گزارش/

از اعلام رضايت شکات پرونده کهريزک تا اظهار ندامت مرتضوي

دادگاه رسيدگي به پرونده قضات کهريزک، ختم جلسه را اعلام کرده اما ختم دادرسی هنوز اعلام نشده و معمولا یک هفته پس از پایان وقت دادرسی رأی نهایی صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، كهريزك نام بازداشتگاهي در اطراف تهران بود كه بعدا مشخص شد فاقد استانداردهاي لازم براي نگهداري بازداشت شدگان است. به دنبال وقوع حوادث و ناآرامی‌های پس از انتخابات سال 88، از تاریخ 25 خرداد تا 3 تيرماه تعداد 23 متهم و در تاریخ 19 تير تعداد 145 متهم با دستور مقام قضایی به بازداشتگاه کهریزک اعزام می‌شوند.



اعزام اين تعداد متهم به بازداشتگاه كهريزك در حالي صورت گرفت كه اين بازداشتگاه از لحاظ زيستي، ‌بهداشتي و تغذيه از شرايط مناسبي برخوردار نبوده و به خاطر ظرفيت محدود بازداشتگاه برخي متهمين كنار مجرمان سابقه دار و شرور و بدون رسيدگي‌هاي لازم پزشكي نگهداري شدند.

برخوردهاي ناهنجار و تنبيهات بدني مسئولان بازداشتگاه با متهمان نيز مزيد علت شد تا اينكه خبر رسيد سه تن از بازداشت شدگان در اثر اين شرايط فوت كردند.

پس از گذشت بيش از سه سال از حادثه ناگوار كهريزك، شمارش معکوس براي رسيدگي به اتهامات مسببان اصلي اين حادثه از 8 اسفندماه سال گذشته آغاز شد و ‌قوه قضاييه پيگيري اين پرونده جنجالي را بدون مسامحه دنبال كرد.

اولين جلسه دادگاه کهريزک پس از 4سال برگزار شد

پرونده كهريزك سه متهم و سه شاكي دارد و جلسه اول دادگاه اين پرونده در هشتم اسفند ماه به رياست قاضي مديرخراساني در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران به صورت غيرعلني برگزار شد.



دادستانی تهران در کیفرخواست پرونده کهریزک سه نفر از قضات تعلیقی این پرونده را به "مشارکت در بازداشت غیرقانونی" و متهم سرشناس آن را علاوه بر اتهام مذکور به "معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود" متهم کرده است.

متن کامل کیفرخواست صادره از سوی دادستانی تهران در پرونده موسوم به بازداشتگاه کهریزک به شرح زیر است:

«در پرونده شماره 900037 جریانی در شعبه پانزدهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، آقایان:

1- «س.م» فرزند احمد متولد 1346 شهرستان تفت، قاضی معلق قوه قضاییه ساکن تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود.

2- «ع.الف.ح» فرزند محمدعلی دادیار معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.

3- «ح.ز.د» فرزند عبدالخاق معاون معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران حسب شکایت آقایان جوادی‌فر و عبدالحسین روح‌الامینی متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.

مستندا به بند «ن» ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و اصلاحات بعدی و تبعیت از تصمیم دادگاه بر جلب به دادرسی که طی دادنامه شماره 90099702300800308 مورخ 11/ 10/ 1390 صادره از شعبه 1060 دادگاه عمومی جزایی تهران صادر شده است. لذا مستندا به مواد 575 و 540 و 43 و 726 قانون مجازات اسلامی با رعایت ماده 47 همان قانون درخواست محاکمه و مجازات آنها را دارم».

اولين جلسه دادگاه کهريزک:

تفهيم اتهام معاونت در قتل به يكي از متهمان/ جزييات دادگاه از سوي قوه قضاييه اطلاع رساني مي‌شود

اين دادگاه با حضور 4 قاضی مستشار در مجتمع امام خمینی(ره) دادگستری تهران برگزارشد و خانواده‌هاي روح‌الاميني، اميري فر و كامراني به عنوان شاكيان پرونده كهريزك وارد دادگاه شدند و مرتضوي كه به همراه هياتي به دادگاه آمده بود كه به جز وي به فرد ديگري اجازه ورود داده نشد و سعيد مرتضوي، حسن زارع دهنوي و حيدري فر هم به عنوان متهمان پرونده كهريزك در جايگاه قرار گرفتند.

"حسين زاده" نماينده روابط عمومي دادگستري تهران در جمع خبرنگاران گفت: طبق بند سه ماده 188 آيين دادرسي كيفري هيات قضايي تصميم گرفت دادگاه غير علني برگزار شود.


وي افزود: خبرنگاران اجازه ندارند پوشش رسانه‌اي و خبري اين دادگاه را دنبال كنند.

نماينده روابط عمومي دادگستري خاطرنشان كرد: فيلم دادگاه در اختيار سخنگوي قوه قضاييه قرار مي گيرد و حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي جزييات را در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی از متوفیان پرونده بازداشتگاه کهریزک پس از پایان این دادگاه گفت: در جلسه دادگاه، اتهام معاونت در قتل به یکی از متهمان پرونده تفهیم شده است.

وی در تشريح روند رسيدگي به پرونده، اظهارداشت: این پرونده سه هزار و 500 صفحه در 17 جلد است و من به عنوان شاکی خصوصی در این دادگاه حضور داشتم و با اين كه قرار بود دادگاه به صورت علني برگزار شود، اين مساله منتفي شد.

شاكي پرونده كهريزك تصريح كرد: با وجود برگزاري غير علني دادگاه از روند دادگاه راضی بودم و ان‌شاءالله دستگاه قضایی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

دومين جلسه دادگاه کهريزک:

سعيد مرتضوي: من و همکارانم هيچ دخالتي در حادثه کهريزک نداشتيم

دومين جلسه دادگاه کهريزک 20 اسفند سال گذشته برگزار شد که سعید مرتضوی، متهم ردیف اول این پرونده در جلسات دوم دادگاه گفت که اتهاماتش را قبول ندارد و در روزهای حادثه کهریزک در مرخصی بوده است. علی اکبر حیدری فر، متهم ردیف دوم این پرونده نیز در دفاع از مرتضوی گفت که او به عنوان دادیار دستور بازداشت ها و اعزام به کهریزک را در تابستان ۱۳۸۸ داده و ربطی به سعید مرتضوی ندارد و همه کاره خودش بوده است.

اما محمد صالح نیکبخت، وکیل مدافع خانواده یکی از قربانیان کهریزک گفت که همچنان به نظر آنان متهم اصلی این پرونده مرتضوی، دادستان سابق تهران است چون برخلاف دستور رییس قوه قضاییه، ۱۴۵ معترض انتخابات را که نه اتهامشان مواد مخدر بوده و نه »اراذل و اوباش« بودند به کهریزک فرستاده است و علت مرگ هر سه نفر کشته شده حادثه‌ کهریزک بر اساس اعلام پزشک قانونی بر اثر ضربات متعدد وارده بر بدن، زخمی شدن و عفونت زخم‌ها بدون معالجه و تاخیر در درمان بوده است که در تمامی این موارد مرتضوی در جریان بوده است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دهها تن از معترضانی که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند به بازداشتگاه مخوفی در جنوب تهران به نام "کهریزک” منتقل شدند که بر اساس روایت بسیاری از آزاد شده گان آنها در دوران بازداشت تحت شکنجه های روحی، جسمی و حتی آزارجنسی قرار گرفتند. مهدی کروبی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ برای اولین بار مسئله تجاوز به جوانان در بازداشتگاه کهریزک را مطرح و خواستار پیگیری از سوی نمایندگان مجلس شد که پس از جنجال‌های خبری این موضوع مسکوت ماند و تعدادی از کسانی که مسول پیگیری این اتفاقات شده بودند نیز به زندان افتادند اما علاوه بر آزار و شکنجه بازداشت شدگان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، سه جوان به نام های محمد کامرانی، محسن روح الامینی و امیر جوادی فر در بازداشتگاه کهریزک به قتل رسیدند.

خانواده این سه مقتول برای محاکمه "آمرقضایی" این اتفاق آنقدر پافشاری کردند تا دادگاه این قتل ها بالاخره پس از سه سال از گذشت اتفاق در اسفند ماه امسال برگزار شد. بازداشتگاه کهریزک پس از آگاه سازی های رسانه ای در سال ۱۳۸۹ تعطیل شد.

سعید مرتضوی در دومین جلسه دادگاه در تاریخ ۲۰ اسفند ماه مدعی شد که قضات کوچکترین دخالتی در حادثه کهریزک نداشتند و این اتهامات فقط بر مبنای اغراض سیاسی است.

محمد صالح نیکبخت، وکیل مدافع یکی از خانواده های قربانی کهریزک، پس از پایان جلسه دوم دادگاه، با اشاره به اینکه نمی‌تواند جزییات جلسه را به دلیل غیر علنی بودن آن به رسانه ها بگوید، گفت: "این‌جانب و سایر وکلای شکات هم‌چنان معتقدیم متهم اصلی این پرونده، سعید مرتضوی است، زیرا در حالی که از ظرفیت فیزیکی بازداشتگاه کهریزک و وضعیت آن مطلع بود و ریاست محترم قوه قضاییه به وی دستور داده بود که از پذیرش متهمانی غیر از اراذل و اوباش و متهمان مواد مخدر خودداری شود، با این حال و علی‌رغم این‌که حسب اعلام سخنگوی هیات منتخب مجلس و رییس زندان اوین که این زندان ظرفیت پذیرش بیش از ۳۰۰ نفر دیگر را دارد، وی با اعزام ۱۴۵ نفر از بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر به کهریزک موافقت کرده بود و این در حالی بود که هم از شرایط فیزیکی آنجا و هم از برخوردهایی که در آن محل با متهمان صورت می‌گیرد مطلع بود".

وکیل مدافع اولیای دم مرحوم جوادی‌فر گفت: "به این جهت شکایت شاکیان از مرتضوی هم به خاطر مشارکت در صدور قرار بازداشت و هم اعزام آنان به این زندان بود که حسب وظیفه‌ی ذاتی وی که نظارت بر زندان‌های حوزه قضایی تهران بوده و برای نفرستادن آنان به این قتلگاه و یا نظارت بر آن بازداشتگاه بعد از اعزام بازداشت شدگان هیچ اقدامی به عمل نیاورده بود و مضافا در بازگرداندن بازداشتی‌ها به اوین هم تعلل کرده و علت مرگ هر سه نفر کشته شدگان حادثه‌ی کهریزک حسب اعلام هیات ۱۳ نفره پزشکان قانونی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی بر اثر ضربات متعدد وارده بر بدن آنها و زخمی شدن بدن آنان و عفونت زخم‌ها بدون معالجه و اقدام در درمان آنها بوده است".

سومين جلسه دادگاه کهريزک:

اعتراض مرتضوي به صلاحيت دادگاه/ حيدري‌فر: من همه‌کاره بودم و اين دستورات ارتباطي با سعيد مرتضوي ندارد

یک روز بعد در روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه و پیش از برگزاری جلسه سوم دادگاه، علی اکبر حیدری فر، دادیار دادسرای تهران به خبرنگارانی که پشت در دادگستری ایستاده بودند، گفت: "دفاعیه من ۳۰ صفحه است و اعلام می کنم که به عنوان دادیار دادستانی تهران در سال ۸۸ دستور بازداشت و اعزام به کهریزک را صادر کرده ام و این دستورات ارتباطی با سعید مرتضوی نداشته و من شخصا انجام داده ام و همه کاره من بودم".

سعید مرتضوی همچنین با اظهار اینکه دادگاه صالح به رسیدگی نیست به خبرنگاران گفت که به نحوه برگزاری دادگاه سه ایراد دارد و یکی از ایراداتش عدم صلاحیت شخص رئیس دادگاه برای رسیدگی به این پرونده است.

محسن اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه پس از این اظهارات مرتضوی به خبرنگاران گفت: متهمان فعلا می‌توانند از خود دفاع کنند و ایراداتی که آقای مرتضوی مطرح کرده قطعاً توسط خود دادگاه پاسخ داده خواهد شد.

علی‌رغم غیر علنی بودن دادگاه، متن دفاعیه سعید مرتضوی پس از دومین جلسه دادگاه در رسانه‌ها منتشر شد و این امر با اعتراض وکلای اولیای دم مواجه شد. محمد صالح نیکبخت با اعتراض به انتشار دفاعیه مرتضوی در حالیکه دادگاه غیر علنی تشکیل شده است، گفت: "انتشار این دفاعیه مورد اعتراض خانواده های قربانیان قرار گرفت و از آن شکایت شده است".

چهارمین جلسه دادگاه کهریزک:

حيدري‌فر: 3 شاهد روح‌الاميني خود متهم هستند/ اعزام به بازداشتگاه نيازي به تاييد دادستان ندارد

چهارمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک 9 ارديبهشت ماه سال جاري به صورت غیر علنی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.



در حالیکه در خصوص علنی یا غیر علنی بودن جلسه دادگاه ابهام وجود داشت قبل از شروع محاکمه اعلام شد جلسه دادگاه به صورت غیر علنی تشکیل و خبرنگاران اجازه ورود به محل برگزاری محاکمه را ندارد.

بر اساس این گزارش پیش از این سه جلسه محاکمه به صورت غیر علنی برگزار شده بود که در این جلسات شکات پرونده و وکلای آنها شکایت خود را مطرح کرده و سعید مرتضوی متهم ردیف اول به دفاع از اتهامات خود پرداخت.

علی اکبر حیدری فر قبل از ورود به چهارمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک در خصوص احضار برخی شاهدان به دادگاه، اظهار داشت: آقای روح الامینی 3 شاهد را به دادگاه معرفی کرده که تا جاییکه من اطلاع دارم شاهدان خود از متهمان پرونده کهریزک می باشند.

وی افزود: به دلیل اینکه شاهدان جزو متهمان می باشند شهادت آنها وجهه قانونی ندارد و نمی توانند در مورد اتفاقات شهادت بدهند.

حیدری فر درباره بازداشتهای صورت گرفته در کهریزک نیز گفت: اعزام به بازداشتگاه نیازی به تایید دادستان ندارد و خود قاضی می تواند این کار را انجام دهد. من هم بازداشت ها را بدون نیاز به تایید مرتضوی انجام دادم.

کمالی وکیل اولیای دم مرحوم کامرانی در حاشیه چهارمین جلسه دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک گفت: در جلسه قبل سعید مرتضوی خواستار حضور برخی افراد به عنوان شاهد در جلسه دادگاه شد که این افراد دو مامور پلیس و سه نفر شاغل در دستگاه قضائی می باشند.

کمالی در خصوص احضار شاهدان به دادگاه اظهار داشت: بالطبع دادگاه باید این افراد را به دادگاه احضار تا از آنها تحقیق شود ما نمی دانم در این جلسه آنها را احضار کرده اند یا نه.

پنجمین جلسه دادگاه قضات کهریزک:

حيدري‌فر: هیچ وقت نگفتم شاهدان روح‌الامینی حق شهادت ندارند/ هیچ یک از عکس‌هایی که به عنوان سند در اختیار دارم فتوشاپ نیست

پنجمین جلسه دادگاه کهریزک در 11 ارديبهشت ماه در حالی برگزار شد که سعید مرتضوی معتقد است باید دادگاه علنی برگزار شود در صورتی که قاضی پرونده این نظر را رد کرد.

در چهارمین جلسه دادگاه که 9 اردیبهشت ماه برگزار شده بود، قاضی مدیر خراسانی تذکر داده بود تا طرفین هیچ کدام از اطلاعات دادگاه را به بیرون انتشار ندهند.

همچنین مرتضوی متهم ردیف اول این پرونده در پایان جلسه چهارم دادگاه درخواست خبرنگاران برای مصاحبه را رد کرد و در جمع آنها حاضر نشد.

یکی از متهمان پرونده کهریزک گفت: من هیچ وقت نگفتم که شاهدان روح‌الامینی حق شهادت ندارند بلکه گفتم فرزند وی در اغتشاشات حضور داشته و سند تصویری آن هم وجود دارد.

حیدری‌فر در خصوص واکنش روح‌الامینی به اظهارات وی مبنی بر اینکه شاهدان روح‌الامینی حق شهادت ندارند، گفت: من گفتم فرزند ایشان در اغتشاشات بوده و عکس او هم در سایتها منتشر شده اما هیچوقت نگفتم که شاهدان وی حق شهادت ندارند.

عبدالحسین روح‌الامینی یکی از شاکیان پرونده کهریزک اظهار داشت: من 3 نفر یعنی پورمحمدی، محسنی اژه‌ای و دری نجف‌آبادی را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کردم اما اینکه آنها بپذیرند بیایند یا دادگاه این موضوع را قبول کند برعهده ما نیست.

وی در خصوص این موضوع که عکس فرزندش در رسانه‌ها به عنوان اغتشاشگر منتشر شده، گفت: اگر هم منتشر شده آیا این درست است که او را بکشند.

متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: واقعاً هیچ اطلاعات سری و محرمانه‌ای در بحث کهریزک وجود ندارد که دادگاه جلسات را غیرعلنی برگزار می‌کند به همین جهت تقاضای برگزاری علنی دادگاه را دارم.

سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من دوست نداشتم با شما صحبت کنم چرا که حرف‌هایی را که می‌زنم یا منتشر نمی‌کنید یا به گونه‌ای آن را تحریف می‌کنید که خانواده‌ها مکدر می‌شوند.

وی افزود: مثلاً بحثی که در رابطه با روح‌الامینی مطرح کردید من حرف دیگری زدم و شما چیز دیگری نوشتید که واقعاً اگر سنگ هم ببیند به آن می‌خندد.

مرتضوی گفت: من گفتم اگر دادستان باید مسئولیت‌پذیر باشد پدران هم باید به توصیه‌های مسئولان توجه می‌کردند، متأسفانه شما خیلی از مسائل را دگرگون جلوه دادید.

مرتضوی با اعلام نارضایتی از روند برگزاری دادگاه گفت: دلیل این نارضایتی برگزاری غیرعلنی آن است، اتهامات ما به صورت علنی در داخل و خارج کشور منتشر شده در صورتی که ما در قضیه کهریزک کوچکترین گناه و تقصیری نداریم و حتی یک برگ دلیل در مورد اتهامات ما وجود ندارد به همین جهت من از دادگاه می‌خواهم که اگر امکان دارد جلسات آینده را علنی برگزار کند.

مرتضوی تصریح کرد: افکار عمومی می‌توانند در کنار قضاوتی که دادگاه می‌کند قضاوتی عادلانه داشته باشند که کمتر از نظر دادگاه نیست به همین جهت امیدواریم پاسخ دادگاه به درخواست ما مثبت باشد.

علی‌اکبر حیدری‌فر در حاشیه پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شاکیان معتقدند که فرزندانشان که دستگیر شده‌اند در هیچ اغتشاشاتی نبودند اما عکس هایی که ما در اختیار داریم خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

وی افزود: من این عکسها را در دادگاه ارائه نکردم اما در صورت درخواست دادگاه در جلسه آینده مستنداتی را به دادگاه ارائه می‌دهم.

وی افزود: احتمالاً آخرین دفاعیات در جلسه روز یکشنبه ارائه می‌شود و من هم اگر لازم باشد مستندات خود را به همراه می‌آورم ضمن اینکه هیچ یک از عکسهای من فتوشاپ نیست و اگر لازم باشد منبع عکس‌ها را در اختیار دادگاه می‌گذارم.

وکیل خانواده جوادی‌فر در واکنش به انتساب عکس‌های منتشر شده از سوی متهم به خانواده جوادی‌فر گفت: هیچ کدام از عکس‌هایی که از سوی یکی از متهمان منتشر شده صحت ندارد و ما نسبت به این موضوع شکایت می‌کنیم.

محمدصالح نیکبخت پس از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیچ یک از عکس‌هایی که حیدری فر در مورد خانواده جوادی‌فر منتشر کرده صحت ندارد و تمام این موضوعات دروغ محض است.

وی افزود: جای انتشار این عکس‌ها در دادگاه است. مطرح کردن آن در جایی دیگر درست نیست و متأسفانه تاکنون هیچ یک از این عکس‌ها به دادگاه ارائه نشده است.

روح‌الامینی در خصوص انتشار عکس‌هایی از جانب حیدری‌فر گفت: وی عکسی نشان نداده و فقط مدعی شده و حرفهایی در این زمینه به رسانه‌ها زده، خوشبختانه دادگاه امروز به صورت اساسی وارد بحث شد.

ششمین جلسه دادگاه کهریزک:

نماینده دادستان با 30 تغییر چارچوب کیفر خواست اولیه را برهم زد

15 ارديبهشت ششمین جلسه دادگاه قضات تعلیقی کهریزک در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و این دادگاه در حالی برگزار شد که همزمان با آن اولین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات مهدی هاشمی در حال برگزاری بود.

این جلسه همچون 5 جلسه گذشته غیر علنی برگزار شد و خبرنگاران پشت درهای بسته دادگاه منتظر حضور متهمان بودند.

علی‌اکبر حیدری‌فر پیش از ورود به دادگاه و با تأخیری دو ساعته با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چند جلسه‌ای که دادگاه برگزار شده و دفاعیاتی که ما داشته‌ایم تقریبا ثابت شده که ما هیچ تقصیری در پرونده کهریزک نداریم.

وی افزود: نماینده دادستان در دادگاه فقط در مقام دفاع از کیفر خواست و آنچه که در کیفر خواست مطرح شده حق حضور دارد اما علی‌رغم این موضوع نماینده دادستان در قالب تقدیم لایحه دفاعیه دادستانی اقدام به تغییر مفاد دادخواست اولیه علیه قضات کرده است.

حیدری‌فر با اشاره به ایجاد 30 تغییر در کیفر خواست اولیه گفت: تغییرات ایجاد شده در کیفرخواست اولیه با مواردی که جدیدا علیه قضات مطرح شده تضاد کامل دارد و هیچ توجیه قانونی وجود ندارد بنابر این این اقدام به سخره گرفتن قانون است.

وی تأکید کرد: نماینده دادستان حق ندارد کیفر خواستی را که بر علیه متهم است در محل دادگاه تغییر دهد. یا به مواردی که در کیفر خواست به آن استناد کرده ادله‌ای را اضافه کند.اما در ادعا‌نامه‌هایی که نماینده دادستان علیه قضات در جلسه گذشته تقدیم دادگاه کرد 30 مورد اختلاف وجود ندارد و با ادعا‌نامه قوی متفاوت است.

این متهم در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه دادگاه نیز در این موضوع تذکری نداده بنابر این ما در این جلسه دفاعیات خود را مطرح می‌کنیم.

وی این تغییرات را خارج از حدود اختیارات دادستان و مغایر با قانون دانست و تصریح کرد: در این تغییرات حضور در اغتشاشات را جرم مشهود تلقی نکردند و حق دستگیری متهمینی که در جرمی مشهود اقدام به اغتشاش کرده بودند را برای مأموران قائل نشدند و گزارش مأمورین نیروی انتظامی را فاقد اعتبار دانستند و آن را غیرمعتبر تلقی کردند در حالی که این نص صریح قانون است و تعریف جرم نیز در قانون مشخص است.

وی افزود: موثق بودن یا نبودن گزارش مأموران به تشخیص قاضی است و اینکه بخواهند این گزارشات را غیرمعتبر تلقی کنند یا حضور متهمین را در اغتشاشات نیز سازماندهی نفی کنند نقض قانون است.

حیدری فر در خصوص شهودی که روح‌الامینی به دادگاه معرفی کرده گفت: متأسفانه نماینده مدعی‌العموم آن قسمت از اظهاراتی که پورمحمدی به عنوان شهادت مطرح کرده را از گزارش سازمان بازرسی کل کشور که پیش از این تقدیم دادسرا شده بود به صورت گزینشی جدا کرده و آن را زمینه لایحه جدید کرده است، شهادت پورمحمدی را به استناد آن گزارش مستند کردند.

قاضی تعلیقی کهریزک در ادامه اذعان داشت: من عکس‌هایی را در اختیار رسانه‌ها قرار دادم که آنها را نیز به دادگاه تقدیم می‌کنم و در صورتی که دادگاه منبع عکس‌ها را بخواهد در اختیارشان قرار می‌دهد چون منبع عکس‌ها گواه همه چیز است.

وی افزود: اتهام من مشارکت در بازداشت غیرقانونی است اما با تغییراتی که نماینده دادستان در مفاد کیفرخواست داده چارچوب کیفرخواست اولیه را برهم زده، قاعدتا دادگاه باید امروز به اتمام برسد و ارائه آخرین دفاع بستگی به نظر دادگاه دارد.

هفتمين جلسه دادگاه كهريزك:

وكيل يكي از شاكيان كهريزك:‌ اظهارات شاهدان در دادگاه اميدوار کننده بود/ عدم طرح جزئيات دادگاه در رسانه‌ها

هفتمين جلسه دادگاه كهريزك 17 ارديبهشت به رياست قاضي "سيامك مدير خراساني" در شعبه 76دادگاه كيفري استان تهران آغاز شد.

این جلسه دادگاه نيز چون جلسات گذشته به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود و خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف در مقابل دادگاه کیفری استان تهران حضور دارند.

"علی‌اکبر حیدری‌فر" در هنگام ورود به دادگاه کیفری استان تهران در جمع خبرنگاران در مورد این که حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی‌اژه‌ای چنين مطرح كرده که تغییری در کیفرخواست ایجاد نشده و فقط دلایل آن تغییر کرده است و این در حالی ست که شما از تغییر کیفرخواست انتقاد کردید؟ گفت: من نگفتم کیفرخواست جدیدی صادر شده بلکه در کیفرخواست اولیه تغییر ایجاد شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا عکس‌های منتسب به خانواده جوادي فر را به دادگاه ارائه می‌دهید يا خير، افزود: عکس‌ها را قبلا به دادگاه ارائه داده ام.

"صالح نيک‌بخت" در پايان جلسه هفتم دادگاه کهريزک در جمع خبرنگاران از حضور 4 بازداشتي کهريزک در سال 88 به عنوان شاهد خبر داد و گفت: سهراب سليماني مدير کل زندان‌هاي استان تهران هم به عنوان مطلع در دادگاه حضور يافت.

وکيل خانواده جوادي فر ادامه داد: از اظهارات شاهدان و مطلع خيلي خوشحالم چراکه ابعاد تازه‌اي از پرونده را گشوده است.

وي گفت: همچنين در دادگاه سعيد مرتضوي متهم رديف اول کهريزک و حيدري فر متهم رديف دوم کهريزک مدام صحبت مي‌کردند، هنوز مرتضوي فکر مي‌کند که دادستان تهران است و هنوز مي تواند بيشترين وقت دادگاه را بگيرد.

نيک بخت تصريح کرد: همچنين مرتضوي در دادگاه عنوان کرده که اگر شکات و وکلايشان در جمع رسانه‌ها صحبت کنند او نيز اين کار را خواهد کرد و جزئيات دادگاه را به رسانه ها منعکس مي‌کند.

وکيل خانواده جوادي فر خاطر نشان کرد: در اين دادگاه همه شکات و متهمان غير از سعيد مرتضوي وکيل دارند.

"کامراني" پس از هفتمين جلسه کهريزک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قاضي از اظهارات سليماني مدير کل زندان‌هاي تهران راضي بود و اکنون منتظر جلسه آينده هستيم تا ببينيم چه خواهد شد.

شاکي پرونده کهريزک و اولياي دم ادامه داد: سليماني پيرامون قانوني بودن بازدداشتگاه کهريزک در اين دادگاه صحبت کرد و درباره غير قانوني بودن آن توضيح داد.

کامراني در پاسخ به اين سوال که آيا هنوز بازداشت شدگان کهريزک از حيدري فر مي‌ترسند گفت: اگر از وي تنفر دارند موضوع ديگري است ولي او اکنون ديگر مسئوليتي ندارد از اين رو دليلي براي ترس از حيدري فر وجود ندارد.

اين اولياي دم پرونده کهريزک با بيان اينکه شفاف سازي دادگاه خوب است ادامه داد: شاهداني که به درخواست دادگاه دعوت شده بودند جز 47 نفر بازداشت شده شاکي بودند.

وي افزود: شهود بسياري از نکات را در جلسه امروز مطرح کردند و اين تدبير قاضي مدير خراساني بسيار ايده آل است که بدون اطلاع طرفين شاهداني را براساس تشخيص خود به دادگاه تشويق مي کنند.

كامراني همچنين خاطرنشان كرد: قاضي درباره مصاحبه اخير حيدري فر با روزنامه ايران نيز تذکر جدي داد و قرار است پيگيري شود و از اين رو نبايد شاهدان و شکات و همچنين متهمان جزئيات دادگاه را مطرح کنند.

هشتمین جلسه دادگاه قضات کهریزک:

حضور معاون بازرسی فاتب به عنوان شاهد در دادگاه/ تشخیص قانونی بودن کهریزک با حیدری‌فر نیست

هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک 23 ارديبهشت يال جاري در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی مدیرخراسانی برگزار شد.

قاضی مدیرخراسانی پس از خروج از دادگاه اظهار داشت: احتمالاً رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک تا دو جلسه دیگر به پایان می‌رسد.

وی افزود:‌ الزامی به حضور آقای حداد در دفاع آخر نیست چرا که وی وکیل دارد.

قاضی مدیرخراسانی تصریح کرد: اقدام اخیر حیدری‌فر مبنی بر انتشار جزئیات دادگاه را به دادسرا اعلام کردم و این موضوع در حال پیگیری است.

وی در پایان گفت: درباره ظهور و شهود نیازی به اظهار آنها ندیدم و آنها را اظهار نکردم.

محمدصالح نیک‌بخت پس از خروج از دادگاه اظهار داشت: جلسه بعد روز چهارشنبه برگزار می‌شود و در این جلسه فقط شکات صحبت کردند.

وی جلسه امروز را بهترین جلسه دادگاه دانست و تصریح کرد: در این جلسه دادگاه کمترین تذکر را داد چرا که مرتضوی در این جلسه صحبتی نکرد و روند دادگاه خیلی عالی پیش رفت.

نیکبخت از حضور سرهنگ فلاح به عنوان شاهد در دادگاه خبر داد و گفت: در جلسه امروز معاون بازرسی فاتب که یکی از محکومین دادگاه نظامی بود به عنوان شاهد در دادگاه حضور پیدا کرد.

وکیل خانواده جوادی‌فر در خصوص انتشار عکس‌هایی که حیدری‌فر مدعی شده است، گفت: وی هنوز عکسی ارائه نکرده و احتمالاً می‌خواهد این عکس‌ها را در روز قیامت ارائه دهد.

نیک‌بخت در خصوص اقدام اخیر حیدری‌فر مبنی بر مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها و انتشار جزئیات دادگاه غیرعلنی گفت: براساس بند 7 ماده 6 قانون مطبوعات انتشار مطالب اینگونه دادگاه‌ها خلاف قانون است و کسانی که این کار را انجام دهند تحت عنوان مفتری تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وکیل خانواده جوادی‌فر در خصوص اظهارات حیدری‌فر مبنی بر قانونی بودن کهریزک گفت:‌ اگر تشخیص قانونی بودن کهریزک به عهده حیدری‌فر بود وی الان اینجا نبود تشخیص این موضوع برعهده قاضی است.

وی افزود: دو جلسه دیگر تا پایان دادگاه باقی مانده و متهمان برای اخذ دفاع در دادگاه حاضر می‌شوند، گمان نمی‌کنم حداد برای حضور در دادگاه مقاومت کند اما اگر اینچنین باشد دادگاه می‌تواند او را جلب کند.

صالح نیکبخت در پایان اقدامات مرتضوی و حیدری‌فر مبنی بر مصاحبه با رسانه‌ها و انتشار جزئیات دادگاه را غیرقانونی دانست و گفت: کاری که حیدری‌فر و مرتضوی می‌کنند غیرقانونی است و ادامه کارهای غیرقانونی دیگرشان است.

روح‌الامینی در خصوص احضار شهودی که وی به دادگاه معرفی کرده بود گفت: دادگاه ضرورتی ندانست که شهود را احضار کند چرا که پرونده به قدر کافی شفاف است و همه چیز به خوبی پیش رفته و روند رسیدگی به جای خوبی رسیده است و رضایت ما از دادگاه تصاعدی است.

شاکی پرونده کهریزک تصریح کرد: امروز فلاح معاون بازرسی فاتب که یکی از محکومین دادگاه نظامی بود به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شد.

روح‌الامینی در خصوص حضور حداد در دادگاه گفت: از لحاظ قانونی حضور نداشتن وی منعی ندارد اما حداقل از لحاظ اخلاقی باید حضور پیدا می‌کرد چرا که یک عذرخواهی به خانواده شکات بدهکار است.

کامرانی یکی از شکات پرونده کهریزک پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: خوشبختانه دادگاه روند خوبی دارد و ما امروز فرصت دفاع پیدا کردیم و حداقل 2 جلسه دیگر تا پایان دادگاه فرصت باقی است.

کامرانی تصریح کرد: ما تصمیم داشتیم برخی بازداشت‌شدگان کهریزک را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کنیم که دادگاه خود این اقدام را انجام داد و در جلسه قبل، کسانی که در کهریزک با بچه‌های ما بازداشت بودند، شهادت خود را مطرح کردند.

وی در خصوص آخرین لایحه دفاعیه گفت: دادگاه آخرین لایحه دفاعیه را از خانواده‌ها خواسته اما ما هنوز لایحه را تحویل نداده‌ایم تا اگر موضوع جدیدی بود آن را در لایحه اضافه کنیم و تا جلسه آتی لایحه نهایی را به دادگاه ارائه خواهیم کرد.

شهبازی وکیل حیدری‌فر پس از خروج از دادگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موکل شما مدعی شده که نماینده دادستان کیفرخواست جدیدی را مطرح کرده، گفت: مطالب تازه‌ای در دادگاه مطرح شد اما کیفرخواست جدیدی صادر نشده است.

وکیل حیدری‌فر تصریح کرد: هنوز موضوعی از سوی دادسرا درخصوص مصاحبه موکل من و انتشار جزئیات دادگاه غیرعلنی از سوی وی ابلاغ نشده و من در این خصوص اطلاعی ندارم.

جوادی‌فر یکی از شکات پرونده کهریزک در پایان هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: خوشبختانه جلسات روند خوبی دارد و فکر می‌کنم دادگاه تا دو جلسه دیگر به پایان برسد.

نهمین جلسه دادگاه کهريزک:

پدر مرحوم جوادي‌فر: روند دادگاه راضی کننده بود و ما شفافیت کامل را در این پرونده دیدیم

صالح نیکبخت در حاشيه نهمين جلسه دادگاه کهريزک در روز 25 ارديبهشت ماه سال جاري اظهار داشت: امروز آقایان روح الامینی و جوادی فر شکایت خود را مطرح و آخرین صحبت ها را بیان کردند. براساس ماده 194 آیین دادرسی در جلسه بعد متهمان فقط می توانند آخرین دفاعیات خود را مطرح کنند.

وی افزود: متهمان نمی توانند مسایل قبلی را مطرح کرده و اگر حرف جدیدی داشته باشند به آن خواهد پرداخت.

نیکبخت صالح در خصوص عددم حضور حیدری فر نیز گفت: آقای حیدری فر خودمختار بوده و هر وقت دلش بخواهد در جلسه دادگاه حاضر می شود. البته این موضوع منع قانونی ندارد و وی می تواند در جلسات دادگاه حضور نیابد.

وی همچنین در خصوص عکس های مطرح شده از سوی حیدری فر نیز گفت: تا کنون عکسی در این زمینه به دادگاه ارایه نشده است.

همین جلسه دادگاه در حالی برگزار شد که طی این مدت سعید مرتضوی بازی موش و گربه را با خبرنگاران و عکاسان در دستور کار قرار داده است. تیم حفاظتی او برای سردرگم کردن عکاسان و خبرنگاران خودروهای وی را در مقابل سه در دادگاه کیفری قرار می‌دهند و دادستان سابق از در که عکاسان در مقابل آن نیستند خارج می‌شود.

بعد ازپایان جلسه رسیدگی به پرونده متهمان کهریزک قاضی سیامک مدیرخراسانی در جمع خبرنگاران گفت: تلاش می کنیم جلسه بعد آخرین جلسه دادگاه باشد. در این جلسه آخرین دفاعیات از متهمان اخذ شده و به متهمان توصیه می شود اسناد و دفاعیات جدید اعلام کنند و از تکرار حرفهای قبلی که قبلا ثبت شده پرهیز کنند.

وی همچنین در مورد مصاحبه خبری آقای حیدری فر هم گفت: به دلیل برخی اظهارات این متهم پرونده ای برای وی تشکیل شد و در روند دادرسی قرار دارد.

پدر یکی از قربانیان کهریزک گفت: دستور مقام معظم رهبری برای برخورد با مسببان مرگ پسرم با محاکمه قضات اجرا شد.

پدر مرحوم کامرانی یکی از قربانیان کهریزک پس از دفاع از شکایات خود در دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دوشنبه آخرین دفاعیات متهمان اخذ می شود و دادگاه ظرف یک هفته تا ده روز حکم این پرونده را صادر خواهد کرد.

وی افزود: در دادگاه هر چی که در دلمان بود گفتیم و هیچ محدودیتی برای صحبت هایمان وجود نداشت از رسانه ها نیز تشکر می کنیم که در این مدت مطالب ما را منعکس کردند.

کامرانی ادامه داد: ساعت 2:45 دقیقه 25 تیر ماه سال 88 فوت عزیز دلمان اتفاق افتاد که من 27 تیر ماه سال 88 در نامه ای به مقام معظم رهبری موضوع را اعلام کردم. عصر همان روز رهبر انقلاب در زیر برگه من دستور دادند با تمام کسانی که در مرگ محمد کامرانی دست داشتند برخورد و آنها به اشد مجازات برسند.

وی خاطرنشان کرد: تا پشیمانی را در چهره متهمان نبینیم یک گام به عقب نمی رویم و تا آخر پای درخواست خود خواهیم ایستاد. عبدالحسین روح الامینی پدر یکی دیگر از قربانیان کهریزک می گفت با پیگیریهایی که در این مدت انجام دادیم رو سفید فرزندان خود خواهیم بود. در این مسیر هیچ کوتاهی انجام نداده و در دادگاه کیفری تمام حرف های خود را زدیم.

وی افزود: دادگاه صلاح ندانست که شاهدان مورد اشاره ما در جلسه محاکمه حاضر شوند اما ما هیچ کم و کسری را ندیدیم. پدر مرحوم جوادی فر نیز در جمع خبرنگاران گفت: امروز تمام دفاعیات خود از شکایتمان را مطرح کردیم و تا کنون عکس های مورد اشاره آقای حیدری فر را در پرونده ندیده ایم.

وی افزود: روند دادگاه راضی کننده بود و ما شفافیت کامل را در این پرونده دیدیم.

دهمین جلسه دادگاه کهریزک:

رضایت پدر جوادی‌فر در جلسه خصوصی/ درخواست مهلت ۴۸ ساعته مرتضوی

دهمین جلسه دادگاه قضات تعلیقی کهریزک در 30 ارديبهشت در حالی برگزار شد که وکیل یکی از شاکیان پرونده از اعلام رضایت موکل خود و انصراف از شکایت نسبت به مرتضوی داد.

علی‌اکبر حیدری‌فر پیش از ورود به دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما 20 نفر از شهود را از پلیس، اطلاعات سپاه و ناجا به دادگاه معرفی کرده‌ایم و اسامی این افراد را در قالب یک لایحه تقدیم دادگاه کرده‌ایم.

وی افزود: هنوز مراحل تحقیق از شهود ما طی نشده و ضروری است که این تحقیقات صورت گیرد.

حیدری‌فرد در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود بعید می‌دانم که این جلسه، جلسه آخر باشد.

محمد صالح نیکبخت در زمان تنفس دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص 20 شاهدی که حیدری‌فر صبح امروز و در جمع خبرنگاران از معرفی آنها به دادگاه خبر داده بود مرتضوی موضوع را در دادگاه مطرح کرد اما قاضی با آن مخالفت کرد.

وی از ادامه‌دار بودن دادگاه خبر داد و گفت: هنوز دفاعیات حیدری‌فر و وکیل حداد باقی مانده و تصور نمی‌کنم که امروز آخرین روز دادگاه باشد.

وی با اشاره به اینکه آخرین دفاع از مرتضوی گرفته شد گفت: پدر جوادی‌فر بدون اطلاع من و پسرش در جلسه خصوصی با مرتضوی در خصوص اتهام معاونت در قتل رضایت خود را اعلام کرده اما نسبت به سایر اتهامات چون از جنبه عمومی جرم برخوردار است شکایت همچنان پابرجاست.

نیکبخت تصریح کرد: وکالت من همچنان ادامه دارد و آخرین دفاع حداد و حیدری‌فر نیز باقی مانده است.

قاضی خراسانی در ساعت 11:30 دقیقه و تنها با گذشت 2 ساعت از آغاز دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک برای اولین بار اعلام تنفس کرده بود.

پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه گفته می‌شود این جلسه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده کهریزک است جلسه در نوبت عصر نیز ادامه پیدا کند.

شهبازی وکیل حیدری‌فر پس از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جلسه به دفاعیات مرتضوی اختصاص یافت. چرا که لوایح و اظهارات وی طولانی شد.

شهبازی در خصوص اعلام رضایت پدر جوادی‌فر و انصراف از شکایت نسبت به مرتضوی گفت: دلیل وی شخصی بود و رضایت خود را هم در دفتر دادگاه اعلام کرد.

وکیل حیدری‌فر افزود: جوادی‌فر کلا نسبت به شکایتش از مرتضوی اعلام رضایت کرد و احتمال دارد از جلسه بعدی در دادگاه شرکت نکند. اما شکایت وی از حداد و حیدری‌فر همچنان به قوت خود باقی است.

وی در خصوص شهودی که حیدری‌فر به دادگاه معرفی کرده بود، گفت: دادگاه با شهود موکل من موافقت نکرده و همچنین نوبت دفاعیات حداد هم نرسیده است.

شهبازی در خصوص بحث معاونت در قتل گفت: خانواده کامرانی و روح‌الامینی هم به دلیل معاونت در قتل از مرتضوی شکایت کردند اما فقط پدر جوادی‌فر در دادگاه امروز صراحتا نسبت به این موضوع اعلام رضایت کرد.

کامرانی پدر یکی از قربانیان کهریزک در حاشیه دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا شما نسبت به رضایت جوادی‌فر اعتراضی نکردید، گفت: این حق ایشان است و خودش باید نسبت به حق خود تصمیم بگیرد.

وی افزود: دفاعیات مرتضوی هنوز تمام نشده و بیشترین مبحث امروز پیرامون بحث معاونت در قتل و اظهارات جلسه قبل روح‌الامینی بوده است.

کامرانی در ادامه تصریح کرد: ایشان همچنان مانند روال قبل اتهام معاونت در قتل را انکار می‌کند و با اصرار زیاد مرتضوی قرار شد دادگاه در جلسه بعدی برگزار شود و متهمین دفاعیات آخر را انجام دهند.

شاکی پرونده کهریزک ضمن ابراز بی‌اطلاعی از دلیل رضایت جوادی‌فر گفت: من نمی‌توانم در خصوص مسائل شخصی افراد اظهار نظر کنم.

کامرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا رضایت جوادی‌فر بر شما تاثیرگذار است، گفت: ما بر اساس چارچوب قانون پیش می‌رویم اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فردا چه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال می‌دهید جوادی‌فر را ترسانده باشند، گفت: نه، بعید می‌دانم، دلیلی ندارد و در هر صورت وی حق انتخاب داشته است.

پدر کامرانی با اعلام رضایت از روند رسیدگی به دادگاه گفت: متاسفانه مرتضوی همچون گذشته موضوعات رخ داده در کهریزک را نفی می‌کند و تاکنون اظهار پشیمانی نکرده است.

وی در خصوص شهودی که روح‌الامینی معرفی کرده بود، گفت: شهود بر اساس مصلحت دادگاه احضار می‌شوند و این موضوع ربطی به خواسته من و ایشان ندارد و تاکنون هر شاهدی هم که به دادگاه احضار شده به رای و خواسته دادگاه بوده است.

کامرانی در ادامه تاکید کرد: اگر جوادی‌فر رضایت نمی‌داد و همراه ما بود خیلی بهتر می‌شد. من اصلا از قبل اطلاعی از تصمیم ایشان نداشتم و وی هم رضایتش را در جلسه امروز اعلام کرد.

طاهری وکیل روح‌الامینی در پایان دهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: احتمال دارد که جلسه بعدی هم جلسه آخر دادگاه نباشد چرا که دو نفر از متهمین هنوز دفاعیات خود را مطرح نکرده‌اند.

وی دفاع آخر را بسیار مهم دانست و گفت: البته دادگاه قبلاً اعلام کرده بود که جلسه امروز مربوط به اخذ آخرین دفاع است.

وکیل روح‌الامینی درخصوص عدم حضور موکلش در دادگاه گفت: وی به دلیل کاری که برایش پیش‌آمده بود در دادگاه امروز حاضر نشد و من به عنوان وکیل وی و همسرشان در دادگاه حاضر شدم.

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که روح‌الامینی هم مانند جوادی‌فر از شکایت خود بگذرد، گفت: قاطعانه باید بگویم که خیلی بعید به نظر می‌رسد که موکل من بخواهد سر سوزنی از حق خود و خانواده‌اش کوتاه بیاید، حتی اگر همه شکات رضایت دهند وی از حق خود نمی‌گذرد.

خبرنگاری پرسید آیا متهمین برای گرفتن رضایت از موکل شما اقدامی کرده‌اند؟ طاهری گفت: من شاهد چیزی نبودم، شاید تلاش کرده باشند اما من در جریان نیستم،‌ البته بعید به نظر می‌رسد چرا که به خوبی می‌دانند که موکل من حاضر به رضایت نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا امروز در دادگاه تنشی بین مرتضوی و قاضی ایجاد شده یا خیر، گفت: نه، من نمی‌دانم این مسائل از کجا مطرح شده اما هرچه هست مربوط به داخل دادگاه است چرا که گاهی ممکن است قاضی به شکات، وکلاء و یا متهمان به دلیل طرح مسائل خارج از کیفرخواست تذکراتی بدهد.

وی در ادامه افزود: مرتضوی خود را بی‌گناه می‌داند و به همین دلیل از خود دفاع می‌کند اما ما هم به لوایح دفاعیه ایشان پاسخ خواهیم داد اما در نهایت تصمیم با قاضی دادگاه است تا عدالت را برقرار کند.

طاهری تصریح کرد: مرتضوی از ابتدای جلسه امروز 48 ساعت برای دفاع وقت خواسته و دادگاه این فرصت را به او داده البته در جلسه امروز مرتضوی 5 ساعت صحبت کرده است.

يازدهمين و آخرین جلسه دادگاه قضات کهریزک:

لایحه دفاعيه 37 صفحه‌اي مرتضوی/ اظهار ندامت و پشیمانی متهمان رديف اول و دوم از حادثه کهريزک

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک30 ارديبهشت در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و هیات مستشاران و همچنین با حضور مرتضوی و وکیل حیدری فر و جمعی از شکات برگزار شد.

علی‌اکبر حیدری‌فر پیش از ورود به یازدهمین جلسه دادگاه کهریزک اظهارداشت: امروز دفاعیات مرتضوی تمام می‌شود و من در قالب لایحه‌ای دفاعیات خود را آغاز می‌کنم.

وی افزود: تاکنون تصمیم قاضی بر این بوده که شهود من به دادگاه احضار نشود.

حیدری‌فرد در خصوص مدت زمان لازم برای دفاع، گفت: من حداقل به دو جلسه زمان نیاز دارم.

متهم پرونده کهریزک در ادامه درخصوص پرونده‌ای که قاضی مدیر خراسانی به دلیل مصاحبه وی با یکی از خبرگزاری‌ها تشکیل داده، گفت: پرونده به دادسرا رفته اما مصاحبه من در پاسخ به صحبتهای پدر کامرانی بود چرا که علیرغم اینکه دادگاه تذکر داده بود مفاد جلسه را بیان نکنیم وی علاوه بر صحبت، اقدام به نشر اکاذیب کرد.

حیدری‌فر افزود: کامرانی گفته که کهریزک غیرقانونی بوده در صورتیکه اینگونه نبود بلکه سلیمانی گفته بود قانونی است اما نظارتی بر این زندان صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: ما با قاضی مدیر خراسانی توافق کردیم که اگر طرف مقابل مصاحبه کرد ما نیز ظرف 5 دقیقه بعد در دفاع از مطالبی که آنها ارائه می‌کنند مصاحبه می‌کنیم.

محمد اصلانی وکیل قاضی حداد در جمع خبرنگاران گفت: از ساعت 9 تا 9:30 امروز دفاع من از قاضی حداد بود و پس از آن مرتضوی دفاعیات خود را آغاز کرد.

وی افزود: لایحه دفاعی مرتضوی 37 صفحه و لایحه دفاعی موکل من 12 صفحه بود و خوشبختانه تاکنون دادگاه روند خوبی را طی کرده است.

وکیل قاضی حداد با درخواست مرتضوی و حیدری‌فر برای احضار شهود در دادگاه گفت: مرتضوی و حیدری‌فر خواهان حضور افرادی با عنوان گواه و مطلع در دادگاه بودند که تا امروز قاضی با این موضوع مخالفت کرده است.

وی افزود: در حال حاضر دادگاه تنفس اعلام کرده اما احتمال دارد به دلیل طولانی شدن دفاعیات جلسه دیگری نیز برگزار شود.

اصلانی تأکید کرد: برای هر سه نفر عنوان اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی صادر شده و برای مرتضوی در پرونده کامرانی اتهام معاونت در قتل نیز است.

قاضی مدیر خراسانی برای دومین بار در یازدهمین جلسه دادگاه کهریزک اعلام تنفس کرد.

رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک به مدت یازده جلسه ادامه داشت و در 2 نوبت صبح و عصر برگزار شد و پیش بینی می‌شود قاضی مدیر خراسانی ظرف مدت 7 تا 10 روز احکام متهمان را صادر کند.

برادر جوادی‌فر یکی از قربانیان کهریزک پس از پایان یازدهمین جلسه دادگاه قضات تعلیقی کهریزک در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا پس از 10 جلسه و اصرار بر گرفتن حق خود ناگهان رضایت دادید، گفت: ما اعلام بخشش کردیم اما اعلام رضایت نکردیم و بحثی که مطرح بوده بحث بخشش بوده است.

وی افزود: دفاعیات مرتضوی در داخل دادگاه و یکسری مصالح و دلایلی که در دادگاه غیرعلنی بوده و الان نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنم ما را به این جمع‌بندی رساند که با توجه به شرایط موجود کشور نسبت به ایشان اعلام رضایت کنیم.

جوادی‌فر تصریح کرد: ما نسبت به حیدری‌فر تا آخرین لحظه پیگیر هستیم و امیدواریم دادگاه مجازات وی را مشخص کند.

محمد صالح نیکبخت پس از پایان یازدهمین جلسه دادگاه قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص معاونت در قتل، جوادی‌فر در دادسرا شکایت کرد نه دادگاه بنابراین اعلام رضایت او به این دادگاه که شکایت در آن مطرح نشده ارتباطی ندارد.

وی افزود: در مورد اتهام معاونت در گزارش خلاف واقع و مشارکت در بازداشت غیرقانونی حتی در صورت گذشت شاکی خصوصی موضوع مختومه نمی‌شود.

نیکبخت با اشاره به عمومی بودن جنبه جرم گفت: در مورد معاونت در قتل که موکل من اعلام کرده قانع شده که سعید مرتضوی در این ماجرا مداخله ندارد من به عنوان یک وکیل هر چه جلسات دادگاه ادامه پیدا کرد بیشتر به این نتیجه رسیدم که اتهام در قتل نامبرده ثابت شده است.

صالح نیکبخت تأخیر در انتقال بازداشت‌شدگان را علت اصلی فوت آنها دانست و گفت: اگر در اعزام آنها در آن 38 ساعت تأخیر صورت نمی‌گرفت و مقتولان از تیررس ضاربان خارج می‌شدند قطعا قتلی واقع نمی‌شد.

وی تأکید کرد: با توجه به این استنتاج تأخیر 38 ساعته در خارج کردن متوفیان از کهریزک از موجبات قتل است و این نظر وکالتی من در مورد معاونت در قتل است.

وکیل خانواده جوادی‌فر با اشاره به ماده 612 قانون مجازات اسلامی گفت: بر اساس قانون ارتکاب قتل عمد و مشارکت و معاونت آن مشمول این ماده است و با رضایت شاکی خصوصی جنبه عمومی جرم از بین نمی‌رود.

صالح نیکبخت در پایان خاطر نشان کرد: دادگاه ختم جلسه را اعلام کرده اما ختم دادرسی هنوز اعلام نشده و معمولا یک هفته پس از پایان وقت دادرسی رأی نهایی صادر می‌شود.

علی‌اکبر حیدری‌فر پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: متاسفانه در این جلسه فرصت آخرین دفاع را به ما ندادند و در جلسه قبل هم روح‌الامینی یک تا یک و نیم ساعت فرصت داشت و هر موضوع مربوط و نامربوطی را به ما نسبت داد و در پرونده مطرح کرد.

وی افزود: ما در مقابل روح‌الامینی به محض اینکه می‌خواستیم در چهارچوب قانون از خود دفاع کنیم اجازه نمی‌دادند و در طول دادرسی فرصت حق دفاع از ما سلب شد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما 21 شاهد از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و اطلاعات ناجا به دادگاه معرفی کردیم که لزوماً باید از آنها شهادت گرفته می‌شد تا معلوم شود و بسیاری از جزئیات ناگفته معلوم شود.

حیدری‌فر با اشاره به شهودی که در جلسات قبل در دادگاه حاضر شده ‌بودند گفت: همه 5 شاهدی که علیه ما شهادت دادند جزء متهمین کهریزک بودند چراکه من خودم آنها را به زندان فرستادم، آنها بعد از آزادی از من شکایت کردند و من تبرئه شدم.

متهم ردیف دوم پرونده با اشاره به آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک گفت: در این دادگاه بخاطر اتفاقی که برای مرحوم محمد کامرانی افتاد(چون سن وی کم بود اما طفل محسوب نمی‌شد) اظهار پشیمانی و تاسف کردم، البته من از روز اول با خانواده کامرانی در تماس بودم و بحث عذرخواهی هم مطرح نبود.

وی افزود: مرتضوی از همان وقتی که محمد کامرانی فوت کرد ناراحت شد و مرا مورد اتهام قرار داد که چرا وی را به کهریزک فرستادم.

وی در خصوص ادامه روند دادگاه گفت: قاعدتاً باید دادگاه برگزار شود زیرا اگر 21 شاهدی که من معرفی کردم به دادگاه احضار نشوند بسیاری از زوایای پرونده مبهم باقی می‌ماند اما معتقدیم در نظامی که ولی فقیه دارد به کسی ظلم نمی‌شود.

کامرانی پدر یکی از قربانیان کهریزک پس از خروج از دادگاه اظهار داشت: در آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک اتفاق جدیدی افتاد؛ مرتضوی و حیدری‌فر پس از گذشت 11 جلسه اظهار پشیمانی و ندامت کردند بخصوص که این اظهار ندامت نسبت به محمد من پررنگ‌تر بود.

وی افزود: کاش این روند را در جلسات قبل انجام می‌دادند و امیدواریم باز هم نسبت به تصمیمات خود اظهار ندامت و پشیمانی بیشتری داشته باشند چراکه ما جز این چیزی نمی‌خواهیم.

شاکی پرونده کهریزک در ادامه با اشاره به عدم حضور روح‌الامینی گفت: وی در این جلسه همچون جلسه قبل حضور پیدا نکرد و موکل وی به نیابت از او در دادگاه حاضر شد.

وی افزود: امروز آخرین دفاعیات گرفته شد و بعید است جلسه دیگری برگزار شود. البته بعد از اینکه لوایح از سوی متهمان و شکات و وکلایشان به دادگاه ارائه شد دادگاه تصمیم می‌گیرد ختم دادرسی را اعلام کند که در این مورد هیئت قضات نظر می‌دهد.

طاهری خاطر نشان کرد: آخرین دفاع متعلق به شاکی نیست و او چیزی به عنوان آخرین دفاع ندارد و فقط متهم دفاع آخر را انجام می‌دهد.

وکیل خانواده روح‌الامینی تصریح کرد: اگر لوایح افراد آماده شود ما نیز احتمالا لایحه‌ای را در پاسخ به آنها مجددا به دادگاه ارائه خواهیم کرد هر چند که دفاعیات ما کامل و جامع بود و ما تمام مطالب را در طول دفاعیات خود بیان کرده‌ایم.

لازم به ذکر است؛ قاضی مدیر خراسانی رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری روز چهارشنبه پس از آخرین جلسه دادگاه به متهمان تا روز دوشنبه فرصت داد اگر لایحه دفاعیه ای دارند به دادگاه ارائه دهند چرا که پس از اتمام دادرسي قاضي طي 7 تا 10 روز مهلت دارد حکم صادره را اعلام کند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار