سعیدی‌کیا در دانشگاه شهید باهنر کرمان:

فضاي بسته و جلوگيري از نقد در دوران آيت‌الله هاشمي باب شد/ فضاي ایران برای خدمتگزاری هیچ کسی تنگ نیست

کانديداي احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان مواضع انتخاباتی خود را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، اعزامي به استان کرمان، "محمد سعیدی‌کیا کاندیداي احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان که عصر امروز در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد،‌ درباره چرایی کاندیداتوری‌اش در انتخابات اظهار داشت: در سال 48 از دانشگاه پلی‌تکنیک در رشته عمران فارغ‌التحصیل شدم، بعد از انقلاب هم با جهاد سازندگی،‌ بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفین همکاری داشتم.
 
وی ادامه داد:‌ با این تجربه فکر می‌کنم بتوانم خدمتگزاری برای نظام، مردم و پیرو ولایت فقیه باشم. می‌توانیم با حفظ عزت، حکمت و مصلحت کشور رابطه‌ای عادلانه و حکیمانه با دنیا برقرار کنیم.
 
سعیدی‌کیا درباره خط مشی دولت خود اظهار داشت: اگر خداوند به بنده توفیق داد و مردم نیز خواستند من رئیس‌جمهورشان شوم خط مشی و اساس اداره کشور در دولت بنده بر همان خط مشی و اساسی خواهد بود که جمهوری اسلامی و انقلاب آنرا رقم زد.  
 
وزیر مسکن دولت نهم با بیان اینکه دولتش پیرو ولایت فقیه، فرزند مجلس و خدمتگزار مردم است، تصریح کرد: برای خدمت به کشور به همه ظرفیت‌ها نیاز است و ایران برای خدمتگزاری کسی تنگ نیست و همه وفاداران انقلاب اسلامی و کسانی که به انقلاب و نظام اعتقاد دارند را عضو دولت خودم می‌دانم.
 
وی با بیان اینکه منطق دولتش حضور موثر در عرصه‌های بین‌المللی است، افزود: تمام فعالیت‌های خود را براساس مسیر انقلاب اسلامی،‌ قانون‌مداری و تبعیت از ولایت فقیه تنظیم خواهیم کرد و معتقدیم که اقتصاد پویا،‌ فعال و زندگی آرام در سایه فرهنگ اسلامی تحقق یافتنی است.  
 
این کاندیداي احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما معتقدیم که باید برای کارآفرینان در بخش خصوصی و مدیران توانمند زمینه فعالیت باز شود و از کارهای اصلی ما نیز کاهش وابستگی بودجه به نفت خواهد بود.
 
سعیدی‌کیا با بیان اینکه با شناخت نقاط قوت و ضعف دولت‌های گذشته نقاط قوت آنان را ادامه خواهد داد و نقاط ضعف‌شان را کنار می‌گذارد در پاسخ به سوالی درباره نقاط قوت و ضعف دولت‌های گذشته اظهار داشت: اقدامات خوبی در دولت‌ احمدی‌نژاد انجام شده ولی نقاط ضعفی نیز وجود دارد.  
 
وی افزود: زنده کردن گفتمان انقلاب اسلامی یکی از نقاط مثبت دولت احمدی‌نژاد است؛ پیگیری گفتمان انقلاب اسلامی در دولت نهم به خوبی آغاز شد اما در دولت دهم رنگ باخت.
 
سعیدی‌کیا سفرهای استانی دولت را از نقاط مثبت عنوان کرد که به شناخت بیشتر و ارتباط با مردم منجر شد و گفت:‌ هدفمندی یارانه‌ها که مدت‌ها در کشور جاری بود بالاخره در این دولت به صورت قانون درآمد اما در اجرا با مشکلاتی مواجه شد.
 
این داوطلب احتمالی انتخابات آینده مسکن روستایی و مسکن مهر را از دیگر نقاط مثبت دولت نهم و دهم عنوان و ادامه داد: پیشرفت‌های علمی و کارهای پزشکی خوبی در کشور انجام شد و در بحث انرژی هسته‌ای که از دولت‌های گذشته شروع شده بود در این دولت به نتایج خوبی دست یافت.  
 
وی به انجام امور زیربنایی و کارهای عمرانی و ساماندهی سوخت در دولت نهم و دهم اشاره و افزود: ساده‌زیستی، پرکاری و روحیه تهاجمی نسبت به استکبار را می‌توان از دیگر نقاط مثبت این دولت دانست.  
 
سعیدی‌کیا درباره نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت:‌ در کنار توجه به کارهای عمرانی به دلیل مصوبات خارج از برنامه و قول‌های مکرری که در استان‌ها به مردم داده شد کارهای عمرانی نیمه‌تمام زیادی باقی مانده است.
 
وزیر مسکن دولت نهم ادامه داد: اقتصاد ما دچار نابسامانی‌های زیادی شده و سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال با افت مواجه شده و تورم نیز افزایش یافته است.  
 
وی کاهش ارزش پول ملی را در مدت زمان کوتاه را یکی دیگر از نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد عنوان کرد و گفت: بی‌توجهی به برنامه و تغییر شکل و محتوای سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نوعی کشور را دچار رکود در برنامه‌ریزی کرده است.  
 
سعیدی‌کیا به تغییر شدید مدیران و وزرا در دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و ادامه داد:‌وزرا در دولت احمدی‌نژاد تغییرات زیادی پیدا کردند و این تغییرات موجب می‌شود تا وزیر نتواند برنامه‌های دراز مدت داشته باشد.
 
وزیر مسکن دولت نهم تصریح کرد: قانون‌گریزی نیز یکی از نقاط ضعف دولت است چرا که اگر یک مدیر ارشد بگوید که قانون را خوب نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم با همین جمله به زیرمجموعه خود مجوز می‌دهد که مقررات و آئین‌نامه‌ها را سلیقه‌ای اجرا کنند و این مسئله برای کشور خوب نیست.  
 
وی درباره نقاط ضعف و قوت دولت آیت‌الله هاشمی اظهار داشت:‌ دولت هاشمی بعد از جنگ بود و به ساخت و ساز کشور توجه کرد که این مسئله را می‌توان از نقاط قوت آن بیان کرد.
 
سعیدی‌کیا بیان داشت:‌ در دولت آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در اقتصاد کلان کشور مدلی انتخاب شد که نظریه آن این بود که باید کشور را در جهت رشد اقتصادی پیش ببریم و در جریان توسعه کسانی که محرومیت دارند تحت تاثیر رشد کشور،‌رشد می‌کنند اما دیدیم که این گونه نشد و در سال 74 تورم کشور به حدود 48 تا 50 درصد رسید و معلوم شد که این مدل ناقص است و کارها نیز متوقف شد.  
 
وزیر مسکن دولت نهم افزود: یکی دیگر از نقاط ضعف دولت هاشمی این است که فضای بسته و جلوگیری از نقد در آن دوران باب شد.
 
وی درباره نقاط ضعف و قوت دولت‌های خاتمی نیز تصریح کرد: در دوره خاتمی توسعه سیاسی اصل قرار گرفت و همه هم و غم‌ها عمدتا صرف این موضوع شد اما به دلیل تندروی‌ها و افراطی‌گری‌ها این کار متوقف شد.  
 
سعیدی‌کیا اظهار داشت: در دولت خاتمی اقتصاد براساس برنامه‌ای لیبرالی دنبال شد که البته تلاطم‌های زیادی نیز در کشور ایجاد نکرد و رشد متناسبی را دنبال می‌کرد اما در آن دوران نیز توجه به محرومین مستضعفین دارای یک برنامه مشخص نبود.
 
وزیر مسکن در پاسخ به سوالی درباره مسکن مهر گفت: مسکن مهر از دل طرح جامع مسکن تهیه شد؛ در این طرح چندین برنامه وجود دارد و یکی از آنها این است که دولت برای اقشار کم‌درآمد قیمت زمین را از قیمت خانه کم کند تا آنان نیز بتوانند صاحب مسکن شوند.  
 
وی تاکید کرد:‌ اساس مسکن مهر برای دهک‌های سوم و چهارم و پنجم بود و دهک‌های اول و دوم به دلیل اینکه توانایی پرداخت اقساط را ندارند باید به کمک دستگاه‌ها برای آنان مسکن تامین می‌شد.  
 
سعیدی‌کیا افزود: در بحث مسکن مهر قرار بود تا زمین را دولت تامین کند که البته این کار را انجام داد اما قرار نبود که دولت وارد کارهایی اجرایی شود و باید وقت خود را صرف امور زیربنایی و حمل و نقل می‌کرد.  
 
وزیر مسکن دولت نهم با بیان اینکه مسکن مهر طرح مناسبی است که باید ادامه پیدا کند گفت:‌ اگر  اشکالاتی در اجرای طرح مسکن مهر وجود دارد باید آن را رفع و این طرح را ادامه داد.  
 
این داوطلب احتمالی انتخابات آینده با بیان اینکه مسکن مهر همه مسکن کشور نیست، اظهار داشت: مسکن مهر 30 درصد مسکن کشور است اما اصرار شد که سالی یک میلیون مسکن ساخته شود و بعدها نیز دیدیم که این کار امکان‌پذیر نیست.  
 
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه برنامه شما برای کنترل تورم چیست؟ گفت: اقتصاد کشور در حال حاضر با چهار مشکل بزرگ یعنی افت سرمایه‌گذاری،‌ افت تولید، کاهش اشتغال و افزایش تورم روبرو است.  
 
سعیدی‌کیا اظهار داشت: تورم ماحصل تزریق نقدینگی است که به سمت مصرف هم می‌رود و هنگامی که تولید مناسب وجود ندارد و نقدینگی هم تقویت می شود و اگر این کار در اقتصادهای خوب دنیا هم انجام شود باز تورم ایجاد می‌کند.
 
وزیر مسکن دولت نهم با بیان اینکه اقتصاد یعنی تولید وبرای تولید نیز به سرمایه‌گذاری نیاز است افزود: ما قانون برنامه پنجساله توسعه را داریم که باید در آن چارچوب حرکت کنیم.  
 
وی با بیان اینکه نقدینگی کشور در حال حاضر وجود 450 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: اگر این نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری میل پیدا نکند به سمت کارهای حاشیه‌ای مثل مسکن، ارز و ... می‌رود و مشکل ایجاد می‌کند.  
 
سعیدی کیا گفت: وظیفه دولت سرمایه‌گذاری، هدایت،‌ حمایت و نظارت است؛ باید به سرمایه ایرانی ارزش بدهیم.
 
وزیر مسکن دولت نهم ضمن انتقاد از تغییر مکرر مقررات ادامه داد: هنگامی که  دائما مقررات را تغییر می‌دهیم هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌داند فردا چه خبر خواهد شد،‌ کشور را کار فکری و یدی مردم آباد می‌کند و باید پول را در جهت تولید و در اختیار کار‌آفرینان قرار دهیم.  
 
وی با بیان اینکه اساس اقتصاد این است که ما فضا را برای همه مردم باز کنیم تصریح کرد: با کار اقتصادی می‌توان تورم را کاهش داد البته این کاهش تورم به یکباره اتفاق نمی‌افتد و باید همه سیاست‌هایمان در جهت تولید باشد.
 
داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها اظهار داشت: همه می‌دانیم که این طرح موجب تورم شده است و باید یارانه‌ را حتما به دو دهک اول که توانایی کار ندارند پرداخت شود.  
 
سعیدی کیا با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها قانون است و قانون باید اجرا شود افزود: باید تلاش کنیم تا جایگزین مناسبی برای این طرح پیدا کنیم و این جایگزین مناسب می‌تواند یک تامین اجتماعی قوی برای همه مردم باشد که ما نیز بر روی  این طرح در حال کار کردن هستیم و برای آن نیز برنامه داریم.  
 
دانشجویی از این کاندیدای احتمالی انتخابات آینده پرسید،‌عضو کدام حزب و دسته است سعیدی کیا پاسخ داد: من جزء هیچ حزب و دسته‌ای نیستم و اصولا تقسیم جامعه را به دو جریان به صلاح کشور نمی‌دانم چرا که همه افکار در این دو جریان خلاصه نمی‌شود.  
 
وی افزود: همه نیروهای وفادار انقلاب که ولایت فقیه را قبول دارند و تابع قانون اساسی هستند را به کار خواهم گرفت.  
 
سعیدی‌کیا تاکید کرد: باید میدان برای این افراد با این ویژگی‌ها باز شود و نباید فکر کنیم جامعه در دو تفکر خلاصه می‌شود.  
 
داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما بهترین رئیس‌جمهور بعد از جنگ چه کسی است، گفت: نمی‌شود به صورت مقایسه‌ای این مسئله را مطرح کرد چرا که هرکدام عملکردهای خوبی داشتند و همچنین نقاط ضعفی داشته‌اند چرا که کار دولت بسیار پیچیده است.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره فتنه 88 اظهار داشت: در سال 88 حماسه بزرگی اتفاق افتاد 40 میلیون پای صندوق‌های رای آمدند؛ 14،‌15 میلیون رای به کسی تعلق گرفت که در نهایت رای نیاورد و این آرا را هم محترم می‌دانیم اما هر کسی به هر تفکری که دوست دارد رای می‌دهد و در جریان انتخابات 88 هم کسی که رای آورد و هم کسی که رای نیاورد هر دو اشتباهات بزرگی کردند و بستر فتنه را که توسط استکبار جهانی آماده شده بود بارور کردند و عده‌ای اغتشاش‌گر به میدان آمدند.
 
سعیدی کیا تاکید کرد: اما هنگامی که مسئله حساس شد همه مردم تحت هدایت رهبر معظم انقلاب به میدان آمدند و فتنه را جمع کردند؛ از نظر بنده برنده انتخابات 88 مردم و بازنده آن کاندیداها هستند.  
 
دانشجویی از سعیدی‌کیا سوالی درباره نظریه پرداز بودن رئیس جمهور پرسید که وی در پاسخ گفت:‌دولت وظیفه‌اش انجام امور کشور در همه بخش‌ها است و رئیس‌جمهور نظریه‌پرداز نیست بلکه نظریه‌پردازی کار ولی فقیه است چرا که سیاست‌های کلی نظام دست ایشان است و رئیس‌جمهور نیز باید به کارهای کشور بپردازد وآنها را حل و فصل کند.
 
وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه برخی تحریم کشور را به دلیل عدم  ارتباط با آمریکا می‌دانند، نظر شما در این باره چیست؟ اظهار داشت: مسئولیت سیاست‌های کلی نظام با مقام معظم رهبری است که از جمله این سیاست‌ها می‌توان به سیاست خارجی نیز اشاره کرد.  
 
داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مقام معظم رهبری گفتند که اگر آمریکا زورگویی خود را کنار بگذارد ما تدبیر دیگری می‌کنیم و به نظرم این مسئله یعنی اینکه قابلیت مذاکره به میدان می‌آید و رئیس‌جمهور خوب کسی است که امور خود را در جهت سیاست‌های رهبری تنظیم کند.  
 
سعیدی‌کیا در مورد اینکه نباید همه مشکلات را به گردن عدم ارتباط با آمریکا بیاندازیم گفت: قسمتی از مشکلات به دلیل تحریم‌ها است و نمی‌توان همه مشکلات را از تحریم‌ها دانست چرا که سوءتدبیرها نیز در این مسئله دخیل است.  
 
وی با بیان اینکه اداره کشور نیاز به زمان و انرژی دارد، تصریح کرد: ما باید هم وقت خود را صرف کار برای کشور کنیم، هنگامی که قسمت زیادی از وقت‌مان صرف دعوا می‌شود کار کشور به عقب می‌افتد؛ روسای قوا باید با یکدیگر تعامل و تفاهم داشته باشند و اگر موضوعی پیش بیاید که نیاز به گفتگو داشته باشد آنرا سر میز تعاملات حل کنند و اختلافات را به جامعه نکشانند چرا که این مسئله چنددستگی ایجاد می‌کند.  
 
داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اساس کار صداقت است افزود: باید با مردم صادقانه حرف بزنیم.
 
سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالی درباره انرژی هسته‌ای اظهار داشت:‌ NPT  اجازه غنی‌سازی را به اعضای خود داده است و ما نیز براساس قانون بحث انرژی هسته‌ای را پیش برده‌ایم.  
 
وی با بیان اینکه آمریکا با اساس انقلاب ما مخالف است ادامه داد: در مذاکرات آلماتی ما باورم شد که ما یک گام به جلو رفتیم اگرچه این مسئله در کشور اینگونه بروز پیدا نکرد اما ما باید با دیپلماسی قوی و افتخار راه مذاکره را ادامه دهیم.  
 
دانشجویی از سعیدی‌کیا پرسید که شما در گفته‌هایتان به مسئله صداقت اشاره کردید چه تضمینی برای اجرای این مسئله دارید که وی پاسخ داد: به نظرم در همه مواردی که یک نفر صحبت می‌کند تضمینی مناسب‌تر از عملکرد گذشته‌اش وجود ندارد و فرد را باید با عملش شناخت و تطبیق داد.
 
وی ادامه داد: بنده در استان کرمان و در بم یک یادگاری خوب گذاشته‌ام چرا که هر چه در بم قول دادیم به آن عمل کردیم و مدل مدیریتی آنجا به نظرم خوب شناخته نشد.
 
داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در بم ما به مردم اعتماد کردیم و مردم هم به مسئولین اعتماد کردند و هر قولی آنجا داده شد به آن عمل کردیم.  
 
سعیدی کیا در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه موسوی و کروبی را فتنه‌گر می‌داند یا خیر؟ تصریح کرد: بنده درباره فتنه حرفم را صریح زدم و گفتم که هر دو طرف اشتباه کردند و پیش خداوند و جامعه بازنده هستند.
 
وی ادامه داد: یک طرف در سال 88 زیر بار قانون نرفت و طرف دیگر هم اخلاق اسلامی را رعایت نکرد؛ البته مردم در آن انتخابات دو بار حماسه آفریدند و پیش خداوند برنده هستند.
 
وزیر مسکن دولت نهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما در حوزه فرهنگی چیست؟ اظهار داشت: بستر انقلاب ما فرهنگی بود اما اکنون چه شده که این فرهنگ به حاشیه رفته و مهمان شده است، باید بستر فرهنگ اسلامی را در جامعه توسعه دهیم. ما علم تولید کردیم اما در کنار همین علم، معرفت تولید نکردیم.
 
وی با بیان اینکه اثربخشی علم در کنار تولید معرفت دوچندان خواهد شد، ادامه داد: باید در نظام تعلیم و تربیت آموزگارانی را به خدمت بگیریم که گفتن لیّن داشته باشند.
 
سعیدی‌کیا با بیان اینکه محصولات دانشگاهی ما برای رشد فرهنگی جامعه کافی نبوده است،‌ادامه داد: با شناخت معرفتی می‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم.
 
دانشجویی از وی پرسید که شما چندی پیش گفتید که نیازی به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیست، لطفا منظور خود را توضیح دهید؟ که سعیدی‌کیا پاسخ داد: بنده گفتم که هدف از تفکیک جنسیتی چیست؟ مگر با یک پاسخ بله و خیر می‌توان گفت که تفکیک جنسیتی نیاز است یا خیر؛ اگر ما معرفت دینی را در جامعه رشد بدهیم هر کس از حریم خودش دفاع می‌کند، گیرم که کلاس‌های دانشگاه را از هم  جدا کردیم با محیط کلاس  و جامعه چه می‌خواهیم بکنیم. فرهنگ اسلام و  ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که می‌توانیم از نقطه قوت با مسائل برخورد کنیم.
 
وی با بیان اینکه ما باید در هر موضعی خودمان را قوی کنیم افزود: فقط با برخورد تنها مسائل حل نمی‌شود و در بحث تفکیک جنسیتی گفتن موافقم یا مخالفم معنا ندارد بلکه ما باید با رشد فرهنگ اسلامی کاری کنیم همه از حریم خود دفاع کنند.  
 
داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بنده به فکر دانشجو احترام می‌گذارم و معتقدم که بیشترین نقش را در خلق حماسه سیاسی دانشجویان دارند چرا که دانشجویان را موتور محرکه حماسه سیاسی می‌دانم.  
 
سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف‌های ایجاد شده در میان اصولگرایان اظهار داشت: در حال حاضر زود است که درباره ائتلاف حرف بزنیم چرا که باید صبر کنیم تا شورای نگهبان تعداد کاندیداها را مشخص کند و آن زمان است که صحبت  کردن درباره ائتلاف معنا دارد.
 
وی ادامه داد: البته انتخاب مکانیزم مشخص کردن کاندیدای نهایی نیز اهمیت دارد که باید این کار مطابق اصول مشخصی انجام شود اما بنده بنا دارم تا آخر مستقل باقی بمانم.
 
دانشجویی از سعیدی‌کیا درباره وضع معیشتی‌اش سوال کرد که وی در پاسخ اظهار داشت: پدرم راننده شرکت نفت بوده است و بنده نیز تا قبل از انقلاب هشت سال کردم و در حالی که ماشین و مسکن داشتم وارد انقلاب داشتم؛ از نظر معنوی به انقلاب بسیار بدهکارم اما به لحاظ مادی چیزی به بنده افزوده نشده است؛ البته یک آپارتمان در شهر قدس تهران و یک ماشین سانتافه دارم که آنرا 5 سال قبل خریدم.
 
وزیر مسکن دولت نهم در پاسخ به این سوال که اگر کاندیدایی به میدان آمد که از شما بهتر بود آیا حاضرید کنار بروید گفت: کاندیدای اصلح را مردم انتخاب می‌کنند و به نفع هیچ کسی کنار نمی‌روم و تا آخر می‌مانم. 

انتهای پیام/


برچسب ها: سعیدی ، کاندیدا ، احتمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار