حبیب الله عسگراولادی از "حب جاه و نسبت آن با انتخابات" می‌گوید

اضلاع رقابت انتخابات آ‌ينده هر كدام با بيش از يك نفر به اين عرصه آمده‌اند. تكثر و تعدد نامزدها از ويژگي‌هاي مهم اين دور از انتخابات است. روي سخن بنده با كساني است كه در مقوله احراز صلاحيت در محكمه وجدان خود راي به تاييد داده و رفته و ثبت‌نام كرده‌اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،حبيب‌الله عسكراولادي در سرمقاله چهرشنبه روزنامه رسالت با عنوان  «حب جاه و نسبت آن با انتخابات» این طور نوشت:

تبعيت از هواي نفس و حب جاه و شهرت‌طلبي در فرهنگ اخلاق اسلامي مذمت شده است.
در سوره مباركه يوسف (ع) آمده است" "و ما ابرّئ نفسي ان النفس لاماره بالسوء الاما رحم ربي" و بايد دانست كه حب جاه باعث فساد در دين و از بين رفتن ارزش‌هاي اسلامي و كمالات اخروي در انسان است. در روايت است كه آخرين رذيله‌اي كه از دل مومن خارج مي‌شود "حب جاه" است.

امام صادق (ع) فرمود: "ملعون من تراس ، ملعون من هم بها، ملعون كل من حدث بها نفسه". هر كس رياست‌طلبي كند ملعون است. كسي كه در راه رسيدن به رياست و يا در فكر رياست‌طلبي باشد در حالي كه صلاحيت آن را ندارد از رحمت خدا به دور و ملعون است. (اصول كافي جلد 2 صفحه 298)

همچنين امام موسي بن جعفر (ع) مي‌فرمايند: زيان دو گرگ خطرناك كه به جان گله‌اي بي‌چوپان افتاده‌اند، از ضرر و زيان رياست‌طلبي و حب جاه براي دين مسلمان بيشتر نيست. (كافي جلد 2 صفحه 297)

امام رضا (ع) نيز مي‌فرمايد: رياست جز براي اهلش صحيح نيست. كسي كه رياست‌طلبي كند درحالي كه اهلش نيست هلاك خواهد شد. (بحارالانوار جلد 2 صفحه 308)

بيش از 600 نفر در ايام مهلت ثبت‌نام به وزارت كشور رفته‌اند و آمادگي خود را براي تصاحب منصب رياست جمهوري اعلام كرده‌اند.بي‌ترديد شمار زيادي از آنها اهليت اين مقام را با توجه به شروط مندرج در اصل 115 قانون اساسي ندارند.

آن  دسته از افراد كه آن شروط را در خود احراز كرده‌اند بيش از 30 نفر هستند. اضلاع رقابت انتخابات آ‌ينده هر كدام با بيش از يك نفر به اين عرصه آمده‌اند. تكثر و تعدد نامزدها از ويژگي‌هاي مهم اين دور از انتخابات است. روي سخن بنده با كساني است كه در مقوله احراز صلاحيت در محكمه وجدان خود راي به تاييد داده و رفته و ثبت‌نام كرده‌اند.

1- تشخيص اين معنا كه عزم براي نام‌نويسي و در معرض راي مردم قرار گرفتن براي شهرت‌طلبي، جاه‌طلبي و رياست‌طلبي نيست و صرفا براي انجام تكليف خدمت به اسلام و نظام است، چگونه دست داده است؟ اگر صحيح‌العمل باشيم، در اين معنا انديشه خواهيم كرد.

 از صحت اين تصميم جز خدا و تصميم‌گيرنده كسي خبر ندارد. اگر درست عمل نكرده باشيد مورد لعن خدا قرار خواهيد گرفت. آثار و نتايج اين لعن در ايام انتخابات، روز راي‌گيري و پس از اعلام نتايج -چه راي بياوريد چه نياوريد- خود را نشان خواهد داد. بحث قيامتي آن هم آتشي است كه هيچ چشمي آن را نديده و هيچ جسمي آن را تحمل نكرده و هيچ گوشي فريادهاي فرد ملعون را نشنيده و بايد از شدت مجازات آن فقط به خدا پناه برد.

همه اضلاع رقابت و نامزدهاي به ميدان رقابت آمده بايد اين دغدغه را داشته باشند كه آيا مرز بين اداي تكليف و رياست‌طلبي و حب جاه را درست ديده‌اند؟ آيا اطمينان دارند كه جز اداي تكليف هيچ انگيزه‌اي نداشته‌اند؟ اين زاويه ديد مي‌تواند به توفيق آنها در همه مراحل كمك كند.

2- ترديدي نيست اصولگرايان كه با پرچم دغدغه حفظ نظام و انقلاب و پايبندي به ولايت فقيه، خط امام و رهبري و قانون اساسي به ميدان رقابت آمده‌اند بايد بيش از ديگر اضلاع رقابت، دغدغه رعايت مرز اداي تكليف و جاه‌طلبي و حب رياست را داشته باشند.

به همين دليل در مواضع خود بارها زنگ همگرايي و ائتلاف را به صدا در آورده‌اند و ساز و كارهايي هم براي رسيدن به آن تعريف كرده‌اند.جبهه پيروان خط امام و رهبري افتخار دارد كه پيشگام در اين امر باشد و يك نفر را از ميان خود براي گفتگو و ائتلاف با ديگر اضلاع برگزيند.

ائتلاف سه‌گانه هم قرار است با همين آهنگ يك نفر را انتخاب كند و هر دو ائتلاف پذيرفته‌اند نظر جامعتين را گردن نهند. حتي در ضلع پايداري بارها دوستان فرموده‌اند: "گفتمان انقلاب بايد با يك پرچم به ميدان بيايد" و يا "اگر افراد احساس كردند كه حضور آنها باعث شكسته شدن راي و موجب راي‌آوري فردي مي‌شود كه به مصلحت انقلاب نيست، وظيفه دارند از عرصه كنار روند و ميدان را به فردي از ميان خود كه بيشترين مقبوليت و كارآمدي را دارد بسپارند." اين نشان‌دهنده يك هوشمندي است تا پس از انتخابات خداي ناكرده در اثر عدم توفيق دست تحسر به هم نساييم.

3- عقلانيت سياسي حكم مي‌كند برويم به سوي "خرد جمعي اصولگرايان." اين رويكرد پرسش‌هاي بسياري را در اضلاع اصولگرايان كه تاكنون بي‌پاسخ مانده است جواب مي‌دهد.
اكنون با شفاف‌شدن معادله اضلاع رقابت، عقل جمعي حكم مي‌كند تكثر و تعدد نامزدها در اردوگاه اصولگرايان به مصلحت نيست. اين تكثر باعث شده برخي مومنين به غيبت بيفتند و بر پيشاني برخي نامزدها برچسب "حب جاه" و "رياست‌طلبي" بزنند. نامزدها نبايد كاري كنند كه در موضع غيبت و تهمت قرار گيرند.

مكانيسم‌هاي رسيدن به اصلح خيلي پيچيده و مبهم نيست. كافي است ما مرز "اداي تكليف" و "رياست‌طلبي" و "حب جاه" را در درون خود پيدا كنيم و از سوراخي كه رقباي ما چند بار گزيده شدند، گزيده نشويم. نكته مهم اين است كه قرار نيست كسي به نفع اصلح كنار برود و برود خانه بنشيند بلكه بايد در ميدان بماند و اصلح را تبليغ و ترويج كند. اين يعني عبور از جاه‌طلبي و اداي تكليف واقعي!

4- بحمد الله تاكنون مقدمات شكل‌گيري يك حماسه سياسي با حضور همه گروه‌ها و احزاب وجمعيت‌ها و هيجاني كه در اقشار گوناگون مردم وجود دارد، پديد آمده است. مردم با هوشمندي و عقلانيت سياسي و انقلابي به پاي صندوق‌هاي راي مي‌آ‌يند تا پاسخ روشن و كوبنده‌اي به دشمنان نظام بدهند. آنها مصمم هستند با راي قاطع خود پايه‌هاي اقتدار و امنيت ملي كشور را بيش از پيش مستحكم كنند.

ما يك انتخابات پرشور و حضوري حداكثري را تجربه خواهيم كرد. خوشبختانه همه نامزدها پايبندي به قانون و  التزام عملي به نهادهاي قانوني مسئول در انتخابات را اعلام كرده‌اند. لذا فرصت توطئه‌ و دسيسه‌چيني از سوي سرويس‌هاي جنگ نرم دشمن را گرفته‌اند و هر كس كه بخواهدبا قانون‌ستيزي آب به آسياب دشمن بريزد انگشت‌نما خواهد شد و مردم صريحا و سريعا او را در جاي خود خواهند نشاند. لذا هيچ نگراني‌اي وجود ندارد. بايد با اعتقاد به اينكه "ميزان راي ملت است" به نتايج انتخابات -هرچه شد- متلزم باشيم و راي ملت را محترم بشماريم.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار