آنتي وار ؛

گوانتاناموي در حال سقوط ،‌ وعده انتخاباتي محقق نشده اوباما

پايگاه اينترنتي آنتي وار در گزارشي با عنوان " آيا گوانتامو در حال سقوط است" نوشت: با افزايش تدابير امنيتي در گوانتامو يک صد و شصت و شش زنداني اين بازداشتگاه در سلول هاي خود زير شکنجه هاي مختلف مانند بسته شدن به صندلي و ضرب و شتم با لوله هاي پلاستيکي قرار دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌اين پايگاه اينترنتي مي افزايد :به نظر مي رسد مسئوليت اصلي نيروهاي امنيتي و نگهبانان اين زندان ضرب و شتم زندانيان است. گزارش ها حاکي است که در روزهاي اخير، نيروهاي ضد شورش وارد سلول هاي زندانيان شده و زندانيان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. چنين اقدامي منجر به درگيري پنج ساعته بين زندانيان و نيروهاي امنيتي شد که در نهايت نيروهاي امنيتي گاز اشک آور شليک کردند.
با افزايش فضاي امنيتي و سرکوب در گوانتانامو، بازداشت شدگان دور تازه اي از اعتصاب غذا را آغاز کردند.
اکنون گوانتانامو با يک صد  زنداني خشمگين که در اعتصاب غذا به سر مي برند رو به رو است.اين در حالي است که به نظر مي رسد شمار واقعي افرادي که اعتصاب غذا کرده اند بيشتر از فهرست يک صد نفره اي است که مقامات نظامي آمريکا اعلام کرده اند.
افزون برآن، وکلاي زندانيان هم آمار واقعي زندانياني را که اعتصاب غذا کرده اند بيش از يک صد نفر تخمين مي زنند.
مدت هاست که مقامات امريکايي مي گويند هشتاد و شش نفر از زندانيان گوانتانامو آزاد خواهند شد  اما هنوز مشخص نيست زمان واقعي آزادي آنان چه وقت فرا خواهد رسيد.
بسياري از  زندانيان اين بازداشتگاه مخوف بدون وجود سندي دال بر محکوميت آنان  در بازداشت به سر مي برند. در حال حاضر تنها شش زنداني قرار است در دادگاه هاي نظامي محاکمه شوند.مقامات نظامي اين زندان ماه پيش شمار زندانياني را که اعتصاب غذا کرده اند سي و يک نفر - يعني پنج برابر کساني که قرار است محاکمه شوند- اعلام کردند. اکنون ميزان اين نسبت بيشتر از شانزده به يک است.تحليل گران معتقدند نيازي به محاسبات رياضي نيست که بدانيم برخي از  زندانياني که تصميم به خودکشي گرفته اند در زمره جنگجويان دشمن، تروريست ها، شبه نظاميان يا هر عبارتي که  براي اين گونه افراد در دادگاه به کار برده شود نيستند. 
اکنون پنج نفر از افرادي که اعتصاب غذا کرده اند به دليل وخامت وضع جسماني در بيمارستان بستري شده اند.
اسامي چهار نفر از هشت زنداني که گفته مي شود قرار است آزاد شوند جهاد دياب، چهل ويک ساله با تابعيت سوري ، محمد الحميري سي ساله با تابعيت يمني، نبيل حجارب سي و سه ساله و احمد بل باچا چهل و چهار ساله با تابعيت الجزايري هستند. 
باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران در کاخ سفيد که پرسيده بود  آيا به راستي جاي تعجب نيست که زندانيان گوانتانامو مرگ را به تحمل شرايط زندان و محکوميت ترجيح مي دهند گفت"  اين که مشکلات فراواني در گوانتانامو داريم تعجب ندارد."
اوباما با اشاره به اظهارات خود در مبارزات انتخابات رياست جمهوري دوهزار و هفت خاطر نشان کرد موضوع گوانتانامو بخشي از شعارهاي من بوده است اما اکنون شاهد آن هستيم که جمهوري خواهان در کنگره چگونه اوضاع و شرايط را بسيار دشوار کرده اند. روزنامه تايمز در صفحه  مخصوص " نظرها" با تشريح  غذا دادن اجباري به يکي از زندانياني که اعتصاب غذا کرده است نوشت: رئيس انجمن پزشکي آمريکا اين  وقايع را با ارسال نامه اي به چاک هيگل وزير دفاع اين کشور گزارش داده است. شنيده ها حاکي است که نيروهاي امنيتي به زور به زندانياني که اعتصاب غذا کرده اند غذا مي خورانند.
اگر چه مظنوناني مانند خالد شيخ محمد، طراح حملات يازده سپتامبر در گوانتانامو نگهداري مي شوند اما محمد يکي از شش نفري است که به زودي در کميسيون هاي نظامي محاکمه مي شود. به نظر مي رسد در گوانتانامو هر چقدر افراد  کار کمتري انجام داده باشند با مشکلات بيشتري رو به رو مي شوند. چه چيزي تا کنون سبب شده است گوانتانامو باقي بماند؟ آيا اعتصاب غذاي زندانيان مي تواند منجر به تعطيلي اين بازداشت گاه شود؟ 







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار