القدس العربي فاش کرد:

ابعاد پنهان ائتلاف محرمانه آمريکا در منطقه عليه "ايران-سوريه -حزب‌الله"

روزنامه القدس العربي چاپ لندن در گزارشي از ابعاد پنهان ائتلاف محرمانه آمريکا عليه ايران در منطقه پرده برداشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته روزنامه القدس العربي چاپ لندن در اينترنت، ‌منابع اسرائيلي به نقل از منابع آمريکائي و اسرائيلي فاش کردند آمريکا بدنبال ايجاد ائتلاف غير رسمي ميان چهار کشور منطقه و اسرائيل است.

به گفته اين منابع هدف از ايجاد اين ائتلاف مقابله با محور مقاومت منطقه (ايران،‌ سوريه و جنبش حزب الله) است.  

الکس ويشمن تحليلگر مسائل نظامي روزنامه يديعوت آحارانوت در اين باره خاطر نشان کرد از اين ائتلاف در وزارت امورخارجه آمريکا با نام "محرمانه کشورهاي چهار بعلاوه يک" ياد مي شود.

به گفته منابع مزبور اين نام محرمانه شامل سه کشور عربي و يک کشور ديگر است و عبارتند از عربستان،‌ اردن،‌ امارات و ترکيه.

اين منابع خاطر نشان کردند در مرحله اول اين ائتلاف آمريکائيها حرفي از پيمان دفاعي منطقه اي در خاورميانه مشابه پيمان شمال آتلانتيک ( ناتو ) نمي زنند. در اين مرحله آمريکائيها بر همکاري ميان اين کشورها در زمينه تبادل اطلاعات امنيتي ،‌گزارشها و ديدارها تاکيد دارند.

ويشمن به نقل از منابع مزبور خاطر نشان کرد به عقيده واشنگتن مزاياي اين ائتلاف امنيتي غير رسمي اين است که تبادل اطلاعات صورت مي گيرد و در زمان مناسب هشدار سريع داده مي شود.

ويشمن درباره عربستان و اسرائيل نيز افزود دولت آمريکا براي محقق کردن اهداف خود با مشکلاتي مواجه است ولي با همه اينها مسائل عميقي اکنون در پشت پرده درحال رخ دادن است و به احتمال زياد به زودي اين مسائل علني خواهد شد.

به گفته اين تحليلگر اسرائيلي فوريه گذشته و در زمان برگزاري کنفرانس وزيران دفاع کشورها در برلين، ايهود باراک وزير دفاع سابق اسرائيل و سلمان بن عبد العزيز وليعهد عربستان به گرمي با يکديگر دست داده اند. به گفته اين تحليلگر اسرائيلي ،‌همکاري ميان عربستان و اسرائيل فوق العاده حساس است ولي دولت آمريکا به خوبي مي داند که هرگونه همکاري ميان تل آويو و کشورهاي عربي که محوريت در آن عربستان باشد به نفع بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل خواهد بود چرا که وي مطمئن است اين همکاري از نظر امنيتي براي اسرائيل مهم است.

ويشمن درباره همکاري اردن و امارات با اسرائيل نيز گفت اين همکاريها منافع راهبردي براي اسرائيل ايجاد خواهد که قبلا وجود نداشته است.

اين تحليلگر اسرائيلي خاطر نشان کرد سياست اردن در چند ماه اخير در قبال سوريه  تغيير کرده است  و اين کشور اقدام به آموزش گروههاي مخالف نظام سوريه در خاک خود کرده ا ست. 

ويشمن همچنين گفت مثلث مرزي ميان سوريه ،‌اردن و اسرائيل گذرگاه اصلي براي انتقال شورشيان به سوريه محسوب مي شود و اين درحالي است که پيشتر آنها از ترکيه وارد سوريه مي شدند.

ويشمن با تاکيد بر اينکه بايد درباره اين مسائل ميان تل آويو و امان همکاري امنيتي و سياسي صورت گيرد افزود علت سفرهاي محرمانه اخير نتانياهو به اردن و ديدارش با پادشاه اردن در اين راستا بوده است.

اين تحليلگر افزود با توجه به اينکه احتمال وقوع درگيري نظامي در مرز اردن و سوريه  بسيار بالا است از اين رو آمريکا اخيرا يگاني را ( به اردن ) اعزام کرده است.

بنا به گفته ويشمن خبر نشريه انگليس ساندي تايمز مبني بر اين که تل آويو مي خواهد از آنکارا درخواست کند که اجازه دهد نيروي هوائي اسرائيل از حريم هوائي ترکيه استفاده کند و در مقابل، ترکيه از اسرائيل تسليحات جنگي جديد دريافت کند نيز مبين وجود توافقهاي امنيتي مختلف ميان اين دو است.

به عقيده ويشمن دولت آمريکا درباره ائتلاف امنيتي منطقه اي اميدي به مصر ندارد ولي در عين حال تلاش مي کند قطر و بحرين را وارد اين ائتلاف کند و هدف اصلي از تشکيل اين ائتلاف نيز در نهايت ايران و سوريه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار