گزارش اختصاصي/

چرا نابغه فيزيک، رژيم صهيونيستي را تحريم علمي کرد؟

آيا تحريم علمي كنفرانس "رو به فردا" از سوي "استيون هاوكينگ" نابغه فيزيک بنا به علل پزشكي و وضعيت سلامتي‌اش بوده يا يك اعتراض سياسي تلقي مي‌شود؟

*** رويداد:

روز چهارشنبه 8 مي 2013 (18 ارديبهشت 92) تحريم علمي رژيم صهيونيستي از سوي "استيون ويليام هاوكينگ" (Stephen William Hawking) در خبرها پيچيد. آيا اين عدم شركت، به گفته برخي رسانه‌ها، بنا به علل پزشكي بوده و يا يك اعتراض سياسي تلقي مي‌شود؟

*** استيون هاوكينگ كيست؟

هاوكينگ، فيزيكدان و كيهان‌شناس برجسته انگليسي است كه 71 سال سن دارد. وي يكي از دانشمندان و نخبگان طراز اول جهان در قرن حاضر به شمار رفته و تاكنون جوايز جهاني متعددي را از آن خود نموده است. در سال 2009 مدال "آزادي رياست جمهوري آمريكا" (Presidential Medal of Freedom) را دريافت و در همان سال، حمله اسرائيل به نوار غزه را محكوم كرد. شهرت وي بيش از همه به خاطر نظريات جديد و مقالات خاص در زمينه‌هاي نجوم، منشأ كهكشان‌ها و گرانش كوانتومي است. كتب مشهور و پرفروشي نظير «تاريخچه زمان»‌ (A Brief History of Time) و «طرح بزرگ» (The Grand Design) متعلق به اوست.

هاوكينگ مبتلا به يك بيماري لاعلاج و معلوليت حركتي به نام "اسكلروز جانبي آميوتروفيك" است كه به مرور زمان با پيشرفت اين بيماري، به فلج شدن اكثر اندام‌هاي حركتي وي و حتي از دست دادن قدرت تكلم‌اش انجاميده است.

*** كنفرانس سالانه «رو به فردا»: Facing Tomorrow

اين همايش، ماه ژوئن/خردادماه هر سال در بيت‌المقدس به ميزباني "شيمون پرز" برگزار مي‌شود. پنجمين جلسه اين كنفرانس قرار است در ژوئن 2013 همزمان با سالروز نود سالگي شيمون پرز، در شهر بيت‌المقدس سرزمين‌هاي اشغالي برگزار شود.

به نوشته روزنامه انگليسي "گاردين" در روز چهارشنبه، هاوكينگ، اين استاد مطرح قرن، با اينكه قبلاً سفر به سرزمين‌هاي اشغالي و سخنراني در جمع برخي شخصيت‌هاي شاخص همايش مذكور را پذيرفته بود، طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه به نشانه اعتراض به اقدامات اسرائيل عليه فلسطينيان و حوادث كنوني خاورميانه، در اين كنفرانس حضور نخواهد يافت.

وي با اين اعلام عدم شركت، به كمپين تحريم‌كنندگان اسرائيل در سراسر دنيا پيوست.

*** «كمپين تحريم‌كنندگان اسرائيل» چگونه مجموعه‌اي است؟

اين كمپين، فهرستي از شخصيت‌هاي مشهور و گروه‌هاي علمي، سياسي، فرهنگي و هنري را در خود جا داده است كه از آن جمله مي‌توان به "الويس كاستلو" (Elvis Costello)، "راجر واترز" (Roger Waters)، "آني لينوكس" (Annie Lennox)، "برايان انو" (Brian Eno) و "مايك لي" (Mike Leigh) اشاره كرد.

الويس كاستلو، خواننده ترانه‌سرا و موسيقي‌دان انگليسي

مايك لي، نويسنده و كارگردان سينما و تئاتر

اتحاديه معلمان ايرلند و سپس اعضاي دفتر مطالعات آمريكا-آسيا، جزو نخستين گروه‌هاي علمي بودند كه چنين كمپيني را راه‌اندازي كردند.

*** عكس‌العمل‌ها به اين واقعه چه بود؟

پس از ارسال بيانيه بايكوت علمي اسرائيل، مقامات رژيم صهيونيستي نسبت به آن واكنش تندي نشان دادند. "اسرائل مايمون" (Israel Maimon) مدير كنفرانس، با ابراز ناخرسندي نسبت به اين اتفاق گفت: «بايكوت علمي اسرائيل، به نظر ما ظالمانه و غيرمعقول است»

روزنامه اسرائيلي "هاآرتص" نوشت: «بعد از اينكه هاوكينگ، چهار بار به اسرائيل سفر كرده، شناختن وي به عنوان فردي ضداسرائيلي خيلي سخت است؛ دلايل وي نشان مي‌دهد اسرائيل، به جايي تبديل شده كه معمولاً از حضور در آن اجتناب مي‌شود.»

به نقل از وب‌سايت روزنامه اشپيگل، "تيم هولت" (Tim Holt) سخنگوي دانشگاه كمبريج لندن، ساعاتي پس از انتشار اين بيانيه، آن را اصلاح نموده و با رد انگيزه سياسي وي گفت «به دليل وخامت اوضاع جسمي هاوكينگ، پزشكان متخصص، او را از انجام اين سفر منع نموده‌اند و اين، تنها دليل عدم شركت وي در كنفرانس است.»

فضاي خبري دنيا، طي چند روز گذشته، آكنده از فحاشي و ناسزاگويي به اين دانشمند قرن شده است! پروفسور هاوكينگ، كه تا پيش از اين برنده جوايز بين‌المللي و به عنوان چهره محبوب غربي در علم و دانش شاخص بوده، اكنون مهر "يهودي ستيزي" را بر پيشاني دارد. برخي سايت‌هاي منتسب به رژيم صهيونيستي اكنون حتي معلوليت شديد وي را نيز به سخره گرفته و مرگ وي را آرزو مي‌كنند.

*** پيش‌بيني

تحريم علمي و آكادميك اسرائيل در دهه‌هاي اخير، اين رژيم را بيش از گذشته به انزوا كشانده است.

اقدام جديد "استيون هاوكينگ" مبني بر عدم شركت در كنفرانس علمي اسرائيل، بدين خاطر كه هاوكينگ چهره‌اي برجسته و مهم در عرصه علم جهان به شمار مي‌رود، حيرت و خشم مقامات اسرائيلي را برانگيخت و لذا سعي در به حاشيه كشاندن و تراشيدن دلايل غيرسياسي براي آن دارند.

اما از سوي ديگر، خط خوردن نام وي از ليست شركت‌كنندگان كنفرانس "رو به فردا"، گامي مثبت و تقويت‌كننده براي جمعيت تحريم اسرائيل محسوب مي‌گردد. انتظار مي‌رود با افزوده شدن نام بلندآوازه "هاوكينگ" به كمپين تحريم‌كنندگان علمي اسرائيل، ديگر شخصيت‌هاي شاخص علمي، هنري و فرهنگي كه تاكنون تحت تأثير لابي‌هاي صهيونيستي غرب، به دليل ترس از قرار گرفتن تحت‌فشارهاي گوناگون سياسي و اقتصادي از سوي سياستمداران، از پيوستن به اين كمپين خودداري مي‌كردند، ازين به بعد بتوانند آزادانه‌تر عقايد سياسي خود را در عملكردهايشان ابراز نمايند.

گزارش از: طاهري

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking

https://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/wirbel-um-konferenz-absage-stephen-hawking-bleibt-israel-fern-a-898754.html

https://alles-schallundrauch.blogspot.de/2013/05/wen-man-boykottieren-darf-und-wen-nicht.html

https://derstandard.at/1363710412497/Stephen-Hawking-schliesst-sich-akademischem-Boykott-Israels-an 

https://www.stern.de/politik/ausland/konferenz-in-israel-stephen-hawking-boykottiert-teilnahme-2008459.html 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار