بررسي و تدوين سياست‌هاي كلي بخش سلامت در جلسه امروز مجمع تشخيص

در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي كلي بخش سلامت با حضور اكثريت اعضا و رؤساي قواي مقننه و قضائيه پيگيري شد.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران،در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي كلي بخش سلامت با حضور اكثريت اعضا و رؤساي قواي مقننه و قضائيه پيگيري شد و تدوين اين سياست‌ها با تصويب دوازده بند اصلي و زيرمجموعه پايان يافت كه براي تأييد نهايي تقديم رهبري معظم انقلاب خواهد شد.

در اين جلسه كه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزير تعاون، كار، رفاه اجتماعي، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، قائم مقام سازمان نظام پزشكي، رئيس دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي تهران و ديگر كارشناسان از دستگاه‌هاي زيربط حضور داشتند پس از بحث و بررسي‌هاي اعضا و مدعوين موارد ذيل به تصويب رسيد:

10- توسعه كيفي و كمّي هدفمند، سلامت‌محور، جامعه‌نگر (مبتني بر نيازهاي جامعه)،، پاسخگو و عادلانه نظام آموزش علوم پزشكي (سلامت) و تربيت نيروي انساني كارآمد در ساختار ادغام‌يافته با آموزش مراقبت‌هاي سلامت از طريق:

1-10- تكميل ادغام آموزش عالي علوم پزشكي در مراقبت‌هاي سلامت در تمامي سطوح به منظور دستيابي به سطح مطلوب پاسخگويي به نيازهاي سلامت جامعه.

2-10- تربيت دانشجويان تحصيلات تكميلي ساير كشورها به‌ويژه جهان اسلام و ترويج فرهنگ اسلامي- ايراني و زبان فارسي.

3-10- استفاده از راهنماهاي ملي، بومي، سلامت مبتني بر اخلاق و شواهد علمي در نظام ارائه خدمات و آموزش پزشكي در سطوح مختلف.

4-10- برنامه‌ريزي جهت بازاريابي با محوريت صادرات خدمات نيروي انساني توانمند و آموزش‌ديده.
11- تحول راهبردي پژوهش علوم پزشكي با رويكرد نظام نوآوري براي بهره‌گيري از علم نافع و تحقق مرجعيت علمي از طريق:

1-11- تشويق ژرف‌انديشي، نظريه‌پردازي، تفكر راهبردي و استفاده از دانش ضمني در علوم سلامت، توليد علم اصيل به جاي تقليد و دنباله‌روي از ديگران.

2-11- توسعه و نوآوري در زمينه بهره‌برداري از دارو و طب سنتي ايراني در ارائه مراقبت‌هاي سلامت.

3-11- توسعه مأموريت‌گرا و حمايت ويژه دولت از شبكه‌هاي پژوهشي كه به مسائل با اولويت سلامت جامعه و يا عدالت در سلامت مي‌پردازند.

4-11- توسعه جهاد علمي، نهضت نرم‌افزاري، دانايي محوري و گسترش كمّي و كيفي خوشه‌ها، مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري سلامت براساس آمايش سرزمين.

5-11- برنامه‌ريزي براي قرار گرفتن دانشگاه‌هاي علوم پزشمي توانمند كشور در رتبه‌بندي جهاني كمتر از 100، در رتبه‌بندي كشورهاي آسيايي كمتر از 20 و در كشورهاي منطقه و دانشگاه‌هاي كشورهاي اسلامي در بالاترين سطح، تا پايان برنامه ششم.

12- بازشناسي، تبيين، ترويج، توسعه و نهادينه نمودن طب سنتي ايران.

1-12- ايجاد نظام‌هاي آموزشي پژوهشي خدماتي علوم طبي، تغذيه و داروسازي سنتي در ارائه خدمات و توسعه آن در ابعاد مختلف مبتني بر حكيم‌پروري و اخلاق اسلامي.

2-12- ترويج و كشت گياهان دارويي و حمايت از كشف و كشت و توسعه نوآوري‌هاي علمي و فني در توليد و عرضه فرآورده‌هاي دارويي سنتي تحت نظر وزارت جهاد كشاورزي.

3-12- تدوين و اصلاح قوانين مربوط به بيمه سلامت در جهت شمول خدمات و داروهاي طب سنتي.

4-12- استانداردسازي و روزآمد كردن روش‌هاي تشخيصي ودرماني طب سنتي و فرآوردهاي مرتبط با آن.

5-12- آموزش تاريخ و متون پزشكي و اصول حفظ‌الصحّه و درمان براساس طب سنتي اسلام و ايران به دانشجويان رشته‌هاي پزشكي و وابسته.

6-12- توسعه طب سنتي در شبكه‌هاي بهداشتي و درماني شهري و روستايي.

7-12- تبادل تجربيات ساير كشورها در ارتباط با طب سنتي.

8-12- اصلاح سبك زندگي در عرصه تغذيه.

9-12- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر ارائه خدمات طب سنتي و داروهاي گياهي.

10-12- برقراري تعادل و تبادل منطقي ميان طب سنتي و طب نوين براي هم‌افزايي تجربيات و روش‌هاي درماني.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مجمع ، تشخیص ، مصلحت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار