استان مازندران یکی از استان های موفق در اجرای برنامه پزشک خانواده است که طی بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی این استان اجراي اين برنامه با یک سری مشکلات جدی همراه بوده که در این گزارش به ان اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ در سال 84 بعد از ابلاغ وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده  روستایی، دانشگاه ها اقدام به برنامه ریزی و فراهم کردن زیر ساخت های لازم و آغاز این برنامه مهم نظام سلامت کردند.

 در ادامه این روند 6 سال بعد ( سال 90) به دانشگاه ها ابلاغ شد که باید فاز شهری پزشک  خانواده  شوید که از بین دانشگاه های کشور مازندران و فارس توانستند با فراهم کردن امکانات اجرایی برای برنامه شهری این برنامه را از سال 91  به طور رسمی آغاز کنند.

استان مازندران از استانهای پیشرو در اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری است که از سال 84  این برنامه با محوریت روستا در این استان آغاز شده و بعد از 7 سال یعنی سال 91 برنامه شهری  آن  هم استارت زده شد.

پس از فراخوان ثبت نام پزشکان، ثبت نام از مردم و انتخاب پزشک خانواده به صورت متمرکز در شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها  صورت گرفت طبق گفته های رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا پایان اردیبهشت بالای 86 درصد جمعیت این استان سر شماری شده اند که از این تعداد 70 درصد مردم پزشک خانواده خود را انتخاب کرده اند يک ميليون و شصت نفر تحت ویزیت پایه قرار گرفته اند که 500 هزار ویزیتشان از ابتدای اردیبهشت ماه بوده است در کل 3626 گروه پزشکی برای حضور در برنامه ثبت نام کرده اند که از این  تعداد  356 پزشک متخصص، 963 پزشک عمومی و 902 نفر ماما هستند.

بنابراین گزارش طی بازدیدی که از يک مرکز بهداشت درمانی در قائم شهر، یک مرکز در بابلسر و 2 مرکز در ساری انجام شد، برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی با سرعت خوبی در حال اجرا است ولي یک سری مشکلات از زبان مسئولین این مراکز بیان می شد که همین مشکلات سندی برای پیشرفت نکردن هر چه بهتر این برنامه محسوب مي شود.

پزشکان متخصص بیماران ارجاعی را پس خوراند نمی دهند

 از مشکلات عنوان شده در طی بازدید از زبان پزشکان خانواده عدم پس خوراند بیماران ارجاع به پزشک متخصص و عدم فعالیت یک پزشک خانواده در شیفت بعد از ظهر در یک مرکز خصوصی است دکتر سکینه خلیلی، مسئول شبکه بهداشتی و درمانی شهری و روستایی رسالت 3 واقع در استان ساری با بیان اینکه برخی از اهداف این برنامه که در زمان شروع عنوان شده بود تا به حال محقق نشده است گفت: وقتی بیماری به ما مراجعه می کند و نیاز به ویزیت متخصص دارد ما آن را به یک متخصص ارجاع می دهیم ولی آن متخصص بیمار را به ما پس خوراند نمي دهد که ما در  جریان نوع بیماری و یا اقدامات و داروهای مصرفی آن قرار گیریم تا این اطلاعات را در پرونده او ثبت کنیم.

وی با بیان این که من به عنوان مسئول اين مركز 6 هزار نفر را  تحت پوشش دارم و پزشک خانواده روستایی هستم افزود:  حقوق ماهیانه من 2 میلیون تومان است که این مبلغ در طی 2 سال گذشته تغییری پیدا نکرده است و از همه مهمتر این که پزشک خانواده حق فعالیت در مراکز خصوصی يا مطب را خارج از شیفت کاری خود ندارد و که همین امر باعث شده که پزشکان به دلیل در آمد پایین تمایلی برای ورود به این طرح نداشته باشند.

وی با اشاره به این که بیمه روستایی 270 قلم داروی معمولی را تحت پوشش قرار می دهند تصریح کرد:  اگر بنده به عنوان یک پزشک خانواده به عنوان مثال آتروواستانین که یک داروی معمول کاهش  دهنده چربی خون است  را در دفترچه بیمه روستایی تجویز کنم بیمار باید آن را آزاد خریداری کند.

وی در ادامه با بیان این که بین برنامه شهری و روستایی پزشک خانواده تفاوت هایی وجود دارد اظهار داشت: روستاییان با بیمه روستایی باید 1320 تومان ویزیت پرداخت کند ولی مردم شهر با بیمه تامین اجتماعی و خدمات درماني در سطح یک رایگان ویزیت می شوند، همچنین روستائیان باید برای گرفتن دارو اگر دارو جزء 270 قلم دارو باشد باید فرانشيز 30 درصد پرداخت كنند ولی مردم شهری هر نوع دارویی که تحت پوشش بیمه باشد بدون محدودیت با پرداخت حق فنی دریافت مي کند که این نوعی بی عدالتي محسوب می شود، بنابراین باید این تفاوت ها توسط مسئولین وزارت بهداشت برداشته شود.

*پزشکان خانواده حق نوشتن یک سونوگرافی ساده را ندارند
خلیلی در خصوص مشکلات دیگر پیش رو پزشکان خانواده گفت: ما پزشکان خانواده حق نوشتن سونوگرافی را نداریم.

و تنها حق نوشتن 20 آزمایش را داریم اگر خارج از این محدوده در نسخه درخواست کنیم باید بیمار آن را به صورت آزاد انجام دهد. این مشکلات باعث می شود که ما برای یک آزمایش هورموني یا یک سونوگرافی ساده بيمار را به یک متخصص ارجاع دهیم که این مسئله منجر به تلف شدن وقت بیمار می شود.

الزام بازنگری در لیست دارویی بیمه روستایی

دکتر رحمانی رئیس شبکه بهداشت شهرستان بابلسر با بیان اینکه بابلسر 130 هزار نفر جمعیت دارد که 50 هزار نفر آنها شهری هستند، گفت: از این تعداد 35 هزار نفر شهری پزشک خانواده خود را انتخاب کرده اند.

وی با بیان اینکه مناطقی با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر روستا محسوب می شوند عنوان کرد: این منطقه 39 پزشک عمومی دارد که 21 نفر از آنها در برنامه پزشک خانواده ثبت نامه کرده اند، همچنین از 23 پزشک متخصص 19 نفر آنها نیز برای شرکت ثبت نام کرده اند.

این مسئول بهداشتی درمانی هم از لیست داروهایی بیمه روستایی گله و تأکید کرد: طی این چند سال به 270 قلم داروی موجود در لیست بیمه دارویی جدید اضافه نشده و در یک نسخه همه قلم از داروهای موجود که در لیست باشد را با فرانشيز به بیمار می دهند و بقیه اقلام را باید آزاد خریداری کنند.

بیشتر مراکز مجری پزشک خانواده استیجاری هستند

سید ابوالقاسم فاضلی، مدیر شبکه بهداشت و درمان قائمشهر در طی بازدید از یکی از مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی این شهرستان تأکید کرد:‌جمعیت قائمشهر 187 هزار نفر است که 175 هزار نفر آنها  سرشماری شده اند و 140 هزار نفر آنها پزشک خانواده خود را انتخاب کرده اند. 98 هزار نفر دفترچه بیمه نشان دار شده است.

وی در خصوص مشکلات پیش رو اظهار داشت: مراکز دولتی مجری پزشک خانواده اشکالاتی در سیستم اینترنت دارند که همین امر روند ثبت نام را با مشکل مواجه کرده است. باید توجه داشت که اکثر مراکز ما استیجاری شده یعنی از 13 مرکز دولتی 10 مرکز استیجاری هستم که همین موضوع هزینه زیادی را به دانشگاه وارد کرده است.

کاهش هزینه های درمانی فرد مهمترین مزیت برنامه پزشک خانواده

دکتر علی هلاکو پزشک عمومی که به عنوان یک پزشک خانواده در مطب شخصی ارائه خدمت می کند در ادامه با بیان این که من 2 هزار و 200 نفر را تحت پوشش دارم اظهار داشت: تمام کشورهای صاحب بهداشت روز دنیا برنامه پزشک خانواده را اجرا کرده اند که بسیار به موفقييتشان در نظام سلامت کمک کرده است. مهمترین مزیت پزشک خانواده این است که هر بیمار تحت نظر یک پزشک قرار می گیرد که این پزشک به صورت تمام وقت بیماری و سلامت او را مورد پایش قرار می دهد و منجر به کاهش هزینه های پرداختی فرد می شود.

با تمام این حرفها استان مازندران از نظر وزارت بهداشت یکی از دو استان موفق در کشور در خصوص اجرای برنامه ریزی  پزشک خانواده است که دلیل این موفقیت حرکت در جهت دستورالعمل هاو حتی هزینه کردن از اعتبارات خود دانشگاه بوده است. حل مشکلات عنوان شده از اختیار مسئولین این دانشگاه خارج است و باید مسئولین اجرایی این برنامه در سطح وزارت بهداشت پاسخگو باشند چرا که این مشکلات تنها معطوف به این استان نمی شود و با حل این مشکلات هم روند اجرایی برنامه پزشک خانواده در این استان افزایش می یابد و هم راه را برای اجرای این برنامه هم در دیگر استانها باز می کند. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار