در نشست مدیران ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه‌های اجرایی؛

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی: دستگاه‌هاي اجرايي در قبال مطالبات مردم پاسخ شفاف بدهند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که سازمان بازرسی کل کشور قصد دارد مرکز پاسخگویی به شکایات را ارتقاء ببخشد، گفت: قصد داریم این مرکز را به عنوان یک مرکز آمبودزمانی در دنیا مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در «دومین نشست سراسر مدیران ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه‌های اجرایی کشور» که صبح امروز (8 اردیبهشت 1392) در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زهرا(س) گفت: جایگاه زن در جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان این‌که سازمان بازرسی کل کشور قصد دارد مرکز پاسخگویی به شکایات را ارتقاء ببخشد، گفت: قصد داریم این مرکز را به عنوان یک مرکز آمبودزمانی در دنیا مطرح کنیم. یکی از ویژگی‌های ممتاز یک جامعه و نظام اداری مطلوب پاسخگویی است و از این جهت تلاش می‌کنیم مرکزآمبودزمانی یا پاسخگویی در کشور را برجسته‌تر کنیم. به همین خاطر قصد داریم مرکز پاسخگویی به شکایات دستگاه‌ها را فعال‌تر کنیم تا نهاد آمبودزمانی را نمایندگی کنیم.

نظام اداري كم‌بهره و پرهزينه است

وی با تأکید بر این‌که باید نظام اداری کم هزینه و پر بهره باشد، گفت: کم هزینه و پر بهره بودن نظام اداری در روایات و احادیث ما نیز تأکید شده است. اما متأسفانه دستگاه اداری ما از این جهت دارای نقاط ضعف است. امروز بروکراسی کشورهای پیشرفته که حرفی برای گفتن دارند در این جهت خوب عمل کردند. این کشورها برای کشورهای دیگر از جمله کشور ما خواهان فساد هستند ولی برای این‌که زندگی خودشان خوب اداره شود سخت پایبند نظام اداری مطلوب هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: گاهی اوقات به ناروا نظام اداری و جامعه کارمندان کشور متهم به تخلف می‌شود. علت اصلی آن نیز معیوب بودن دستگاه اداری است نه متخلف بودن کارمندان.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که سازمان بازرسی نگاه سلبی ندارد، گفت: سازمان بازرسی به عنوان عضوی از سپاه سلامت کشور تنها تلاش دارد در نظارت بر دستگاه‌ها نگاه ایجابی داشته باشد. سازمان بازرسی در کل کشور ایده سپاه سلامت را تعقیب می‌کند. به عبارت دیگر تلاش داریم همه بخش‌های نظارتی دستگاه‌ها در جهت بازدارندگی ایجاد تخلف فعال شوند.

يكي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري اصلاح نظام اداري است/ اداره كشور با نگاه سنتي امكان‌پذير نيست

عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان گفت: مقام معظم رهبری چند بار در سیاست‌های مختلف نسبت به اصلاح نظام اداری اصرار و تأکید کردند. بنده چند بار زمان وزارت کشور و سازمان بازرسی خدمت ایشان رسیدیم و ایشان هر بار تأکید کردند که یکی از دغدغه‌هایشان اصلاح نظام اداری است. امروز اداره کشور با نگاه سنتی امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان این‌که امروز در دنیا راهکار سنتی نظارتی و بازرسی کاربردی ندارد، گفت: امروز سیستم‌هایی است که چرخه نظارتی را فعال می‌کند. این سیستم‌ها با اتکای دانش جدید، ابزار جدید، دولت الکترونیک، شفاف سازی و... اجازه تشکیل فساد را نمی‌دهد. در این سیستم دیگر کسی به خود اجازه نمی‌دهد که به ارتکاب فساد فکر کند چه برسد فساد ایجاد شود. در سیستم سنتی چون ریز اطلاعات در دست نیست نه می‌توان نظارت کرد و نه تشویق. چرا که تشویق‌هایی که امروز می‌شود بر اساس اطلاعات ناقص انجام می‌گیرد که به بی‌عدالتی دامن می‌زند.

وی ضمن تأکید براصلاح نظام اداری‌گفت: تا نظام اداری اصلاح نشود بنیه‌های نظام همچنان ضعیف جلو می‌رود. بسیاری از مشکلات به خاطر زیرساخت‌های اداری ما است. بخش مهمی از اصلاح سیستم اداری متوجه حوزه نظارتی دستگاه است. باید مدیران ما مطلع شوند که در آن دستگاه چه اتفاقی می‌افتد. از این جهت معتقدم باید خود مدیر بر دستگاه نظارت کند نه این‌که ناظری خارج از دستگاه وجود داشته باشد.

دستگاه‌ها بايد در قبال مطالبات مردم پاسخ شفاف بدهند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره پاسخگویی به شکایات گفت: این حق مردم است که در قبال مطالبات خود از دستگاه‌ها پاسخ روشن و شفاف دریافت کنند. گاهی اوقات دستگاه صلاحیت پاسخگویی به مراجعه کنندگان را ندارد، در این صورت نباید از دادن پاسخ منفی هراس داشت. چرا که اگر حتی پاسخ منفی ارائه شود مراجعه کننده نسبت به دستگاه یک پاسخ روشن و شفاف دریافت می‌کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که پاسخگویی شاقول سلامت نظام اداری است، افزود: باید نظام پاسخگویی دستگاه‌ها را فعال کرده و آنجا که حق با نظام اداری است نسبت به آن دفاع کنیم. باید سعی کرد آنچه نظام اداری در راستای شفاف سازی تکلیف کرده، زودتر اجرایی شده و هم دستگاه و هم مردم از سیستم سنتی گذشته راحت شوند.

عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان با بیان این‌که در قانون برنامه پنجم 56 دستورالعمل و تکلیف دولت، الکترونیک شده است، گفت: گاهی اوقات گفته می‌شود متخصص این حوزه کم داریم. ولی بنده معتقدم در این حوزه از نظر متخصص کمبودی نداریم. اما متأسفانه تکالیف دولت الکترونیک که در قانون برنامه پنجم بر آن تأکید شده اجرایی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی با اشاره به تجاربش در دوران وزارت کشور در راستای الکترونیک کردن دولت، گفت: در دوره برگزاری انتخابات مجلس از مردم سراسر کشور خواستیم کارت ملی را به همراه بیاورند تا هنگام رای دادن ثبت شود. این شیوه ضمن آنکه برگزاری انتخابات را شفاف می‌کند، باعث می‌شود آمار مختلف رای آنلاین در دسترس باشد. به رغم این‌که به همراه داشتن کارت ملی اجباری نبود اما 92 درصد شرکت کنندگان کارت ملی را با خود همراه آورده و در شب برگزاری انتخابات اطلاعات این افراد در دسترس بود و امروز در بانک اطلاعات وزارت کشور موجود است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: آن دوره نخستین رکورد ورود اطلاعات به شبکه وزارت کشور ثبت شده‌است که تا امروز تکرار نشده‌است. این‌را گفتم تا گفته نشود بسترها وجود ندارد. چرا که 5 سال پیش زمینه این کار فراهم بود و ما این کار را انجام داده و نتایج آن را نیز ثبت کرده‌ایم.

وی افزود: اقدام ما برای ثبت الکترونیک کد ملی هنگام رأی‌گیری در حالی صورت گرفت که تا قبل از دوران حضورم در وزارت کشور همچنان صندوق‌های رای مانند قدیم مقوایی و لاک و مهری بود و برای نخستین بار طراحی و به‌کارگیری صندوق‌های جدید رای در دوره حضور من انجام گرفت.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که نظارت پذیری هست ولی سیستم نظارتی نیست، گفت: امروز از روش‌های آزار دهنده نظارتی استفاده می‌شود که باید اصلاح شود. اگر نظارت نوین و پیشرفته باشد و از قالب سنتی و آزار دهنده آن خارج شود همه دستگاه‌ها از نظارت نیز استقبال می‌کنند.

همچنین در این نشست علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی از عملکرد سازمان بازرسی کل کشور تشکر کرد و گفت: طی سال‌های اخیر که در وزارت امور خارجه حضور داشتم اذعان دارم که سازمان بازرسی و حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی هیچ‌گاه به قصد مچ‌گیری با وزارت خارجه برخورد نداشته و همواره چنانچه اشکالی مشاهده شد تذکر دادند که از این بابت از ایشان و سایر مدیران سازمان بازرسی کل کشور تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار