مازندران/

مردمسالاری دینی عامل ارتقای بصیرت سیاسی است

رئیس ستاد انتخابات مازندران از مردمسالاری دینی به عنوان عنصری برای ارتقای بصیرت سیاسی در جامعه یاد کرد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،هادی ابراهیمی برگزاري انتخابات منظم را عاملي در فرهنگ‌ سازي سياسي دانست و گفت: فرهنگ سیاسی مقوله تحول‌ پذيري است و شيوه عملكرد ساختار قدرت بر آن تاثير مي‌گذارد. انتظار اينكه فرهنگ سياسي در نتيجه تحولات آموزشي و اقتصادي و تحرك اجتماعي دگرگون گردد، انتظار درستي است، اما نمي‌توان تصور كرد كه بدون تغيير در ساختار قدرت اين تغيير، همه جانبه و موثر باشد.

وی يكي از مهمترين كاركردهاي انتخابات را قاعده‌ مند کردن انتقال قدرت سياسي از گروهي به گروه ديگر اعلام کرد و افزود: در واقع سازماندهي انتخابات واقعي با افزايش مشاركت و گسترش رقابت سياسي بين گروه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي بستري مناسب براي رقابت تشكلهاي موجود در جامعه بوجود مي‌آورد و شرايط و زمينه‌ هاي لازم براي ظهور گروه‌هاي جديد سياسي اجتماعي بوجود مي‌آورد.

ابراهیمی گفت: انتخابات به عنوان عرصه مبارزه در رقابت گروهها، تشكل‌ها، انديشه‌ها، طرحها و ديدگاه‌ ها از يك طرف با بسط علايق سياسي در بين آحاد مردم، آنها را به حقوق سياسي خودشان آشنا ساخته و باور شهروندان را به رعايت ارزشهاي مردم سالارانه تقويت مي‌ كند و از طرف ديگر رقابت مسالمت آميز بين گروههاي سياسي را براي تصاحب قدرت نهادينه ساخته و موجب تقويت آنها مي‌ شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این رقابت سالم و در نظر داشتن حریم ها و حرمت های نظام اسلامی و منافع ملی البته از جمله خواست های عمیق نظام مردم سالاری است.

ابراهیمی اذعان داشت: یکی از مهم ترين كاركرد ويژه انتخابات و مشاركت سياسي مردم، در حوزه خارجی و بین الملل اولا رشد پرستیژ کشور و از سوی دیگر خنثي‌سازي توطئه‌ها و تهديدات دشمنان بوده كه موجب افزايش اقتدار نظام و امنيت ملي كشور مي‌شود و داراي پيامدهاي مثبت منطقه‌اي و بين‌المللي براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.

وی اظهار داشت: حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای پیام های فراوانی برای خارج از مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشور دارد. حفظ استقلال کشور با تکیه بر مردم، نمایاندن رشد و بلوغ سیاسی، تبیین الگوی مردم سالاری دینی به عنوان الگوی ایرانی اسلامی متناسب با نیازهای روز جهانی و در نهایت اقتدار ملی مهمترین کارویژه های انتخابات در نظام مردم سالاری دینی است.

انتخابات، عنصری برای رشد بصیرت سیاسی

معاون استاندار مازندران، انتخابات و اصل حاکمیت مردم سالاری دینی را عنصری برای رشد و افزایش بصیرت سیاسی دانست و گفت: بصيرت صفتي در شخص است که به او توانايي شناخت سريع راه حق و باطل از يکديگر را مي دهد و البته همچون بسياري از صفات نفساني در انسان با زمينه هاي موجود در انسان نيز در ارتباط است.

وی دلبستگی به دنیا و ثروت اندوزي را از جمله موانع تحقق بصیرت دانست و گفت: در مقابل شناخت حقيقت ولايت و ولي امر زمانه، داشتن فكر و انديشه و تجزيه تحليل مسائل، دورانديشي در امور، پيروي از عالمان وارسته، رعايت ايمان و تقواي الهي و عبرت گرفتن از مسائل گوناگون می تواند به تحقق بصیرت در جامعه منجر شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مردم موتور اصلی حرکت جامعه و تضمین کننده سعادت، رشد و تعالی جامعه اند تصریح کرد: بدون حضور و مشارکت مردم، اهداف متعالی اسلام و جامعه اسلامی هرگز تحقق نخواهد یافت.

وی افزود: مرور گذرا بر قانون اساسی و مطالعه فصول و اصول مختلف آن، نشان می دهد که مردم نقشی اساسی و جدی، در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هم در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و هم در استمرار و اداره نظام اسلامی داشته و دارند.

ابراهیمی افزود: شركت در انتخابات عام‌ترين، سهل‌ترين و كم هزينه‌ترين نوع مشاركت سياسي است و يكي از معيارهاي مناسب براي كشف ميزان مشاركت سياسي مردم ولو به شكل كمي آن بوده و تا حدودي انگيزه‌ها و عوامل تشديد كننده مشاركت، همچنين موانع مشاركت مردم را در عرصه فعاليتهاي سياسي نشان مي‌ دهد./ک

برچسب ها: مردم سالاری ، دینی ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.