فارس/

راه‌اندازی سامانه نجات مادران باردار از مرگ و میر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: راه‌اندازی سامانه نجات مادران باردار از مرگ و میر یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی و سلامت در جامعه است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، محمدهادی ایمانیه در نخستین جشنواره استانی منتخبان مرکز پایش مراقبت‌های درمانی اظهار داشت: مهم‌ترین رسالت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نظارت بر درمان و مراقبت‌های پزشکی و درمانی است.

وی خاطرنشان کرد: با وارد شدن مادران باردار به سیستم‌های هوشمند سامانه مرکز پایش مراقبت‌های درمانی، شاهد کاهش مرگ و میر سه تا چهار نفره در سال جاری نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جشنواره یک‌روزه طی سخنانی تصریح کرد: مرکز پایش مراقبت‌های درمانی در سال 89 در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فضایی به مساحت 53 متر مربع در راستای مراقبت‌های درمانی راه‌اندازی شده است.‌

مهرداد شریفی بیان داشت: مهم‌ترین عملکرد این مرکز هدایت و ساماندهی نقل و انتقال بیماران از مراکز درمانی شهرستان‌ها به شهرهای همجوار، اطلاع‌رسانی تلفنی به شهروندان در زمینه خدمات آزمایشگاهی، دارویی و رادیولوژی است.

وی اضافه کرد: بررسی و پیگیری اطلاعات و مشکلات بیمارستانی به ویژه خرابی تجهیزات، بیماری‌های واگیر از طریق برنامه نرم‌افزاری، راه‌اندازی سامانه اعزام، ثبت شکایات و گزارش موارد مادران باردار در معرض خطر از دیگر فعالیت‌های این مرکز بوده است.

قائم مقام معاون درمان علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: 3 هزار و 642 مورد شکایت‌ ثبت شده در مراکز درمانی، یک‌هزار و 416 بازدید از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، درمانگاه‌های شهرستان‌ها، داروخانه‌ها و پایگاه‌های اورژانس نیز در سال گذشته انجام شده است.

شریفی ابراز داشت: در سال گذشته 980 مورد مادران پرخطر وارد سامانه این مرکز شده‌اند که با ارائه مراقبت‌های ویژه تعداد مرگ‌های زایمان پرخطر از 18 نفر به هشت مورد کاهش یافته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.