رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند خواستار فعال شدن بازارچه‌های مرزی بین ایران و افغانستان شد وگفت: این بازارچه‌ها می‌تواند کمک قابل توجهی به تجار و مرزنشینان کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران  بیرجند

محسن احتشام در دیدار والی ولایت فراه افغانستان با استاندار خراسان جنوبی ضمن پیشنهاد راه‌اندازی شورای مشترک بازرگانان خراسان جنوبی و استان فراه در اتاق مشترک ایران و افغانستان، گفت: این شورا می‌تواند به تسهیل مبادلات تجاری و گسترش روابط تجاری دو طرف بینجامد.
وی افزود: اتاق بازرگانی خراسان جنوبی خواهان همکاری‌های استراتژیک تجاری و اقتصادی به منفعت دو طرف است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های مشترک، اظهار کرد: تجار، بازرگانان و واحدهای صنعتی خراسان جنوبی آمادگی سرمایه گذاری‌های مشترک و همکاری‌های دو جانبه را دارند که در این زمینه زیر ساخت‌های لازم به نحو مطلوب در استان فراهم است.
احتشام ادامه داد: خراسان جنوبی قطب تولید کاشی، سرامیک، لاستیک، صنعت چاپ، محصولات شوینده است و پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارد.
وی با اشاره به آمادگی اتاق بازرگانی خراسان جنوبی برای پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری، تصریح کرد: می‌توانیم با ایجاد نمایشگاه‌های دایمی، محصولات دو طرف را برای عرضه در فراه و بیرجند به نمایش بگذاریم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بازاریابی را یکی از راه‌های کمک به محصولات تولیدی افغانستان عنوان کرد و گفت: انار افغانستان می‌تواند با ورود به ایران با توجه به واحدهای کنسانتره موجود در خراسان جنوبی تبدیل به کنسانتره شود.
احتشام با اشاره به آمادگی تسهیل شبکه تجارت برای دستیابی به نتایج بهتر، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی بیرجند آمادگی همه گونه همکاری با تجار افغانی را دارد.
فراه؛ خواهان روابط تنگاتنگ
با خراسان جنوبی است
والی ولایت فراه افغانستان نیز در این دیدار با تاکید بر ایجاد روابط نزدیک و تنگاتنگ با خراسان جنوبی، گفت: مرز باید زمینه ساز پیشرفت باشد، بنابراین باید امکانات موردنیاز مردم مرزنشین را فراهم کرد.
محمد اکرم خپلواک از همکاری صمیمانه و مهمان نوازی این استان قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی افغانستان و ایران از دیرینه، تاریخ و فرهنگ مشترکی دارند و مخصوصا خراسان جنوبي در زمان جهاد و مقاومت فضایی آرام و صمیمانه را برای مردم افغانستان فراهم کرده است.
وي با اشاره به پيشرفت‌هاي اقتصادي، امنيتي و فرهنگي افغانستان طي 12سال گذشته، ادامه داد: در بعد معارف، تعداد 100هزار نفر دانشجوی افغانستاني در سال 81 به يك‌ميليون نفر در شرايط فعلي رسيده اين در حالي است كه وجود 3مركز دانشگاهي در استان فراه مي‌تواند پتانسيل خوبي براي توسعه روابط خراسان جنوبي در بعد فرهنگي با استان فراه افغانستان باشد.
وي به اجراي پروژه‌هاي عام المنفعه و اقتصادي خراسان جنوبي در اين استان اشاره كرد وادامه داد: استان فراه سومين استان وسيع افغانستان است.
والی ولایت فراه افغانستان حمایت‌ها و کمک‌های خراسان جنوبی در پیشرفت فراه را قابل تذکر و یادآوری دانست.
خپلواک زراعت و كشاورزي را از جمله ظرفيت‌هاي اين استان دانست و افزود: در حال حاضر550هزار هكتار زمين زراعي در اين استان وجود دارد كه به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم تنها 20درصد از آنها مورد استفاده و كشت قرار مي‌گيرد.
وي به توليد 100هزار تن خربزه در سال گذشته در اين استان اشاره كرد و ادامه داد: 800هكتار از زمين‌هايي كه قبلا زير كشت خشخاش بود را در اين استان از بين برديم كه پيروزي بزرگي محسوب مي‌شود.
والی ولایت فراه افغانستان با بیان اینکه انار استان فراه مقام اول را در کشور افغانستان دارد، تصریح کرد: زعفران استان فراه دو سال است که تحت آزمایش قرار دارد و نتایج مطلوبی به دست آمده است. خپلواک افزود: افغانستان آمادگی دارد تا از تجارب خراسان جنوبي در زمينه زراعت استفاده كند.
وي وجود 290كيلومتر مرز مشترك با خراسان جنوبي را از ديگر ظرفيت‌هاي استان فراه دانست و بیان کرد: تاسيس شهرك بندري ميل 78 به تصويب وزارت بازرگاني افغانستان رسيده و زيرساخت‌هاي لازم در اين زمينه نيز فراهم شده است كه همكاري‌ها و مساعدت‌هاي طرف ايراني نيز در اين رابطه بسيار مهم و راه گشا و مورد نياز می‌باشد.
والی ولایت فراه افغانستان تامين برق را يكي از نيازهاي اساسي اين استان در مسير رشد و توسعه عنوان کرد و گفت: با توجه به پتانسيلي كه در خراسان جنوبي از حيث توليد برق وجود دارد اميدواريم تا صادرات برق از این استان به فراه افغاستان هرچه سريع‌تر عملياتي شود.
خراسان جنوبي آماده برقراری ارتباط بیشتر با افغانستان
استاندار خراسان جنوبي نیز در این دیدار با بیان اینکه آمادگی برقراری ارتباطات بیشتر با افغانستان را داریم، گفت: خراسان جنوبي آماده صادرات برق، ايجاد مراكز فني و حرفه‌اي، ايجاد نمايشگاه‌هاي دائمي و فصلي، تامین امکانات مخابرات و اینترنت در استان فراه افغانستان و پذیرش دانشجو از این کشور است.
قهرمان رشيد گفت: رابطه ديرينه خراسان جنوبي با كشور افغانستان رابطه‌اي عميق و داراي پيوندهاي محكم بر مبناي تعاليم اسلام و فرهنگ مشترك است.
رشید با بيان اينكه دولت ايران اسلامي همواره با تمام توان برای حمايت‌هاي معنوي و مادي از كشور افغانستان دريغ نكرده، ادامه داد: در ساماندهي امور اتباع افغانستان براي شهروندان افغاني ساكن در ايران تلاش‌هاي زيادي از سوي كشور و دولت ايران صورت گرفته و زمينه تحصيل فرزندان افغانستاني نيز با دستور ويژه ریيس‌جمهور فراهم شده است.
وی با اشاره به وجود 460 كيلومتر مرز مشترك بين ايران و افغانستان و مشتركات فرهنگي و ديني فراوان، تصريح كرد: امروز مرز به عنوان يك فرصت بسيار مناسب براي توسعه روابط اقتصادي و فرهنگي كشورهاي جهان شناخته مي‌شود و دو كشور ايران و افغانستان نيز بايد از اين زمينه براي پيشرفت‌هاي هرچه بيشتر خود استفاده كنند.
استاندار خراسان جنوبي با بيان اينكه خراسان جنوبي به عنوان دانشگاهي‌ترين استان كشور شناخته مي‌شود، ادامه داد: خراسان جنوبي آمادگي لازم براي پذيرش دانشجوی افغانی در دانشگاه‌هاي اين استان را دارد و اقدامات لازم براي تامين اساتيد مورد نياز در دانشگاه‌هاي افغانستان را نيز در صورت لزوم انجام خواهيم داد.
رشید با اشاره به راه‌اندازي كارخانه سيمان باقران در آينده‌اي نزديك، تصريح كرد: اين كارخانه از پيشرفت فيزيكي 75 درصدي برخوردار بوده و اين فرصتي مناسب براي كشور افغانستان به ویژه استان فراه مي‌باشد.
معادن مرز ايران و افغانستان
ظرفيت مناسبی براي توسعه
وی وجود معادن غني سنگ در مرز ايران و افغانستان را از ديگر ظرفيت‌هاي مناسب براي توسعه روابط اقتصادي دو كشور دانست و تصريح كرد: خراسان جنوبي به عنوان نزديك‌ترين استان ايران به افغانستان آمادگي لازم براي استفاده و بهره‌گيري از اين معادن را دارد.
استاندار خراسان جنوبي كشاورزي را محور توسعه خراسان جنوبي عنوان کرد و افزود: تاكنون برای ايجاد صنايع تكميلي و غذايي اقدامات مناسبی در اين استان صورت گرفته و آمادگي لازم براي ارائه تجربيات مرتبط با فعالان اين حوزه در استان فراه وجود
دارد.
رشید با اشاره به دارا بودن رتبه اول توليد زرشك، رتبه اول توليد عناب، رتبه دوم توليد زعفران و رتبه دوم توليد پنبه خراسان جنوبی در كشور تصريح كرد: تنوع داروهای گیاهی در این استان بيش از 800 نوع است كه از پتانسيل‌هاي بزرگ اين استان محسوب می‌شود.
وجود هفت شهرك سهامي زراعي فعال
وي به وجود هفت شهرك سهامي زراعي فعال در خراسان جنوبي اشاره كرد و افزود: بيشترين آمار اين شركت‌ها در سطح كشور مربوط به خراسان جنوبي است و اين آمادگي وجود دارد تا از اين ظرفيت اقتصادي براي توسعه كشاورزي در فراه استفاده شود.
استاندار خراسان جنوبی ميل 78 را از گذرگاه‌هاي مهم و رسمي ايران دانست و افزود: در سال گذشته 380 ميليون دلار حجم مبادلات اقتصادي از اين بازارچه بوده كه فرصتي مناسب براي توسعه اقتصادي دو كشور محسوب مي‌شود.
رشید گفت: برپايي نمايشگاه‌هاي اقتصادي در دو استان فراه و خراسان جنوبي می‌تواند فرصت مناسبی برای عرضه توليدات و محصولات باشد.
وي با اشاره به ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در بيرجند، افزود: این منطقه که شامل 450 هکتار در نزدیکی بیرجند و 100 هکتار به صورت جداگانه در مرز ماهیرود است، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری افغانستان به ویژه استان فراه باشد.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشرفت‌های پايانه مرزي ماهيرود، بیان کرد: ترمينال باري و تجاري این پایانه آماده افتتاح است و ترمينال مسافري آن نيز در آينده‌اي نزديك به بهره‌برداري خواهد رسيد. /س

برچسب ها: افغان ، ایران ، فراه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.