توقف ساخت و ساز به معنای بی مسئولیتی نیست

توقف ساخت و ساز ناایمن در راستای مقاوم سازی و افزایش کیفیت ساختمان ها اقدام موثری که در بی توجهی به اقدامات اصلاحی هر لحظه امکان ریزش ساختمان‌ها را فراهم می سازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گودبرداری‌های غیرقانونی و غیراستاندارد، همیشه موجب بروز حوادث تلخ برای شهروندان می‌شود.
 
مشکلات حاصل از گودبرداری غیراصولی به عنوان یکی از دغدغه های مسئولان کشوری، موجب شد تا دستورالعمل گودبرداری از سوی سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری تدوین شود.

سرآغازی برای اجرای طرح ویژه بازرسی گود برداری که به موجب آن گودبرداری‌های غیر اصولی متوقف می شود به این امید که کیفیت ساختمان ها و ایمنی در گود برداری افزایش پیدا کند.

چندی پیش معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از صدور دستور توقف ساخت به 500 ساختمان در استان تهران در پی طرح نظارت بر گودبرداری‌ها و ساختمان‌های درحال ساخت خبرداد.

البته با رشد آمار گودبرداری‌های غیر اصولی در سال‌های اخیر در کشور به ویژه در تهران ضرورت حرکت طرح‌های گودبرداری در کشور به سمت استاندارد سازی غیر قابل انکار است ولی تسریع این جریان در سایه نقص در جزئیات و قیدفوریت در اقدامات اصلاحی مشکلات را پیچیده تر می سازد.

بی توجهی به اقدامات اصلاحی، هر چند جزئی، بیش از گودبرداری های غیر اصولی، هر لحظه ساختمان‌های همجوار را تهدید می کند.

احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش غیر قابل انکار "نظارت بر گودبرداری‌ها و ساختمان‌های درحال ساخت" در کاهش خطرات احتمالی و ریزش ساختمان ها گفت: با رشد آمار گودبرداری‌های غیر اصولی در سال‌های اخیر در کشور به ویژه در تهران و بروز حوادث تلخ و تلفات جانی-مالی در پی آن ضرورت طرح نظارت بر گودبرداری‌ها و ساختمان‌های درحال ساخت غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: توقف ساخت و ساز ناایمن در راستای مقاوم سازی و افزایش کیفیت ساختمان ها اقدام موثری است.

وی با بیان اینکه دستور توقف ساختمان‌های درحال ساخت اثر منفی بر اقتصاد بازار مسکن نخواهد گذاشت، افزود: با افزایش کیفیت ساختمان ها ضمن دستور توقف اینگونه ساختارهای ناپایدار تاثیر مثبتی بر عرضه و تقاضای واقعی بازار و حفظ سرمایه ملی خواهد داشت.

سرحدی در ادامه گودبرداری رها شده به بهانه توقف ساخت و ساز و ... را از معضلات این طرح دانست و گفت : ایمن سازی محل گود برداری تا اطلاع ثانوی بایستی از سوی مجری و دستگاه های ذیربط پیش بینی شود تا از وقوع هرگونه خطر احتمالی و ریزش ساختمان در جلوگیری گردد.

وی با اشاره به اینکه در نبود قید فوریت طرح ایمن سازی گود در پی دستور توقف پی‌ریزی و گودبردار‌های غیر اصولی صدمات و خسارت احتمالی افزایش می یابد، تصریح کرد: رهاسازی گودبرداری، وقوع نزولات جوی، نشست خاک،...و گذر زمان تهدید بزرگتری را به وجود می آورد.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: طرح های اصلاحی نظیر طرح نظارت بر گودبرداری‌ها و ساختمان‌های درحال ساخت در سایه نقص در جزئیات به بیراهه خواهد رفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با صدور دستور توقف، اقدامات اصلاحی در هاله ای از ابهام قرار می گیرد که نشانگر ضعف در بخش ساخت و ساز در نبود راه حل های ریشه ای است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار