ستاره‌هايي كه بجای تقدیر، تحقیر می شوند

در فوتبال ایران خیلی از اسطوره های فوتبال غریبانه با دنیای توپ گرد خداحافظی کردند هر چند تعدای از بزرگان فوتبال خداحافظی با شکوهی داشتند. باید قدر اسطوره های ورزش را بیشتر بدانیم ، در حال حاضر دو اسطوره بزرگ و تاریخ فوتبال ایران یعنی همایون بهزادی و غلامحسین مظلومی با بیماری مبارزه می کنند ، شایسته است از هیچ کمکی برای این دو عزیز بزرگوار دریغ نکنیم .

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ مهدي مهدوي‌كيا موشک سابق پرسپوليس و هامبورگ با خاطره‌اي تلخ از شكست پرسپوليس مقابل سپاهان در فينال جام حذفي و بدون اين‌كه دوستانش و بزرگان پرسپوليس در كنارش باشند، به صورت غريبانه، چهارگوشه زمين چمن ورزشگاه آزادي را بوسيد و پس از آن هم علي كريمي ديگر كاپيتان پرسپوليس، به صورت ناگهاني اعلام كرد كه ديگر فوتبال بازي نمي‌كند تا سرخپوشان دو اسطوره بزرگ تاريخ باشگاه خود را در يك روز،‌ از دست بدهند
در فوتبال ایران خیلی از اسطوره های فوتبال غریبانه با دنیای توپ گرد خداحافظی کردند هر چند تعدای از بزرگان فوتبال خداحافظی با شکوهی داشتند ولی اکثر بزرگان جدایی مظلومانه ای داشتند .

خداحافظي احمدرضا عابدزاده جذاب‌تر از سایرین بود. عقاب آسيا كه سال 80 و به واسطه بيماري ، با دنیای فوتبال خداحافظي كرده بود. در سال 84 در زمان مدیریت انصاری فرد در بازي دوستانه پرسپوليس و بايرن‌مونيخ و در ميان همراهي همبازیهای آنروز علی کریمی و اوليوركان دستكش‌هايش را آويزان كرد تا روزي خاطره‌انگيز براي دروازه‌بان بزرگ تاريخ فوتبال ايران و دوستدارانش رقم بخورد.

 پيش از عابدزاده و در سال 78، نادر محمدخاني كاپيتان سابق تيم ملي و پرسپوليس ، در بازي دوستانه ايران و تيم منتخب آسيا، از تيم ملي خداحافظي كرد كه البته با توجه به اين‌كه مراسم تقدير از او در بين دو نيمه برگزار شد،

جعفر کاشانی مدافع و کاپیتان اسبق پرسپولیس در آخرین روز لیگ تخت جمشید 1353 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. کاشانی در پایان بازی پرسپولیس و استقلال در هفته پایانی لیگ دوم تخت جمشید که روز 27 آذر 1353 در امجدیه برگزار شد کفش های خود را آویخت.

همچنین مرحوم صفر ایرانپاک در روز سیزدهم تیرماه سال ۱۳۵۹ و در دربی بیست و سوم (که با تساوی بدون گل به پایان رسید) از باشگاه پرسپولیس و فوتبال خداحافظی کرد. در آن بازی محراب شاهرخی هدایت پرسپولیس را به عهده داشت و غلامرضا فتح آبادی، محمود خوردبین، حمید درخشان از جمله بازیکنانی بودند که در کنار ایرانپاک به میدان رفتند.
 

 
البته خداحافظي ديگر چند سال اخير هم، برگزاري بازي خداحافظي از تيم ملي براي محمود فكري در سال 86 و در بازي ايران و كره‌جنوبي بود كه به واسطه حضور امير قلعه‌نويي در راس كادر فني تيم ملي و با وجود تعداد بازي كم ملي فكري، انجام شد. البته استارت اين بازي‌هاي خداحافظي در سال 72 و در بازي بين قاره‌اي ايران و الجزاير زده شد كه محمد پنجعلي در آن با فوتبال خداحافظي كرد. آخرين نمونه اين نوع ديدارها هم به بازي دوستانه ايران و برزيل در ابوظبي در سال 89 برمي‌گردد كه كريم باقري در آن بازي خداحافظي‌اش از ميادين فوتبال را انجام داد.

هیچ كدام از ستاره های فوتبال ایران از همان زمانی كه فوتبال خود را شروع كردند بازیكن مطرح و شناخته شده ای نبودند اما به محض درخشش در فوتبال ایران بسیار مورد توجه قرار گرفتند تا استقبال خوبی از آنها برای شروع دوران ستارگی شان به عمل بیاید اما زمانی كه رو به افول گذاشتند و به خط پایان نزدیك شدند هیچ كس در مسیری كه به خداحافظی از فوتبال ختم می شد آنها را بدرقه نكرد.
در حالی كه كشورهای كوچك حوزه خلیج فارس برای بازیكنان مطرح خود كه البته از حیث افتخار آفرینی و شهرت هرگز به پای چهره هایی همانند علی دایی ، علی كریمی ، كریم باقری و یا مهدی مهدوی كیا نمی رسند ،

 در خارج از ایران بزرگ ترین و با شكوه ترین بازی های خداحافظی را برگزار می كنند در ایران ستاره های معدود و بدون تكرار غریبانه می آیند و غریبانه می روند. آنها گمنام به فوتبال می آیند و همانند یك بازیكن معمولی نیز خداحافظی می كنند.
 

 
امير قلعه‌نويي: سرمربي فعلي استقلال، در اواسط ليگ 75 دچار مصدوميت شد و در بازي خداحافظي پيوس براي دقايقي به ميدان رفت اما در همان موقع ليگ 76 شروع شده بود و ژنرال در همان روزها به عنوان دستيار مرحوم ناصر حجازي، كار خود را به‌عنوان مربي استقلال شروع كرد و برايش بازي خداحافظي گرفته نشد.

فرهاد مجیدی مهر ماه ۹۰ و در آستانه بازی حساس ایران و بحرین در مرحله نخست گروهی از مسابقات مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا از تیم ملی خداحافظی کرد اما...

صادق ورمزيار: اين بازيكن كه سال‌هاي زيادي را در استقلال توپ زده بود. در اواخر فوتبال خود به سايپا رفت و ديگر برايش بازي خداحافظي گرفته نشد.

جواد زرينچه: اين كاپيتان سابق استقلال هم كار خود را به‌عنوان مربي – بازيكن در كنار منصور پورحيدري آغاز كرد و در ادامه با جدايي از استقلال يك فصل را هم براي صبا بازي كرد تا مجالي براي بازي خداحافظي پيدا نكند.

مهدي پاشازاده: اين مدافع سابق استقلال پس از بايرن‌لوركوزن، مدت كوتاهي را در استقلال توپ زد و سپس دوباره به اروپا رفت تا اين بار در ليگ اتريش و آدميرا واكر بازي و مربيگري كند و ديگر فرصت خداحافظي با استقلال را پيدا نكند.
سيروس دين‌محمدي:‌ اين هافبك آذري استقلال هم پس از جدايي از استقلال در تيم‌هايي نظير شهرداري اراك توپ زد و ديگر فضايي براي بازي خداحافظي پيدا نكرد.

افشين پيرواني: كاپيتان پرسپوليس با بازگشت علي پروين در فصل 83 به اين تيم، ديگر مجالي براي بازي در جمع سرخپوشان پيدا نكرد و به پيكان رفت و بعد از آن هم ديگر به پرسپوليس بازنگشت تا خداحافظي كند.
علي دايي: پس از انتقاداتي كه به نحوه بازي شهريار در جام‌جهاني 2006 شد، جو بدي عليه آقاي گل فوتبال جهان ايجاد شد و در ادامه وي به عنوان بازيكن و سپس سرمربي در سايپا مشغول شد و با قهرماني در ليگ 85، از فوتبال خداحافظي كرد و اعلام كرد نيازي به انجام بازي خداحافظي ندارد.

يحيي‌گل‌محمدي: سرمربي فعلي پرسپوليس كه پس از جام‌جهاني 2006 از فوتبال ملي خداحافظي كرده بود. در صبا به فوتبال خود ادامه داد و سپس سرمربي اين تيم شد و به دليل اينكه چند سالي از جدايي‌اش از پرسپوليس مي‌گذشت. ديگر كارش به بازي خداحافظي نرسيد.
بهروز رهبري‌فرد: اين مدافع پرسپوليس هم پس از پايان فصل 83، از جمع سرخپوشان جدا شد و ديگر فرصتي براي خداحافظي او مهيا نشد.
حميد استيلي: زننده گل قرن آسيا، با بازگشت پروين به پرسپوليس در فصل 83 به عنوان دستيار راينرزوبل مشغول به كار شد و با ادامه مربيگري در پرسپوليس، مجالي براي برگزاري بازي خداحافظي پيدا نكرد.

مهرداد ميناوند: اين بازيكن هم پس از جدايي از پرسپوليس در فصل 83 راهي سپاهان شد و سپس به راه‌آهن رفت و ديگر فرصت خداحافظي در لباس پرسپوليس را نيافت.
رضا شاهرودي: مالديني مورد علاقه هواداران پرسپوليس، سال‌هاي پاياني فوتبال خود را در تيم‌هايي نظير آذربايجان و پاسارگاد سپري كرد تا او هم بدون خداحافظي با لباس پرسپوليس از ميادين فوتبال كنار برود.

حسين عبدي: اين كاپيتان پرسپوليس هم كه همه دوران فوتبال خود را در اين تيم سپري كرده بود، به علت نپذيرفته شدن توسط پروين و اينكه مي‌خواست فوتبال خود را ادامه دهد، به فولاد رفت و بعد هم ديگر راهي براي خداحافظي با پرسپوليس پيدا نكرد.
محسن عاشوري: اين مربي ابتداي فصل سرخپوشان هم، سال‌هاي زيادي را در پرسپوليس توپ زده بود، در ليگ 76 و پس از مدتي دوري پرسپوليس بازگشت اما اين تيم از ليگ كنار كشيد تا بازي خداحافظ عاشوري هم برگزار نشود.
محمد خاكپور: اين مدافع سابق تيم ملي، پس از همراهي تيم ملي در تورنمنت آمريكا در سال 1999، درينگه دنيا ماند و تا سال‌ها بعد به ايران بازنگشت تا برايش بازي خداحافظي گرفته شود.

مجيد نامجو مطلق: هافبك تكنيكي تيم ملي و استقلال كه در سال‌هاي پاياني فوتبال خود به پرسپوليس پيوسته بود، پس از صعود تيم ملي به جام‌جهاني 98، ديگر فوتبال بازي نكرد و براي او نيز مراسمي در نظر گرفته نشد.

وحيد هاشميان: هلي‌كوپتر، در پايان فصل گذشته و پس از دو سال بازي در پرسپوليس راهي آلمان شد تا مربيگري در اين كشور را آغاز كند و با اينكه مسوولان پرسپوليس عنوان كردند براي او بازي خداحافظي مي‌گيرند. تاكنون اين موضوع به تحقق نپيوسته است ، هر چند مسئولان پرسپوليس وعده دادند برای هاشمیان ، مهدوی کیا و کریمی در یک بازی بزرگ بازی خداحافظی می کنند ...

شنیدیم اميد رضا روانخواه هافبک اسبق تيم استقلال در سن 26 سالگي از دنياي فوتبال خداحافظي کرد. روانخواه که در سن 22 سالگي در اين تيم دچار مصدوميت سنگين شد امروز در سن 26 سالگي رسما خداحافظي اش از فوتبال را اعلام کرد.

به هر حال باید قدر اسطوره های ورزش را بیشتر بدانیم ، در حال حاضر دو اسطوره بزرگ و تاریخ فوتبال ایران یعنی همایون بهزادی و غلامحسین مظلومی با بیماری مبارزه می کنند ، شایسته است از هیچ کمکی برای این دو عزیز بزرگوار دریغ نکنیم .

منبع: تابناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.