مازندران /

فرآوری‌ گیاهان دارویی بصورت سنتی در کشور

‌ گیاهان دارویی در کشورهنوز به صورت سنتی فرآوری می شود

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران در سمینار یک روزه با عنوان مرکز رشد، فرصت‌ها و چالش‌ها از تولید 170 نوع گیاه دارویی در ایران خبرداد و گفت: هنوز فرآوری این گیاهان به صورت سنتی صورت می‌گیرد.

رضایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک‌هزار و 600 تن انواع گیاهان دارویی در اراضی مستعد مازندران برداشت می‌شود، افزود: این مقدار دارو از سطح 840 هکتار اراضی واقع در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و میان بند استان برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه گونه‌های گیاهان داوریی مهم مانند گل محمدی، بیدمشک، باریجه، آویشن، پونه، همیشه بهار، مریم گلی، گل گاو زبان، بابونه، رزوماری، گزنه و چند گونه دیگر مازندران کشت می شود گفت : فرآوری گیاهان دارویی در استان به روش سنتی انجام می‌شود.

رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر 8 هزار گونه گیاهی شناسایی شده در ایران داریم، افزود: 2 هزار گونه در منطقه مازندران وجود دارد که سالانه یک‌هزار و 600 تن گیاهان دارویی از آن تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران 170 نوع داروی گیاهی تولید می‌شود، گفت: با افزایش تعداد داروهای گیاهی تولید داخل از کمتر از چهار درصد به 20 درصد، تعداد داروهای موجود در دوره پنج ساله افزایش یافته است.

وی خواستار حمایت بیشتر دولت از اجرای تحقیقات کاربردی شد و تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که استانداردسازی فرآورده‌های غذایی از لحاظ باقیمانده‌های دارویی مطابق با معیارهای جهانی باشد تا در ارزیابی جهانی دچار مشکل نشویم./س

برچسب ها: فرآوری ، گیاه ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.