حضور 50 درصد زنان در عرصه مدیریت شهری خلاف قانون است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حضور زنان در عرصه مدیریت شهری خلاف قانون و مقررات است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در 544 جلسه علنی از سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه جامع آموزش و توانمند سازی و سازمان دهی زنان برای مشارکت در حفظ و ارتقای مدیریت سلامت و محیط زیست شهری مطرح شد که بر اساس تبصره های این طرح به ویژه تبصره 4 که در آن اعلام شده بود مدیریت شهری در ظرف 5 سال ظرفیت حضور زنان در عرصه مدیریت شهری را به 50 درصد افزایش دهد موجب اختلاف اعضای شورای شهر تهران شد.

مهدی چمران که خود یکی از مخالفین تبصره 4 این طرح بود اظهار داشت: این طرح با نگاه فمنیستی و جنسیت گرا است و نمی توان آن را قبول کرد.

رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به این که قانونی کردن 50 درصد از مدیران و مسئولان شهرداری تهران برای زنان گفت: قانونی منطقی و تحمیلی نیست تصریح کرد: من این نگاه کاملاً فمنیستی را قبول ندارم و برای توانمند سازی و استفاده از ظرفیت زنان در کشور نیز مشکلی ندارم و زنان می توانند در صورت داشتن صلاحیت مسئولیت داشته باشند.

معصومه ابتکار در این خصوص گفت: بهتر است نگاه بهتری به وضعیت زنان داشته باشیم.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر نیز با انتقاد از این تبصره اعلام کرد: من مخالف واگذاری مسئولیت به زنان نیستم اما این موضوع که هر ساله 10 درصد به مدیران شهری زن افزایش یابد نگاه منطقی نیست و پیشنهاد می کنم از ظرفیت بانوان بر اساس توانمندی هایشان در حوزه سلامت و محیط زیست استفاده شود.

ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در پاسخ به بیانات آقای دانشجو تصریح کرد: در قرآن و احادیث به فرصت برابر زن و مرد تاکید شده است و این اصل در قانون اساسی محقق شده است.

دبیر ، عضو هیات رئیسه شورای شهر گفت: پیشنهاد دارم در این خصوص درصد نگذاریم و ملاک را بر اساس شایسته سالاری داشته باشیم.

وی با بیان این که در قوانین استخدامی تبعیض جنسیتی وجود ندارد ادامه داد: اگر زنان شایستگی لازم را داشته باشند مسئولیت آن واگذار می شود.

وی ادامه داد: ما در سازمان ورزش شهرداری تهران افراد مسئول قوی از جنس زن کم نداریم.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیرشهری شورای شهر تهران با اشاره به این که این طرح در کمیسیون فارغ از نگاه جنسیتی است و با نگاه توانمندی زنان تصویب شده است بیان داشت: نتیجه این طرح بر اساس شاخص ها و خلاء ها صورت گرفته است و با مطرح کردن آن انتظار داریم از توانمندی زنان در عرصه محیط زیست و سلامت به خوبی استفاده شود.

مهدی چمران در پایان خاطر نشان کرد: نباید مسیر غلط قانونی را طی کنیم.

شایان ذکر است با اصلاح تبصره های این طرح ، طرح الزام شهرداری برای توانمندی زنان با حذف تبصره 4 به تصویب رسید./ف

برچسب ها: شورا ، تهران ، مدیریت ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار