عارف در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت:

تورم را یک رقمی می‌کنم/ اصلاح‌طلب هنجار‌شکن نیست

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه اصلاح‌طلب هنجار‌شکن نیست، گفت: ما تمام بندها و اصول قانون اساسی را قبول داریم و هیچ گاه خلاف آن عمل نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دانشگاه علم و صنعت در جمع دانشجویان به ارائه راهکارها و اهداف خود در دولت آینده پرداخت.

عارف با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق سال 92 انتخابات ریاست‌جمهوری است، اظهار داشت: امسال با توجه به این اتفاق مهم سال حماسه سیاسی و اقتصادی نادیده شده و برای همین موضوع انتخاباتی برگزار کنیم که در شأن نام امسال باشد.

وی ادامه داد: برای خلق این حماسه باید تلاش کنیم فردی اصلح را انتخاب کنیم و یک فضای رفاقتی را برای پاسخگویی به نیاز مردم ایجاد کنیم چرا که در دولت‌های گذشته بعد از پیروزی، جریان پیروز وارد تسویه حساب می‌شد اما حال باید پس از انتخابات تنها رفاقت را برگزینیم.

*حل مشکل گرانی اولویت برنامه‌های ماست

عارف با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه رئیس‌جمهور معیشت است، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که اکنون با آن روبرو هستیم مشکل گرانی است به طوری که نقدینگی از 65 هزار میلیارد تومان در سال 83 به 450 هزار میلیارد تومان رسیده و همین سیاست‌های انبساطی و کثر بودجه مشکل تورم و گرانی را در کشور بوجود آورده است.

وی افزود: مشکل بازار ارز و دلار باعث شد کسانی که حتی برای اولین بار رنگ دلار را می‌دیدند به سمت خرید دلار هجوم بیاورند و این درحالی است که ما مرگ بر آمریکا می‌گوییم اما منابع‌مان را به آنجا منتقل می‌کنیم لذا سیاست ما باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌هایمان را به کشور بازگردانیم.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: قول می‌دهم تورم را کنترل کرده و عدد آن را در دراز مدت تک رقمی کنم.

وی در رابطه با بحث اشتغال نیز اظهار داشت: اکنون بحث اشتغال در کشور به یک امر نگران کننده تبدیل شده است، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های با نرخ 28 درصد بیکاری روبرو هستند که ما باید برای ایجاد یک میلیون اشتغال در سال راهکار ارائه داده و این مشکل را حل کنیم.

عارف مهم‌ترین دغدغه جوانان را مشکل مسکن دانست و گفت: متأسفانه بخشی از شهروندان جامعه مثل استادان تمام حقوقشان را برای هزینه مسکن صرف می‌کنند که این امر باید حداکثر با 30 درصد حقوق آن‌ها تهیه شود که امیدواریم این مشکل نیز در دولت بعدی برطرف شود.

وی مشکل دیگر معیشت مردم را ازدواج و ثبات خانواده دانست و افزود: رشد ازدواج در کشور پایین آمده و بالعکس طلاق از 1 به 16 به نسبت 1 به 6 رسیده است.

*فتنه 88 رخنه‌ای در انقلاب بود که باید از آن عبور کرد

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با حوادث انتخابات سال 88 دانشجویان امید به آینده را از دست دادند آیا شما برای این امر برنامه ای دارید، تصریح کرد: اتفاقاتی که در سال 88 افتاد نتیجه‌اش بی‌تحرکی و رکودی است كه در دانشگاه حاکم شده است و شما دانشجویان باید با پرسش‌گری حقوق خود را مطالبه کنید اما حالا می‌گویم که دانشجو باید پرخاشگر باشد و به حقوق خود دست یابد.

وی افزود: امیدوارم این انتخابات دستاوردی برای بازگشت روحیه نشاط و پرسش‌گری به دانشجویان باشد.

عارف با تأکید بر اینکه اتفاقات سال 88 در تاریخ انقلاب ماندگار شد، بیان داشت: موضعی که آن‌ها گرفته‌اند این است که باید فعلاً از این حوادث عبور کنیم و انتخابات امسال را به خوبی برگزار کنیم.

وي تصریح کرد: مسابقه انتخابات را که در سال 88 یک بازی برد-برد بود به بازی باخت- باخت تبدیل کردیم اما باید از آن حادثه درس گرفته و انتخابات قابل اعتمادی برگزار کنیم.

*با حضور خاتمی و هاشمی کنار می‌کشم


وی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه حضور شما در صورت اعلام کاندیداتوری خاتمی و آیت‌الله هاشمی چگونه خواهد بود، اظهار داشت: اگر خاتمی و هاشمی در انتخابات شرکت کند من قطعاً کنار می‌کشم بدین خاطر که حوادث سال‌های گذشته اتفاق نیفتد چرا که باید رویکرد ما یک رویکرد اجماعی باشد.

وی افزود: به خاتمی ارادت دارم و ایشان را ليدر اصلاحات می‌دانم و هیچ‌گاه با ليدر اصلاحات رقابت نمی‌کنم.

*ما داعیه رهبری کشور خود را داریم نه دنیا

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که سیاست‌های شما در روابط بین‌الملل، مذاکره با آمریکا و بازگشایی کنسولگری آمریکا و انگلیس چیست، گفت: الآن در شرایط خوبی قرار نداریم و دشمنان و رقبای ما به یک اجماع نسبی علیه ایران رسیده‌اند و ما باید با یک دیپلماسی قوی و با تجربیات دیپلمات‌ها رویکردي جدی برای حفظ منافع ملی داشته باشیم.

وی افزود: ایران با پتانسیل بالایی که در منطقه داشته و با اذعان غرب به اینکه توانایی ایران را در عرصه بین‌الملل پذیرفته می‌تواند روابط حسنه‌ای با کشورهای دیگر داشته باشد.

عارف با اشاره به اینکه ایران ریاست جنبش نم را بر عهده دارد تصریح کرد: ریاست ایران در جنبش عدم تعهد بهترین فرصت برای این است که خود را به کشورهای دیگر و اروپایی نشان داده و بتواند رابطه‌اش را با آنان برقرار کند و حتی کنسولگری‌های تعطیل شده نیز دوباره فعال شوند.

*اصلاح‌طلب هنجارشکن نیست


عارف در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا باید از رأی شورای‌نگهبان با وجود خلاف حق بودن آن تمکین کرد و اینکه چرا اکنون علیه خاتمی و هاشمی موضع‌گیری می‌کنند، گفت: متأسفانه چیزی که ما اکنون شاهد آن هستیم عدم رشد و بلوغ سیاسی است و انتظار می‌رود رهنمودهای مقام معظم رهبری سرلوحه کارمان قرار گيرد چرا که موضع‌گیری‌ها و اهانت به دیگران نتیجه‌اش بی‌اعتمادی شما خواهد بود.

وی افزود: مسئولان روش حصر و خودزنی که در کشور ما ایجاد شده  مطمئن باشند که این امر نیز برای خودشان هم به وجود می‌آید.

این کاندیدای اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلب هنجارشکن نیست، تصریح کرد: ما تمام بندها و اصول قانون اساسی را قبول داریم و هیچ‌گاه خلاف آن عمل نمی‌کنیم لذا اگر تخلفي رخ دهد با استفاده از سازوکارهای قانونی این موضوع را پیگیری می‌کنم و بدون اطلاعات مردم را به خیابان‌ها فرا نمی‌خوانم.

*با تفکیک جنسیتی به جدیت مخالفم


عارف به سؤالی مبنی بر اینکه با تفکیک جنسیتی موافق هستید يا خير؛ پاسخ داد: با تفکیک جنسیتی به جدیت مخالفم چراکه این امر در شأن دانشجوی ما نیست که در فضای بی‌اعتمادی زندگی کند و به نظر من سالم‌ترین بخش جامعه دانشگاه است که همه نگاه‌ها به سمت استاد بوده پس در اینجا تفکیک جنسیتی هیچ معنایی ندارد.

*کاش یک دانشگاه کاملی در کشور وجود داشت تا آن را الگو می‌کردم


این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چرا در دانشگاه‌ها با ایجاد تشکل‌ها و شورای صنفی مخالفت شده و برنامه شما برای داشتن یک دانشگاه کامل در کشور چیست، گفت: به دلیل اینکه عنان دانشگاه به افراد کم تجربه سپرده شده آستانه قدرت دانشگاه پایین آمده و حقوق دانشجویان رعایت نمی‌شود، در حالی که کمترین حق دانشجو این است که در یک فضای باز و در چارچوب آیین‌نامه‌ها به فعالیت سیاسی و ایجاد تشکل‌ها بپردازد و اگر من رئیس دولت بعدی باشم اجازه نمی‌دهم که با تشکل‌ها و شوراهای صنفی سلیقه‌ای برخورد شود.

*رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسم

عارف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت شما با رژیم صهیونیستی و سوریه ارتباط برقرار خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: ما رژیم صهیونيستی را به رسمیت نمی‌شناسیم كه بخواهیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

وی تأکید کرد: موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران این است که فلسطینیان به کشور خود باز گردند و با رفراندم، نوع کشور خود را انتخاب کنند.

عارف در ارتباط کشور ایران با سوریه نیز اضافه کرد: سوریه همچنان با انقلاب اسلامی همپا بوده اما در این کشور با یک عده مزدور و نیروهای خارجی همراه هستیم.

اما امیدواریم که این اغتشاشات و خون‌ریزی‌ها در سوریه برداشته شود و حتی‌الامکان مسائل سوریه با راه حل‌های داخلی حل شود.

*اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید ادامه داشته باشد

عارف با بیان اینکه تلاش‌های مختلفی برای توزیع یارانه‌ها به طور عادلانه بین مردم انجام شده اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها با حمایت مجلس پنجم و دولت خاتمی طی قانون برنامه سوم توسعه به مجلس تقدیم شد و دولت نهم آن را اجرا کرد که این اجرا کار بسیار ارزشمندی بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به طور دقیق انجام شد که باید با الویت دادن به قشر آسیب‌پذیر و تحول در زیرساخت‌ها فازهای بعدی آن را نیز اجرا کنیم.

*پرونده عاشورای 88 را بر سر رقیب چماق نکنید

عارف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا شما اعلام می‌کنید که از حوادث 88 باید عبور کرد درحالی‌که در فتنه 88 مقدسات اسلام زیر پا گذاشته شد، تصریح کرد: من نمی‌گویم که از این حوادث عبور کنید بلکه هرکس خطا کرده باید تنبيه شود اما نباید به گونه‌ای باشد که گروه رقیب را تخریب کند بلکه باید دیدگاه‌ها مطرح شده و ریشه توهین به مقدسات مشخص شود.

وی افزود: تاکنون تریبون در اختیار یک دولت بوده و هر چه خواسته گفته و انجام داده اما جریان مقابل تریبونی نداشته که از خود دفاع کند اما من یاد گرفته‌ام که مانند حضرت علی (ع)  5 سال سکوت کرد، تحلیل روشنی را در این ماجرا ارائه دهم و بر این معتقدم که هرکس توهین به مقدسات کرده باید تنبیه شود و به این فکر نکنیم که خودمان اسلام ناب هستیم و طرف مقابل کفر مطلق.

*در تشکیل اعضای کابینه‌ام نظر جناح شکست‌خورده را نیز خواهم پرسید


این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعضای کابینه شما را چه کسانی تشکیل خواهند داد، گفت: به تشکیل کابینه به طور جدی فکر نکرده‌ام اما چون می‌خواهم به سمت یک تفاهم بروم باید هم نظر جناح خودم و هم نظر جناح شکست خورده را بپرسم و با این کار کشور را از مشکلات نجات بدهم.

وی تصریح کرد: یک جریان سیاسی باید حضورش را تثبیت کرده و با حضور خود نیروی اصلاح‌طلب را که همان خط امام(ره) است در جامعه پررنگ کند.

*جهت‌گیری فرهنگی ما اجرای نقشه جامع مهندسی کشور است

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان به این سؤال که فرهنگ در دولت شما چگونه و چه جایگاهی دارد، پاسخ داد: تصدی‌گری فرهنگ زیاد به دولت مربوط نیست اما خوشبختانه اخیراً در شورای انقلاب یک نقشه جامع مهندسی نوشته شده که جهت‌گیری فرهنگی ما نیز اجرای این نقشه جامع مهندسی در کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار