شيراز/

تولد اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در فارس

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: اولین گوساله گوزن زرد ایرانی چهارم اردیبهشت ماه جاری درسایت تکثیر و احیاء این حیوان تحت حفاظت، در محدوده میانکتل واقع در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان متولد شد.


به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد: به دنبال اقدامات حفاظتی و تحقیقاتی مناسب در میانکتل و همچنین بارش‌های زمستان گذشته و مناسب شدن وضعیت علوفه در فنس، گوزن زرد ایرانی کمی زودتر از فصل معمول زایمان، متولد شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این رابطه گفت: بر اساس شواهد موجود استان فارس در گذشته یکی از زیستگاه‌های گوزن زرد ایرانی بوده و نقش گوزن زرد در حجاری‌های تخت جمشید این موضوع را تایید می‌کند.

جعفری‌نژاد گفت:‌ قرار داشتن استان فارس بروی سلسله جبال زاگرس و وجود پوشش جنگلی نسبتا مناسب در رشته کوه‌های بخش غربی و جنوب، این نقطه را به زیستگاهی مناسب برای گونه‌های جانوری بدل کرده است.

وی اضافه کرد: در سال 1360 حدود 105 هکتار از محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان جهت طرح احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی محصور و در پاییز 1372، هفده راس از گوزنهای دشت ناز ساری به منطقه میانکتل در دشت ارژن فارس منتقل شد و با مراقبت شبانه روزی محیط بانان منطقه اهداف طرح محقق شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق سرشماری سال 1389 تعداد گوزن‌ها تا حدود 75 راس افزایش داشت ولیکن تطابق نداشتن تعداد گوزنها و وسعت منطقه محصور شده در میانکتل، حضور گونه پلنگ به عنوان شکارچی طبیعی در منطقه، کهولت سن برخی گوزن‌ها و ... زمینه کاهش جمعیت این گونه جانوری را فراهم کرد.

جعفری‌نژاد گفت: سال گذشته جهت تامین فضای زیستی مناسب نسبت به توسعه سایت میانکتل به وسعت 300 هکتار و احداث وبهره برداری از سایت ارسنجان به وسعت 200 هکتار، اقدام شد و خوشبختانه دوباره شاهد احیاء این گونه ارزشمند در دو محل یاد شده هستیم.

 گوزن زرد ایرانی از نظر ارزش حفاظتی جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض سازمان بین‌المللی حفظ حیات وحش قرار دارد./ج1




برچسب ها: گوزن ، گوساله ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.