كار حماسي معمولا آهنگ خاصي را مي پذيرد. كاري است كه از آن بويي از غيرت، شجاعت و مردانگي مي آيد و روح را تحريك مي كند و انسان را به هيجان مي آورد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي، علي نيکزاد در خصوص جلوه‌ حماسه اقتصادي در راه و شهرسازي گفت: ايجاد صندوق پيشرفت حمل و نقل كشور به عنوان يك نهاد عمومي غير دولتي، پرداخت تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي با بازپرداخت ريالي با محوريت سرمايه گذاران غير دولتي كه به صورت B.O.T (ساخت، بهره برداري و انتقال مالكيت به دولت) مشاركت مي كنند و حمايت دولت از بخش خصوصي براي حضور فعال در عرصه سرمايه گذاري و ساخت وساز در بافت هاي فرسوده در بخش مسكن از ديگر اقدامات مورد لزوم است.

كلمه «حماسه» به معني شدت، صلابت و البته به مفهوم شجاعت نيز به كار مي رود. كار حماسي معمولا آهنگ خاصي را مي پذيرد. كاري است كه از آن بويي از غيرت، شجاعت و مردانگي مي آيد و روح را تحريك مي كند و انسان را به هيجان مي آورد.

سال 1392 در حقيقت سال سوم جهاد اقتصادي با عنوان «حماسه سياسي، حماسه اقتصادي» است. اقتصاد چالش مهم در سال جديد است كه بايد با عملكرد مناسب و رونق بخشي به اقتصاد و پيشرفت توليد داخلي، استحكام توليد داخلي و حل مساله تورم و اشتغال را شاهد باشيم.

مقام معظم رهبري در پيام نوروزى به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۲، امسال را به نام "حماسه سياسي، حماسه اقتصادي" نام‌ گذاري و تاكيد كردند: "در عرصه‌ي اقتصاد، به توليد ملي بايد توجه شود؛ همچنان كه در شعار سال گذشته بود. البته كارهايي هم انجام گرفت، منتها ترويج توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه‌ي ايراني، يك مسأله‌ي بلند‌مدت است؛ در يك سال به سرانجام نمي‌رسد. خوشبختانه در نيمه‌ي دوم سال ۹۱ سياست‌هاي توليد ملي تصويب و ابلاغ شد. يعني در واقع اين كار ريل‌گذاري شد كه بر اساس آن، مجلس و دولت مي‌توانند برنامه‌ريزي كنند و حركت خوبي را آغاز كنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتكار پيش بروند."

فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب در ابتداي سال 91 در جوار حرم مطهر امام رئوف حضرت رضا (ع) و تعابير ايشان از اقدامات خانه سازي و راه سازي در كشور به عنوان طليعه دهه پيشرفت و عدالت و امسال نيز با تاكيد بر ساخت راه‌ها در سخنان معظم له همچون موتور محركي عزم اينجانب و همكارانم را در خدمت گذاري به مردم عزتمند كشورمان دوصد چندان كرد.

بخش حمل و نقل حدود 8.5 درصد از توليد ناخالص كشور را تشكيل مي دهد و راه و شهرسازي 33 درصد از اقتصاد كشور را تشكيل داده است.

نگاهي گذرا به آخرين وضعيت زير ساخت هاي حمل و نقلي كشور دلالت بر محوريت خدمت گذاري و ايجاد ايمني و آسايش براي آحاد مردم دارد.

پروژه‌هاي در حال ساخت وزارتخانه در حوزه راه وشهرسازي شامل 8500 كيلومتر شبكه ريلي كشور، 11000 كيلومتر طول شبكه آزاد راه و بزرگراه، 12000 كيلومتر طول راه هاي اصلي و فرعي، 132 ايستگاه پوشش شبكه ايستگاه هاي هواشناسي در كشور و افزايش ظرفيت بنادر تجاري كشور و در بخش مسكن نزديك به يك ميليون و دويست هزار واحد مسكوني مهر است.

حجم پروژه‌هاي در حال ساخت نسبت به ميزان موجود قابل توجه است به طوري كه به نسبت 65 درصد طول شبكه ريلي، 73 درصد آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها و 53 درصد راه هاي اصلي و فرعي به ميزان مقدار موجود در حال حاضر در دست ساخت است.

همچنين در سال 1392 براي بهره برداري از 15000 كيلومتر انواع راه از جمله راه آهن، آزادراه، بزرگراه، راه اصلي و فرعي و راه روستايي برنامه ريزي شده است.

امروز ناوگان حمل ونقلي به دست بخش غير دولتي اداره مي شود و همه شركت هاي حمل و نقلي اعم از ريلي، جاده اي، هوايي و دريايي در مالكيت بخش غير دولتي است.

حال با وجود حجم انبوه پروژه‌هاي در حال ساخت در وزارت راه وشهرسازي چه بايد كرد؟ البته هدف از اين مطلب بررسي تمام جزئيات نيست اما به برخي كليات مي پردازم. 

نخستين گام در ايجاد حماسه اقتصادي، تعيين اولويت‌هاي راهبردي بر اساس شاخص‌هاي مدون است به طوري كه بيشترين منفعت عمومي را داشته باشد. افتتاح بيش از يك ميليون مسكن مهر البته به همراه اماكن تجاري، فرهنگي و آموزشي مي تواند مصداقي از اين موضوع باشد.

گام ديگر براي نيل به اهداف پيش بيني شده در چشم انداز 20 ساله نظام و نيز سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در حوزه حمل و نقل برون شهري، تغيير راهبردي در شيوه تامين مالي احداث زير ساخت‌ها و توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل است. 

وجود خليج هميشه فارس در جنوب ايران، درياي خزر در شمال و همسايگي با 15 كشور جهان، جايگاهي راهبردي در سطح دنيا و منطقه به ايران داده است كه مي تواند نقش حلقه گمشده ارتباطي آسيا-اروپا و حتي چين را داشته باشد.

با اين وجود در سال جديد تسريع در ايجاد نظام مديريت اطلاعات و مستندسازي و فن‌آوري رايانه‌اي، توجه ويژه به مطالعات توجيه فني و اقتصادي و امكان‌سنجي پروژه‌ها، احداث راه و راه‌آهن در كنار هم (حريم در حريم) (مانند متروي پرند)، استفاده از حريم باند موجود براي تعريض و يا احداث باند دوم ، احداث باندهاي رفت و برگشت از دو سطح در تراز ارتفاعي متفاوت به منظور كاهش هزينه‌هاي يكسان سازي و استفاده از معادن و مصالح محلي در پروژه‌‌ها ضروري است.

ايجاد صندوق پيشرفت حمل و نقل كشور به عنوان يك نهاد عمومي غير دولتي، پرداخت تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي با بازپرداخت ريالي با محوريت سرمايه گذاران غير دولتي كه به صورت B.O.T (ساخت، بهره برداري و انتقال مالكيت به دولت) مشاركت مي كنند و حمايت دولت از بخش خصوصي براي حضور فعال در عرصه سرمايه گذاري و ساخت وساز در بافت هاي فرسوده در بخش مسكن از ديگر اقدامات مورد لزوم است.

در سال "حماسه سياسي، حماسه اقتصادي" ترانزيت به عنوان يكي از شاخصهاي مهم در سهيم شدن در بازار بين‌المللي با تكميل راه‌‌گذر‌هاي اصلي كشور تلقي مي‌شود و گسترش پرواز‌هاي عبوري مي‌تواند مصداقي از ترانزيت باشد.

اشكال ديگر ترانزيت اعم از سوآپ، ترانشيپ، ايجاد تسهيلات براي تبديل شدن فرودگاه امام به هاب منطقه، ايجاد تسهيلات براي پهلوگيري بيشتر كشتي‌ها در بنادر ايران و صادرات دوباره كالا، افزايش ميزان سوخت‌گيري كشتي‌هاي عبوري در آبهاي ايران در خليج فارس و ايجاد مراكز سوخت گيري جديد در درياي عمان مي تواند در حماسه اقتصادي موثر باشد.

تصويب دستور العمل هماهنگي پاس كشتي ها، ساخت و توسعه 24 پايانه مرزي، 24 ساعته شدن انجام عمليات ترانزيت در بنادر و فعال تر كردن بنادر بزرگ كشور در امر ترانزيت، مديريت شبكه راه هاي كشور با اولويت نگهداري راه هاي شرياني، توسعه و راه اندازي محور شرق ،كوتاه كردن مسير سرخس ـ بندرعباس از 2440 كيلومتر به 1611 كيلومتر و احداث راه آهن از جمله موارد مورد نظر در توسعه زيرساخت‌ها بوده است.

در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه در طول تاريخ بعضي از شخصيتها، شخصيت حماسي هستند و روحشان حماسه است و ما مي خواهيم در وزارت راه وشهرسازي اينگونه باشيم و با ايستادگي و مقاومت و شجاعت عمل كنيم.

علي نيكزاد
وزير راه و شهرسازي
برچسب ها: نیکزاد ، حماسه ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار