف شدن کف پاها جلوگیری می کند.

از مهمترین فشارهای عصبی، استرس و افسردگی را کاهش و در نتیجه اعتماد به نفس را افزایش می دهد در ضمن به دانش آموزان امکان می دهد تا بیشترین فعالیت بدنی را در کمترین زمان، مکان و تقریباً بدون داشتن هیچگونه وسیله گران قیمتی انجام دهند.

از وسایل مورد نیاز که برای این بازی ورزشی می توان در نظر گرفت شامل؛

الف) یک جفت کفش ورزشی چند منظوره که کاملاً‌ اندازه پاها باشد.

ب) پیراهن و شلوار ورزشی که مانع حرکت آزادانه بدن و تبخیر عرق نشود.

ج) طناب بازی که جنس آن از پلاستیک شیشه ای با دسته های کائوچویی تهیه شده باشد.

د) برای تمرین طناب بازی فضایی به ابعاد 3×3×3 متر مناسب است و همچنین چنانچه سطح محلی که در آن طناب بازی می شود ضربه گیر باشد تا به پاها صدمه ای وارد نشود معمولاً اماکنی که کف آنها پارکت یا تاتامی است برای این ورزش مناسب است.

هر فرد طناب مناسب با قد خود را در دست دارد و در مرحله آمادگی روی طناب می ایستد سپس دسته های طناب را به طور افقی تا زیر بغل بالا می آورد در این حالت طناب کاملاً کشیده است اگر دو سرطناب پائین تر از خط کمر یا بالاتر از آن باشد طناب برای این فرد مناسب نیست بنابراین اندازه طناب باید تنظیم شود اما در صورتی که طناب برای شرکت کننده بلند باشد برای کوتاه کردن آن می توان یک یا دو سر طناب را زیر دسته ها گره زد و در نهایت دسته های طناب که در انتهای آن قرار دارد باید طوری در دست گرفته شود که انگشت شست به سمت بالا قرار گیرد تا طناب به آسانی در دست بچرخد.

شایان ذکر است، پیش از شروع طناب زنی چند دقیقه را برای گرم کردن عمومی بدن اختصاص داد و هنگام طناب بازی بدن باید را راست نگه داشت و به جلو نگاه کرد.

هنگام فرود روی سینه پا بوده و کمی زانوها نیز خمیده باشد این نکته نیز حائز اهمیت و قابل توجه است که ورزش طناب زنی جزو معدود ورزش هایی است که به تمامی رشته های ورزش مرتبط می باشد از جمله؛

1) ورزشهای راکتی، یک برنامه طناب زنی برای تقویت عضلات چشم، دست و هماهنگی پاها، چالاکی دستها و پاها برای سرویس زدن، دریافت کردن و رسیدن به موقع به توپ در رشته هایی مانند تنیس، بدمینتون، تنیس روی میز و اصولاً ورزش های راکتی مؤثر بوده و برای استقامت عضلات کمر و دست ها و همچنین قدرت گرفتن راکت کفید است.

2) ورزش های توپی: شامل بسکتبال، فوتبال، راگبی، بیسبال، سافتبالو.... است که ریتم و زمان بندی ورزشکار را تقویت، شتاب و مقدار جهش در پریدن ها را افزایش سرعت؛ چابکی را در منطقه های کوچک بالا می برد و موجب افزایش قدرت در عضلات بزرگ ران، زانو و مچ پاها می گردد، همچنین هماهنگی بهتر عضلات دست، پا و چشم را به وجود می آورد.

موجب افزایش استقامت، ثبات برای انداختن، پرتاب کردن، بلوکه کردم، شوت زدن، نگه داشتن، حتی حمل توپ و ضربه به آن می شود از دیگر اثرات طناب زنی می توان به افزایش قدرت دریبل، نگهداری توپ، دریافت و پرتاب آن اشاره داشت.

در مجموع برای اینکه ورزشکار در سطح عالی و بین الملل رقابت کند و در میادین بتواند به موقع دستورات مختلف حرکتی را به عضلات خود بفرستد، به اجرای برنامه طناب زنی نیاز دارد.

3)ورزش های تشکی که شامل کشتی، جودو، ژیمناستیک ، ورزش های رزمی و ... است که موجب تقویت عضلات کف پایی، افزایش چابکی در دست ها و پاها، سرعت عمل و عکس العمل،‌حرکات و ضربات پر جنب و جوش و انفجاری را تقویت میکند.

موجب بالا بردن سیستم انرژی موازی و غیر موازی می گردد.

هماهنگی و تعادل را افزایش و برای کنترل وزن و سوزاندن کالری در مدت کوتاه مفید است.

همچنین مچ پاها و عضلات پاها را برای فرود از ارتفاع بسیار تقویت می کند

4) و اما ورزش بوکس، که مترادف است با طناب زنی و ورزشکاران بزرگ و برجسته این رشته مانند محمد علی کلی، سوگار، ری لونارد، روبرت دوران اوسکاردل مویا، مایک تایسون و قهرمانان دیگر از برنامه طناب زنی به عنوان برنامه اصلی و تمرینی خود استفاده می کرده اند.

برنامه طناب زنی در ورزش بوکس باید به گونه ای باشد که انرژی مورد نیاز ورزشکار را در مسابقه تامین کند به عبارتی شبیه سازی انجام گیرد یعنی انرژی مورد نیاز در هر راند و حاصل آن ضربه راندی که ورزشکار در آن قرار دارد افزایش برنامه طناب زنی تقویت گردد.

بوکسور ها به تمرکز سریع دویدن، با قدرت و طناب زدن، دوبار طناب را رد کردن و یک پا درمیان حرکت کردن نیاز دارد.

طناب زدن سریع و طناب زنی با طناب سنگین، یا افزایش حوله یا کیسه ای به دور طناب می تواند برای تقویت و آمادگی قلبی-عروقی و انجام حرکت های انفجاری مفید می باشد.

یک قهرمان بوکس به حرکت های پا نیاز دارد و خیلی برایش مهم است و این ورزش به پیشرفت و تقویت آن کمک می کند. اجرای برنامه طناب زنی موجب تقویت و پیشرفت حرکات پا در ورزش بوکس می شود. همچنین موجب تقویت عضلات کف پایی می شود که معمولا بوکسورها برای بالابردن تعادل خود به آن نیاز دارند.

موجب تقویت تغییر وضعیت یا به اصطلاح جا خالی دادن بوکسورها می شود.

سرعت العمل، هماهنگی، تعادل، ریتم و قدرت دستها و پاها، کمر و ساعدها را افزایش می دهد.

5) همچنین از طناب زنی در رشته ورزشی دو و میدانی استفاده می شود. طناب زنی در زمانی که ورزشکار شروع به چرخش محیطی به صورت انفجاری می کند تعادل آن را پیشرفت می دهد مانند پرتاب دیسک و چکش.

در موقع شروع سریع، ورزشکار شتاب عمودی به خود می گیردتمرکز روی پیروزی و قدرت زانوها، پاها و مچ ها را نیز افزایش می دهد.

6) ورزش دوچرخه سواری شامل دوچرخه سرعت، جاده ای، کوهستان و .... است که برنامه طناب زنی در این رشته موجب افزایش قدرت گرفتن فرمان دوچرخه می شود.

قدرت و استقامت نشانه ها ، زانوها، آرنج وچالاکی پاها را افزایش می دهد.

7) طناب زنی در سوار کاری نیز اثر مثبت دارد از جمله اینکه باعث قدرت پاها ی ورزشکار می شود موجب تقویت عضلات برگشتی در معده که برای سوار کاری روی اسب مورد نیاز است می شود موجب تقویت استقامت، توان و قدرت، کنترل و تعادل بدن هنگام سواری کاری ،پرش با اسب می شود و همچنین قدرت مچ دست را برای گرفتن و مهار کردن در اسب سواری افزایش می دهد.

8) ورزش های آبی از جمله شنا واترپلو، غواصی و... نیز از این امر مستثنی نیست زیرا ورزش های آبی به حجم آبی به حجم زیاد و ظرفیت بالای شش ها نیاز دارد و اجرای برنامه طناب زنی برای تقویت آن بسیار مفید است.

برای حرکات انفجاری، چرخش بهتره استارت و برگشت بهتر موثر است.

برنامه طناب زنی، تیم زمان بندی و تمرکز را بهبود می بخشد.

دیگر ورزش های نظیر بولینگ ، تیر اندازی با تیر و کمان، تیراندازی و نیز حداکثر استفاده بهینه از انجام طناب زنی می برند برای تیراندازی ریمکس نمودن عضلات مهم است که طناب زنی موجب تقویت آن می شود.

حرکت های انفجاری را برای پریدن، چرخیدن و تابیدن تقویت می کند.

هماهنگی دست، چشم و زنان عکس العمل را افزایش می دهد موجب تقویت تیم زمان بندی، حرکت های تاب خوردن ، استقامت دست و مچ دست برای نگه داشتن وسیله به سمت هدف نیز می گردد.
بنابر این باروزی چند دقیقه طناب زنی می توان اکثر عضلات بدن را تقویت و از اضافه وزن بدن دور ماند./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۱۶:۰۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
در ورزش کشتی آزاد هم خیلی باید در طناب زدن ماهر باشید چون در کشتی باید پاهای سریعی داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
با سلام.من هفته ای چهار بار برنامه طناب زنی دارم.به طوری که خیس عرق میشم و نفس نفس میفتم.خیلی لدت بخشه.
آخرین اخبار