آغاز تحقيقات ديوان کيفري بين‌المللي درباره حمله مرگبار به ناوگان آزادي

ديوان کيفري بين المللي روز سه شنبه اعلام کرد تحقيقات مقدماتي درباره حمله مرگبار سال 2010 اسرائيل به ناوگان حامل کمک هاي بشردوستانه براي غزه آغاز شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، "فاتو بنسودا " دادستان ديوان کيفري بين المللي در بيانيه اي اعلام کرد دفتر وي تحقيقات اوليه را درباره حمله کماندوهاي اسرائيلي به اين ناوگان حامل کمک هاي بشردوستانه آغاز کرده است. 

در حمله 31 ماه مه سال 2010 نيروهاي اسرائيلي به ناوگان حامل کمک هاي بشردوستانه براي مردم غزه نه فعال ترک کشته شدند. 

بنسودا افزود: با وکلاي ترک در استانبول که به نمايندگي از طرف دولت ترکيه اين پرونده را به ديوان کيفري بين المللي ارجاع داده اند ديدار کرده است .

ترکيه و اسرائيل زماني متحد سرسخت يکديگر بودند اما روابط بين دو طرف پس از آنکه رجب طيب اردوغان در سال 2003 به عنوان نخست وزير ترکيه انتخاب شد رو به تيرگي نهاد و خصومت بين دو طرف پس از حمله کماندوهاي اسرائيل به اين کشتي به شدت افزايش يافت. 

پس از اين حادثه ترکيه سفير خود را از اسرائيل خارج و هرگونه همکاري نظامي با اسرائيل را متوقف کرد. ترکيه همچنين تاکيد کرد اسرائيل بايد به علت اين حمله خود عذرخواهي کند . 

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تا همين اخيرا از عذرخواهي برسر اين حمله کماندوهاي اسرائيلي خودداري کرده بود تا اينکه سرانجام در تماس تلفني با اردوغان رسما عذرخواهي کرد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار